Číslo 20 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dirigentem.
Vasilijem Petrenkem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

„Liverpool je velmi kulturní město. Za největší úspěch považuji to, že se nám podařilo získat mladé publikum. Takřka čtvrtina návštěvníků je mladší třiceti let a to považuji za nadějný příslib do budoucna.“Vasilij Petrenko, dirigent

Když jste se poprvé setkal s Královskou liverpoolskou filharmonií, prý jste z ní pocítil obrovskou dávku energie a touhy neustále se zlepšovat. Bylo to právě toto naladění orchestru, co vás přimělo přijmout angažmá v Liverpoolu?

Od první chvíle jsem vnímal tu obrovskou chuť orchestru na sobě pracovat, viděl jsem – a slyšel – velice dobré sólisty i propracovaný zvuk jednotlivých sekcí. To vše mi napovídalo, že v budoucnu bude z tohoto orchestru špičkový ansámbl. Také jsem se setkal s velkou vášní pro hudbu, která byla patrná na obou stranách, a když mezi dirigentem a orchestrem proudí tohle naladění, je to ten nejlepší základ pro vzájemnou spolupráci.

Co považujete za své dosavadní největší úspěchy, které jste s orchestrem dosáhl?

Je to bezesporu podpora posluchačů. Za největší úspěch považuji to, že se nám podařilo získat mladé publikum. Takřka čtvrtina návštěvníků je mladší třiceti let a to pokládám za nadějný příslib do budoucna. Liverpool je velmi kulturní město, v roce 2008 získalo statut Evropského hlavního města kultury, a tehdy tu probíhalo mnoho akcí, kromě jiného i řada koncertů. S velkým úspěchem jsme provedli cyklus Mahlerových symfonií, nahráli jsme Šostakovičovy symfonie, mimochodem ty nahrávky měly velmi dobré kritiky. Pro nás je ale nejdůležitější vztah s obyvateli Liverpoolu, cítíme se být vyslanci tohoto města. I proto přijíždíme do Prahy a do Ostravy na festival Janáčkův máj.

V dramaturgii kladete velký důraz na ruský repertoár. Do Prahy však přijíždíte s Brahmsovým koncertem a symfonií Edwarda Elgara. Je to proto, že chcete představit základní repertoár orchestru a navíc seznámit pražské publikum s vaší interpretací skladby britského autora?

Interpretace skladeb Edwarda Elgara je velmi dlouhá historie našeho vzájemného vztahu s orchestrem. Navíc ten v minulosti provedl několik premiér tohoto skladatele. Pražský koncert bude proto velkým zážitkem pro obě strany – jak pro orchestr, tak pro publikum –, protože Elgarovy skladby hrajeme s velkou chutí a myslím i s velkým pochopením. V neposlední řadě budete jistě zvědavi i na to, jak ruský dirigent diriguje britského autora. Pokud jde o Brahmse, je samozřejmě v repertoáru orchestru mnoho let. Dovolím si jen malou odbočku – naproti budově filharmonie je proslulá starobylá restaurace The Philharmonic Dining Rooms, oblíbená mezi návštěvníky koncertů, v níž jedna z místností nese Brahmsovo jméno (pochopitelně je tam i místnost Edwarda Elgara). Ale zpět k Brahmsově hudbě. Je to pilíř repertoáru každého orchestru vedle hudby Beethovenovy, Mozartovy, Brucknerovy, Mahlerovy, Straussovy, Wagnerovy... Nechci být považován za dirigenta, který se soustředí jen na ruskou hudbu, musíme uvádět co nejširší symfonický repertoár.

V letech 2009 až 2013 jste vedl Národní orchestr mladých Velké Británie. Jeho vystoupení byla i součástí vzdělávacího programu Liverpoolské filharmonie. Jak důležitá je podle vašeho názoru podpora mladých muzikantů?

To je absolutně základní a nezbytný krok. Musíme se přece zabývat budoucností – a naše budoucnost je v dětech, v mladé generaci. Práce s mládeží je velmi dlouhá, ale krásná cesta. Je nádherné sledovat, jak se z těch nadšených začátečníků stávají hráči na opravdu vysoké úrovni profesionality. Samozřejmě že nemohou hrát jako jejich dospělí kolegové, pro něž je hra v orchestru letitým každodenním chlebem, zatímco pro tyhle mladé muzikanty je to mnohdy jejich první orchestrální zkušenost.

Vy se ovšem také zabýváte vzděláváním mladých posluchačů...

Rozvinuli jsme řadu projektů a dílen na školách, v dětských centrech, máme programy pro rodiče s dětmi, pořádáme koncerty na školách... Tyto aktivity nazýváme In Harmony Liverpool a jsou inspirované hudebním a sociálním programem El Sistema. Musím takhle na dálku poděkovat vedení města a vládě, že tenhle projekt podporují. Členové orchestru navštěvují každý týden základní školy v Liverpoolu a v západním Evertonu, společně hrají, dokonce i velmi malé děti ve věku čtyř let dostávají příležitost... Z těchto dětí se pak stávají členové mládežnického orchestru a sboru, které jsou opravdu na vysoké úrovni. Dokonce oba soubory společně vystoupily v Royal Albert Hall na londýnských Proms.

Na tyto projekty lze nahlížet nejen z hlediska hudebního vzdělání, ale i všeobecného kulturního rozvoje, obsahují i sociální aspekt...

