Číslo 29 / 2015.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se spisovatelem a textařem.
Borisem Filanem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

„My, kteří jsme tu zůstali, jsme byli posilněni o možnost stát proti něčemu podstatnému. Je totiž důstojnější křičet, že chcete svobodu a informace než protestovat proti výstavbě nových nákupních center.“Boris Filan, spisovatel a textař

Knihu Klimtův polibek lze považovat za generační román. Jak byste generaci, o které píšete, charakterizoval?

Byla to generace mladých Čechoslováků, která prožila obrovský zlom. Pocítila velmi reálnou naději na něco, co se později ukázalo jako nerealizovatelné, tedy na moderní demokratické Československo. Dokonce jim tu naději dali ochutnat. Jenže přijely tanky. To byla strašná rána. Lidi se museli rozhodnout, co podniknout se svým životem. Zůstat v tom vězení, nebo odejít za svobodou? Projel jsem nedávno Curych, Mnichov a Hamburk a potkával ty, kteří tenkrát odešli za tou vysněnou západní svobodou, zatímco my zůstali v tom neštěstí. A zjistil jsem, že moje generace vzpomíná na to komunistické peklo jako na svoje nejlepší léta, zatímco ti, co odešli, vidí dnes to západní nebe jako prosrané životy. Až čas ukázal, co je důležité. My, kteří jsme tu zůstali, jsme byli posilněni o možnost stát proti něčemu podstatnému. Je totiž důstojnější křičet, že chcete svobodu a informace, než protestovat proti výstavbě nových nákupních center. Celkově bych svou generaci nazval pomýlenou.

Kým nebo čím?

Praxe se vždy liší od teorie. Marxisti tvrdili, že z dělníků budou jednou vykořisťované hladové trosky. Ale netrvalo dlouho a dělníci vlastnili domy a auta a stala se z nich střední třída. Teoretici marxismu tedy řekli, že praxe se mýlí. Kapitalisté zase tvrdili, že v době globalizace a vyvinutých technologií budeme všichni šťastní. Ta doba je tu a ukazuje se, že lidi nemají práci ani perspektivu. A teoretici kapitalismu říkají: „My měli pravdu. To život se mýlí.“

Co vy a minulý režim – zvažoval jste emigraci?

Do poslední chvíle. Stál jsem v New Yorku a čekal na jednoho muže, který si mě tam měl vyzvednout. A když už jsem viděl, že přichází, tak jsem se otočil a utekl. Ale stalo se, že já sice zůstal doma, ale kapitalismus přišel za mnou. Emigroval jsem, i když jsem seděl na zadku.

Jak se lišil život v sedmdesátých a osmdesátých letech v Česku a na Slovensku?

Slovensko má jinou minulost než Čechy. V Čechách existovala iluze masarykovského Československa, filmy s Vlastou Burianem a další fajnovosti, Čapkové, Pátečníci. Slovensko má oproti tomu dvě minulosti – jednu fašistickou a jednu komunistickou. A za obě se stydí. Slovensko zažilo svůj kapitalismus až v socialismu. Na Slovensku je všechno propojenější, i ta svinstva v té zemi dělají samí slušní lidé. Já jsem jednou navrhoval, aby se to zlegalizovalo, že když už s těmi lumpy sedáváme za jedním stolem, aby nemuseli mlčet nebo se stydět, ale aby se dokázali pochválit. Že třeba vytunelovali továrnu nebo podojili banku. Na Slovensku je prostě všechno takové malinkaté.

Myslíte ve smyslu, že se každý zná s každým?

Stalo se, že jsem si telefonoval s Jožo Rážem a ptal jsem se ho: „Cos dělal včera?“ A on: „Kecali jsme s Vlado Mečiarem. A ty?“ – „To já byl zas večer s Miki Dzurindou!“ Rozumíte, ve stejný den jsme my dva seděli a povídali si s dvěma premiéry. Nebo ještě jinak. Byl jsem v rozhlasovém studiu a přišla za mnou ředitelka Slovenského rozhlasu Slava Zemková a premiérka Iveta Radičová. Obě mám velmi rád. Tak povídám: „Pojďte, děvčata, ať vás obejmu!“ Držel jsem je v náručí a říkal si: „Tohle je moje nejvyšší šéfka a toto je moje premiérka. Bože, jak se o ně bojím!“

Vidíte v dnešní realitě i nějaké světlejší body?

