Číslo 20 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dirigentem.
Vasilijem Petrenkem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jan Saudek v pekle i ráji svých vášní

V minulém čísle jsme psali o filmu Fotograf, inspirovaném osudy Jana Saudka. Nyní Česká televize nabídne před osmi lety natočený dokument Adolfa Ziky o tomto světově proslulém umělci Jan Saudek – V pekle svých vášní, ráj v nedohlednu (úterý 12. května, ČTart, 21.20). Stejně jako v případě Fotografa se můžeme domýšlet, nakolik se prosazuje (sebe)stylizace, když hned úvodní titulek oznámí, že spatříme pravdě podobný film…

Jan Saudek nastavuje sebezpytnou tvář umělce, který si je vědom svých špatných vlastností

Zika nechává rozprávět jak Saudka a jeho modelky, tak jeho nejbližší, zvláště Sáru Saudkovou, která prošla proměnou od zamlklé venkovské dívky k emancipované a rozhodné ženě, jež se stará o obchodní stránku Saudkových uměleckých aktivit – než došlo k osudnému konfliktu mezi nimi, čemuž se věnuje právě film Fotograf. Snímek pozvolna skládá pestrou mozaiku jeho životních osudů, dokonce si vypomůže trikovými záběry (oplodnění vajíčka dvěma spermiemi signalizuje budoucí zrod dvojčat Saudkových), dokumentární připomínkou válečné zkázy či hranou vsuvkou (Saudek coby malé děcko se stane náhodným svědkem v přírodě souložících milenců). Dětský hlas pak předčítá Saudkovy vzpomínky.

Filmaři neskrývají svou přítomnost, režisér se dokonce objevuje v záběrech, aby svému hrdinovi kladl otázky, takže se pozvolna stává součástí vyprávění. Saudek v řadě případů medituje o svých osudech i partnerských vztazích, probírá úzké propojení s bratrem, výtvarníkem Kájou Saudkem, rozhodně však nejde o znehybňující poetiku „mluvících hlav“.

Zika si okouzleně prohlíží Saudkův ateliér, nahlédne do bytových prostor, avšak svého hrdinu záměrně žene i do míst, s různou měrou spojených s děním v minulosti – ocitnou se v Divadle Na zábradlí, kde měl před půlstoletím Saudek první výstavu, navštíví pověstný sklepní byt, kde po sedm let živořil, i když právě tam vytvořil svá pověstná díla s legendárním motivem okna, otevřeného vstříc tajemným dálkám a hloubkám.

Saudek nastavuje sebezpytnou tvář umělce, který si je vědom svých špatných vlastností. S možná předstíranou pokorou i trochou cynismu uznává, že byl za ně právem potrestán (zejména v soukromí), ale současně zpochybňuje, že by byl schopen jakkoli se polepšit, přiznává strach ze zodpovědnosti za rodinu. Když je dotazován na počet sexuálních partnerek, se skromným výrazem ve tváři začíná počítat na prstech – jedna, dvě, tři, čtyři, pět... set. Můžeme jen odhadovat, co vše se skrývá za manipulativním zevnějškem tělesně stále zdatného muže, jenž s bohorovností hlásá, že je zcela smířený s osudem. Možná je zranitelnější, než jak působí před kamerou.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Rádio Retro – Sportu zdar!
  Nalaďte si
 
  Noc literatury v Dejvicích...
  Navštivte
 
  Pražské jaro: pro sílu...
  Téma