Máte pravdu. Například kriminalita v tomto regionu se v posledních letech snížila o více než třetinu, což bychom mohli považovat až za jakýsi happy end. Ovšem tyto aktivity by mohly mít i další zajímavé výsledky. V poslední době sním o tom, že by se projekt Filharmonie mladých mohl stát pevnou součástí Královské liverpoolské filharmonie. Vidím tu paralelu s populárním liverpoolským fotbalovým týmem: ti také investují hodně peněz do mládeže, do fotbalové akademie, z níž pak vycházejí ti nejlepší hráči.

Navštěvoval jste mistrovské kurzy takových osobností jako Ija Musin, Mariss Jansons, Jurij Těmirkanov, Esa-Pekka Salonen... Co jste si z této spolupráce odnesl?

Všichni ti, co jste jmenovala, jsou velcí dirigenti. A já mám zkušenost, že velcí dirigenti bývají i velmi dobří učitelé, což se týká především Ilji Musina. Od každého z nich jsem si vzal něco: Mariss Jansons mě naučil velkému respektu k muzikantům, on si váží každého z nich a ke každému je velmi milý, Těmirkanov zase rozvinul mou muzikalitu a vášeň pro hudbu, Musin mi předal technické dovednosti, cit pro velkou hudební tradici a způsob, jak přistupovat k vedoucí roli dirigenta, a od Salonena jsem získal schopnost orientovat se i ve velkých složitých partiturách, najít ten nejjednodušší způsob, jak je pochopit a co nejpřesněji vysvětlit hudebníkům, co od nich požaduji. Cítím jako velké privilegium, že jsem se mohl učit od těchto velkých dirigentů. Od každého z nich jsem se naučil něco jiného, co mě ve výsledku značně posunulo v mém profesionálním vývoji.

„Hudba je důležitá pro společnost, pro celý svět, může zlepšit život obyčejných lidí, rozšiřuje jejich duchovní obzory, naplňuje je emocemi a díky ní se lidi cítí šťastnějšími.“

Spolupracoval jste již dříve se sólisty pražskojarního koncertu, sopranistkou Lisou Larsson a klavíristou Paulem Lewisem? Jak se těšíte na společné vystoupení v Praze?

S Lisou se známe, krátce jsme spolupracovali. Pokud jde o společné pražské vystoupení, vnímám ho jako jisté ozvláštnění našeho hostování, protože zahrajeme –  a Lisa zazpívá – v české premiéře Sedm raných písní Albana Berga. Právě na tuhle skladbu se moc těším, je obtížná, pracovali jsme na jejím nastudování velmi dlouho a já jsem zvědav, jak ji přijme pražské obecenstvo. Paula Lewise doprovodíme v Brahmsově Klavírním koncertu č. 1 d moll. Známe se ze společného uvedení cyklu Beethovenových koncertů v Liverpoolu, Paulovi je blízká hudba Mozartova, Haydnova, Beethovenova, prostě jiné hudební období, než kam řadíme Brahmse. Nikdy jsem s ním ještě Brahmse nehrál, jsem proto velmi zvědav, jak nám to v Praze půjde.

A jak prožíváte fakt, že budete hrát Janáčka a Dvořáka v zemi jejich původu?

Necítím se nijak stísněný, protože mám již tuto zkušenost za sebou. Před třemi lety jsem měl tu čest dirigovat zahajovací koncert Pražského jara – Smetanovu Mou vlast v interpretaci České filharmonie. Vím, že se klade důraz na tradici, zejména v případě Smetany, Dvořáka, Janáčka, ale já si myslím, že mnohem důležitější je, jak má člověk tuhle hudbu rád. Teprve potom můžete své představy, své emoce předat orchestru. Možná máte u vás trochu jiný názor na to, jak hrát skladby českých hudebních velikánů, ale jsem toho názoru, že malinko odchylující se přístup té muzice vůbec neuškodí. Naopak. Může to znamenat obohacení a inspiraci.

V jednom večeru budete uvádět dva blízké skladatele: Brahmse a Dvořáka. Je to pro vás zajímavé spojení?

Samozřejmě. Už jen proto, že oba byli tak různé osobnosti, a jejich hudební jazyk si byl přesto tak blízký. Postavit vedle sebe skladby Dvořáka a Brahmse v jednom večeru je pro mě něco zcela přirozeného, vzájemně se ty skladby budou doplňovat. Brahms a Dvořák je prostě jeden příběh, odlišující se v jednotlivostech.

Vnímáte dosud vliv působení českých dirigentů Libora Peška a Petra Altrichtera u Královské liverpoolské filharmonie?

To byli mí velcí předchůdci. A v orchestru ještě působí mnoho hráčů, kteří si je pamatují a dodnes připomínají jejich společnou práci a společné úspěchy. Vím, že je měli rádi. Neocenitelné je, že tito dva dirigenti seznámili orchestr i liverpoolské publikum s českou hudbou. Tím je vlastně naučili vnímat slovanskou hudbu a já jsem to pak měl lehčí s uváděním ruské hudby. Ta je sice trochu jiná než česká hudba, ale jsou si přesto blízké a orchestr již měl pro tento typ muziky cit.

Alena Sojková

Foto Royal Philarmonic Orchestra, Zdeněk Chrapek a Mark NcMulty

Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas, vychází 4. 5.



  Rádio Retro – Sportu zdar!
  Nalaďte si
 
  Noc literatury v Dejvicích...
  Navštivte
 
  Pražské jaro: pro sílu...
  Téma