Moje maminka je strašně citlivá na to, co se děje. A ptává se mě: „Vypukla tu občanská válka? Existuje na Slovensku nějaká skupina lidí, která vytěsnila slušné lidi za hranice normálnosti?“ Pokouším se jí vysvětlit, že to, co patřilo k jejímu životu a co předala mně, vypadalo jako strom. Mělo to své kořeny, kmen, koruny, ovoce. Vše, od vážné hudby přes školství po dějiny, se dalo nějak ohmatat. A ten, kdo měl dost stromů ohmataných, požíval úcty. Strom se ale od těch dob sesul do vodorovné pozice, je to teď hladina, na které plave jakýsi informační plankton. Není minulost, není budoucnost, je jen cloud, oblak, který ukrývá jistý poklad. A my z něj prostřednictvím internetu krademe něco, co si pak propojujeme jedno s druhým. Ten strom, to je minulost. Ta hladina a cloud, to je realita a budoucnost. A já stojím jednou nohou v minulosti a druhou v té realitě. Mám z toho strach i pocit jistoty. Ručím vám za to, že kdyby existoval internet a média, tak Španělé nikdy nedobydou inckou říši.

„Umělec může mít různé politické názory, ale myslím si, že by neměl vyjadřovat podporu politikům jakéhokoli zaměření. Moje zkušenost s politiky je v posledních letech taková: Kdysi říkali Promiňte, pak Uvidíme a dnes říkají No a co? Nejdřív to byli srdcaři, potom dravci a teď nastoupili cynici. Jsou to manekýni moci.“

Klimtův polibek vyšel na Slovensku už v roce 2009. Uvědomil jste si v souvislosti s jeho českým vydáním, že třeba už v něčem pro vás zastaral, že byste si už na některé otázky odpověděl jinak?

Ne, protože já tu knihu psal dvacet let. Začal jsem ji s ní jako se svou velkou zpovědí, ale neuměl jsem k ní najít klíč. Jsem vystudovaný scenárista, učil jsem autorské psaní, přednášel dramaturgii na vysoké škole a říkal jsem studentům, že opakem zábavy není vážnost, ale nuda. A v jednom okamžiku svého života jsem se rozhodl, že už nechci dělat texty, pohádky a muzikály, že už chci psát jen to, co cítím. A tak jsem ten román začal psát bez ohledu na to, co si kdo bude myslet. A když jsem ho dopsal, tak jsem cítil, že se ode mne oddělilo něco, co mě velmi tížilo. Nerad bych se dotknul čtenářů, ale tu knížku jsem psal kvůli sobě. Kdo chce, ať se přidá. Nehledám vkus obecenstva, hledám spřízněné duše.

Jaký měla kniha na Slovensku ohlas?

Styl Klimtova polibku jsem použil v rozhlase, v programu, který se jmenuje Pálenica. Poslouchá ho každou sobotu osm set tisíc až milion lidí. To je dvacet procent Slovenska. Takže se ukazuje, že podobný způsob vyprávění lidi potřebují. Víte, dnes každá zpráva musí někoho bolet. A já posluchačům a čtenářům říkám, že to není tak, jak jim to média servírují. A že na tom divném světě nejsou sami.

Říká se, že každý autor má jedno téma, které prolíná celou jeho tvorbou. Které je to vaše?

Jedna moje známá si přečetla moje první povídky a řekla: „Ty píšeš pořád o tom samém – o jebačce.“ Jak to, že mě tak rychle odhadla?

Ale teď vážně, prosím! V posledních letech jste vydal řadu cestopisných knih. Jedna z nich, Vodka, duša, kaviár, shrnuje vaše ruské zážitky. Píšete, že Rusko je velké – a velké jsou i jeho naděje a omyly. Jaké z těch nadějí a omylů jsou největší?

Říká se: „Osprchuj Rusa a najdeš Tatara.“ Rusové nám mohou svým oblečením a chováním přijít jako nějací naši vesničtí příbuzní, ale oni jsou to Orientálci. Když se bavíme o tom, proč je náš svět tak problémový, jedna z odpovědí může být, že v něm doznívá romantismus. Romantismus je anglicko-německý vynález, který se skvěle uchytil právě v Rusku. Nikdo na světě nemluví tak často o duši jako Rusové. Romantismus existuje jen dvě stě let, před Schillerem a Byronem nikdo o duši nemluvil, neexistoval ani prototyp romantického hrdiny. To je na Rusku úžasné, ta orientálně romantická směs, ten přitažlivý nebezpečný svět. Rusko, to je svědectví, že i peklo má své anděly. Když se žení syn některého z mých přátel, vyprávím vždy jednu historku. Máte pytel plný zmijí. A z těch zmijí je jedna jediná bílá. Když strčíte ruku do pytle a máte obrovské štěstí, tak z toho klubka černých zmijí vytáhnete tu bílou. Ale moc se neradujte, i tak je to pořád zmije. Tak je to i s Rusy.

