|
Cihly
z Galénu
Vydavatelství Galén vydává v poslední době knihy jako cihly.
Celoživotní textové dílo písničkáře Vladimíra Merty se skoro
nedá unést – čímž myslím, že hodně váží, současně je ovšem
závažné a jde o obdivuhodný ediční počin. A teď si prohlížím
první dva díly sebraných článků a hudebních kritik nestora
tohoto oboru Jiřího Černého, které mají dohromady tisíc
stran. Nádavkem vychází i hudební publicistika další
nezastupitelné kritické osobnosti, Jana Rejžka, a je toho
více než osm set stran. Oba autory znám tolik let, že se
pomalu bojím tu číslici napsat, a přestože jsme se během
toho času párkrát v něčem docela slušně neshodli, o přínosu
těchto cihliček vůbec nepochybuji.
Doba před rokem 1989, zejména sedmdesátá léta, byla pro
hudební publicistiku zvláštní a do značné míry výjimečný
čas. Lidé jako Jiří Černý, Jan Rejžek, František Horáček,
Petr Dorůžka, Čestmír Klos, Vladimír Vlasák a další měli
zejména díky časopisu Melodie, okolo kterého se shlukli,
mezi ostatními novináři píšícími o kultuře tak trochu
zvláštní postavení. Tehdy nebylo zvykem psát ostré recenze,
a už vůbec ne na takzvané „angažované“ umění, což byly často
pokusy nepříliš talentovaných umělců zavděčit se úřadům a
prorazit k většímu korytu. Jiné kulturní redakce si tenkrát
nemohly dovolit prosazovat nějakou – byť nepsanou –
kritickou koncepci, natož informovat o tom, co se děje ve
světě, zejména za železnou oponou. V Melodii to kupodivu
šlo. Tahle výsada byla umožněna zejména jistou tolerancí
některých funkcionářů, kteří se domnívali, že populární
hudba je špatná celá, tudíž je třeba ji kritizovat. A do
okamžiku, než došlo k propojení pokleslé hudby a
zkorumpované moci, tedy než pro estrádní skupinu Františka
Janečka Kroky začal psát texty ideologický tajemník KSČ
Miroslav Müller, se příznivou atmosféru pro kritiku kýče a
hudebního braku dařilo udržet.
V sebraných spisech Jiřího Černého a Jana Rejžka se o tom dá
najít spousta dokladů. A tak se po letech znovu bavím nad
Jiřího jízlivou recenzí Konec milování Reada s Bartoněm, za
niž byl tehdy odpovědný šéfredaktor Stanislav Titzl rázně
seřván nadřízenými orgány, směju se nahlas nad Honzovou
kritikou desky Pavla Horňáka, kterou podepsal jménem své
sedmileté dcerky: prvňačka se v ní rozčiluje, že její zlý
tatínek ty Horňákovy obludnosti nesnáší... V Rejžkově knize
jsou navíc zveřejněny i některé poměrně neuvěřitelné ohlasy
na jeho kritiky, ostatně se jmenuje Jak tohle vůbec můžete
otisknout!
Oba ty tituly svědčí o tom, že ač ta doba jinak byla značně
šílená, přece jen šlo dělat i něco, co mělo smysl a co nám
dnes do značné míry chybí – demaskovat nevkus takzvaného
showbyznysu, odhalovat hloupost, vypočítavost a jazykovou
pokleslost písňových textů, které v éteru zabírají prostor,
jenž jim nepatří. Byla to i tehdy sisyfovská práce, ani z
těžkých cihel z vydavatelství Galén pevnost nepostavíš, ale
pro uchování paměti a pro srovnání je moc dobře, že ty
knížky vyšly.
Jan Burian, písničkář a spisovatel |