Číslo 29 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se spisovatelem a textařem.
Borisem Filanem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jaké je zákulisí volebních šarád?

Po pozoruhodném politickém dramatu Dobrou noc a hodně štěstí se George Clooney opět představuje jako režisér a současně představitel jedné z hlavních rolí v dalším příběhu z politického zákulisí Den zrady (neděle 19. července, ČT2, 21.30). Zahrál si tu prezidentského kandidáta Morrise (jmenovitě za demokratickou stranu), avšak nesoustředí se jen na něho, zachycuje i štáb poradců.

Ve filmu Den zrady si George Clooney zahrál prezidentského kandidáta Morrise

I když uchopení Morrisovy postavy stěží můžeme srovnávat s pronikavými analýzami uplatněnými v dnes již klasických dílech jako Ten nejlepší nebo Kandidát, v kresbě aspoň verbálně „levicového“ politika snadno postřehneme, jak mizí někdejší předsevzetí (s kým hodlá spolupracovat, jak rozvrhne daně, aby je spravedlivě platili i ti nejbohatší...), která se ukážou být pouhými populistickými frázemi. Clooney postihl, jak se za fasádou zásadovosti a šarmantním zjevem může skrývat slaboch, zdráhající se přijmout zodpovědnost za své činy, naznačuje, že politikům, ať již jsou nám sympatičtí či nikoli, není radno věřit nic z toho, co říkají, protože jejich výsledné konání vždy určují kompromisy a někdy též obavy o další kariéru.

Jako režisér Clooney více pozornosti upíná na Stephena (Ryan Gosling), obratného a předvídavého člena Morrisova štábu, jenž se ocitá v centru intrik a snad i závisti nejen svých starších a zkušenějších kolegů. Je beze zbytku oddán své práci, se zájmem sleduje Morrisův televizní projev i během intimních chvilek, avšak neodhadne přesně, co se skrývá za nabídkou šéfa konkurenčního volebního štábu, aby se s ním nezávazně sešel...

Clooney ukazuje, jak v zákulisí politického zápolení panuje bezohlednost a podrazáctví, stačí drobné zaškobrtnutí, aby se veškeré plány zhroutily. Však také ona šalebná nabídka ke schůzce byla předem promyšlená: v okamžiku, kdy ji Stephen přijal, byl jeho osud sečten. Jenže mladý muž překvapí – počne se bránit, rozhodnut ještě bezohledněji použít prostředků, s jakými pracují protivníci.

Když v závěru kamera pohlédne do jeho očí a zachytí opovržlivé chování k novinářce, s níž rozmlouvá, vytušíme nános bezcitnosti a vypočítavosti, jakkoli dosud skrývaný za žoviální zevnějšek. Při té niterné proměně, nenápadně, a přece výmluvně postižené, vskutku zamrazí, připomene podobně zlověstný pohled Malcolma McDowella v závěru Mechanického pomeranče, kde se zdánlivě vyléčenému zločinci vracejí původní instinkty. Každopádně Gosling zdárně složil náročnou zkoušku z herecké práce, když postihl, jak z původní hrdinovy přívětivosti, ba starostlivosti zůstává zachována pouhá slupka, pod níž prosvítá přetvářka a klíčí zlo...

Jan Jaroš, filmový publicista



  Jaké je zákulisí volebních šarád?
  Dívejte se
 
  Sedmero krkavců...
  
Navštivte
 
  Román ztracené lásky
  
Téma