Číslo 20 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s dirigentem.
Vasilijem Petrenkem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Pražské jaro: pro sílu okamžiku i pro archiv

Český rozhlas je mediálním partnerem hudebního festivalu Pražské jaro (12. května až 3. června) od jeho počátku, tedy od roku 1946. I při sedmdesátém ročníku mezinárodní přehlídky své partnerství projeví zejména přistavenými mikrofony. Letos při sedmnácti koncertních příležitostech.

Koncert Akademie staré hudby Berlín Vltava zprostředkuje rovněž i jako videopřenos.

Provedení Mé vlasti bylo letos svěřeno symfonickému tělesu Severoněmeckého rozhlasu a dirigentu Thomasi Hengelbrockovi.   A s Budapešťským festivalovým orchestrem zahraje skvělá portugalská pianistka Maria Joao Pires.

Zprostředkovávat na stanici Vltava k poslechu alespoň některé z hudebních událostí současnosti, tedy i koncerty Pražského jara, je samozřejmou veřejnoprávní ambicí. Už delší dobu je ovšem potřeba vnímat rozhlasové působení i v širším kontextu, a tak se ke klasickému vysílání – k přímým přenosům a záznamům a ke zpravodajství a publicistice – řadí i články a fotografie, aktivity na sociálních sítích, a hlavně stále častěji vedle audia také vlastní video. Tedy přistavené kamery rozhlasového týmu nových médií…

Audio i video

Ty se letos opět uplatní zejména při interpretační soutěži Pražského jara. Sledovanost videopřenosů třetího kola bývá značná. Zcela určitě slouží i rodinným příslušníkům a kamarádům zahraničních účastníků soutěže, kteří při sledování obrázků na internetu mohou „tady a teď“ držet palce tomu svému. Videopřenos je pak plánován i ke koncertu souboru Akademie für alte Musik Berlin (Akademie staré hudby Berlín) a videozáznam k opernímu koncertu, v němž figuruje jméno Adama Plachetky a jeho mladších kolegů.
Soutěž Pražského jara se stala jedním z hlavních průsečíků zájmů festivalu a rozhlasu a je tomu tak i v letošním roce. Rozhlas pořizuje audiozáznamy druhých kol soutěže, které jsou k poslechu na webu hned následující den. A poněkolikáté se uskuteční přímé rozhlasové přenosy všech čtyř finálových koncertů. Ve středu 13. května odpoledne i večer tak lze na Vltavě sledovat klání mladých flétnistů a o den později klarinetistů, v každém z oborů vždy čtyř finalistů z desítek soutěžících, kteří přijíždějí z celého světa.
Moderátoři v Rudolfinu mají v tomto případě úkol zajímavější a náročnější o to, že s nimi vystoupení sleduje pozvaný odborný host hrající na stejný nástroj jako soutěžící. Je to interpret a pedagog, umělec se zkušeností účasti v soutěžích a později i v porotách soutěží – host, který dává v rozhovoru s moderátory během přenosu nahlédnout hlouběji do toho, co se děje na pódiu a co znamená pro začínajícího umělce soutěžit na takovéto vrcholné platformě. Sledovat ty nejlepší, kteří se ucházejí o laureátské tituly, posuzovat a porovnávat v duchu jejich výkony, pokoušet se zachytit rozdíly v interpretaci té skladby, která je povinná pro všechny, a odhadovat, jak se rozhodnou porotci, je pro publikum v sále docela vzrušující – a snad to bude podobně zajímavé i pro rozhlasové posluchače.

Co „našeho“ vycítí Němci

Pražské jaro začíná nicméně už o den dřív, tradičně 12. května – pietním aktem u hrobu Bedřicha Smetany a večer pak provedením jeho kultovního díla, Mé vlasti. Je skoro nemyslitelné, že by u toho rozhlasové mikrofony nebyly – pro sílu okamžiku i pro archiv. Letos je výlučný úkol svěřen hamburskému orchestru – symfonickému tělesu Severoněmeckého rozhlasu a dirigentu Thomasi Hengelbrockovi. Jde o případ, kdy bývá zajímavé sledovat, jak se hudebníci popasují s partiturou považovanou za specificky českou, co „našeho“ v ní vycítí – ale co v ní najdou také univerzálně platného.
Rovněž další přenosy patří letos orchestrům. Petrohradská filharmonie zahraje na prvním ze dvou koncertů v sobotu 16. května jediné dílo, Šostakovičovu Leningradskou symfonii. Jistě s velkou autenticitou, posílenou vzpomínkami v roce kulatého výročí konce války. Její premiéra sice byla v roce 1942 v Kujbyševě, po několika ruských provedeních se hrála téhož roku i v New Yorku, v obležením městě ji poprvé hrál tamní rozhlasový orchestr, ale stejně ji máme spojenou především s filharmonií, která v té době byla z Leningradu evakuována do Novosibirsku – a která teď nese jméno Petrohradská.

Jaro až do září

V programu Vltavy se během Pražského jara objeví také přenosy koncertů Akademie staré hudby Berlín a Vídeňské akademie, Orchestru Národní akademie sv. Cecilie z Říma s dirigentem Antoniem Pappanem, České filharmonie a samozřejmě i Symfonického orchestru Českého rozhlasu. Natáčí se rovněž koncert Petrohradských komorních sólistů, program souboru Bach Collegium Japan a koncert, při němž účinkuje vítěz loňské soutěže fagotista Jan Hudeček.
Konkrétní sestava koncertů ve vysílání je vždy součtem několika faktorů – nejen dramaturgických úvah, ale také finančních možností a vyjednávání o právech a souhlasu umělců. A tak některé koncerty festivalu nemohou být zprostředkovány v přímém přenosu. Záznam vystoupení Budapešťského festivalového orchestru, s nímž hraje na festivalu skvělá portugalská pianistka Maria Joao Pires, je proto zařazen na 26. června a záznam závěrečného koncertu, který patří Liverpoolské královské filharmonii, na začátek září.

Petr Veber, vedoucí Redakce vážné hudby ČRo Vltava



  Rádio Retro – Sportu zdar!
  Nalaďte si
 
  Noc literatury v Dejvicích...
  Navštivte
 
  Pražské jaro: pro sílu...
  Téma