Jste velmi aktivním cestovatelem. Byl jste mnohokrát v Egyptě, na Srí Lance, v Africe. Podle čeho si své poutnické cíle vybíráte?

Ty země si vybírají mne. Já jsem jen kámen v potoce a cesty ke mně přicházejí. Najednou mi zavolá pán, že vlastní na Srí Lance velkou půjčovnu a cestovku – a pozve mě tam. Začne to tím telefonátem a skončí tím, že pomáhám škole v jednom srílanském městečku, kde mám i přítele, kněze. A jezdím tam jak domů. Ten kněz, mimořádně duchovně zářivý člověk, mi dal jednu radu. Seděl jsem s ním u řeky a říkám: „Mistře, poraďte mi něco, aby se mi snáze žilo.“ On byl chvíli zticha a pak povídá: „Borisi, vždyť ty to všechno víš, jen to neděláš.“ To je jako když chcete zhubnout a pořád si kupujete knihy o dietě, jenže důležité je jediné – nežrat.

Stalo se vám na cestách, že jste se v cíli putování necítil dobře, že jste chtěl domů?

Ve svých cestopisech vystupuji jako takový trošku naivní, iluzemi omámený Slovák, který jde do světa a občas skutečně pocítí, že tam nepatří. Jednou jsem dělal velkou cestopisnou reportáž z Ameriky. Putoval jsem měsíc a půl ze západního na východní pobřeží, najednou byl listopad a já dorazil do New Yorku. Na město sedla mlha, celý Manhattan byl v šedi a přišlo mi, že po něm chodí jen samí cizí lidé. Najednou jsem měl v žaludku obrovský kus ledu, utekl jsem do hotelu, sbalil se a nechal se odvézt na letiště.

Za svou nejcennější knihu jste označil Rozhovor majstra s hlúpym žiakom z roku 2011. Proč?

Protože ta kniha je velmi vysoko letící pták. A vy máte jen jeden šíp. Jde o sbírku východních dialogů, kde je způsobem, jaký používali moji vyvolení, od Wildea přes Thurbera po Horníčka, řečeno leccos pravdivého o světě. Například se ten žák ptá mistra, proč někteří muži platí ženám za sex. A ten mistr odpoví: „My neplatíme za sex, ale za to, že po tom sexu můžeme beztresně odejít.“ To je dobrá informace!

Kdo je v té knize mistrem a kdo žákem?

Modelem pro mistra byl Jánko Roháč, režisér, kterému jsem dělal v Semaforu rok asistenta. A já jsem tím žákem. Knihu jsem psal dlouho a nečekaně dobře se prodávala. Tak jsem si říkal, že napíšu další podobnou, ale napadla mě už jen jediná myšlenka – takže z toho nebylo nic. Srbský spisovatel a aforista Dušan Radovič napsal: „Zdá se vám pět korun za vejce moc? Tak si sedněte na zadek a zkuste to, co snesete, prodat!“ Já jsem ta slepice – když můžu, tak něco nového snesu. Ale někdy prostě nenesu.

V Česku vás lidé znají nejvíc jako textaře skupiny Elán. Jeden čas jste byl považován za nehrajícího člena kapely. Jste s Jožo Rážem a dalšími stále v tak intenzivním vztahu?

Voláme si každý den. A máme takovou společnou vášeň. Jezdíme do Rakouska na oběd. Z Bratislavy to tam máme asi jedenáct minut autem a hned za hranicemi jsou fantastické restaurace. Jezdíme na ty dobroty tak dvakrát třikrát do týdne, debatujeme, nebo třeba jen hodinu a půl mlčíme. Protože se psem a s dobrým kamarádem je každé zbytečné slovo zbytečné.

Vaše přátelství s Jožo Rážem ale přece jen v minulosti zaznamenalo výrazné trhliny.

Ano, odsuzoval jsem ho kvůli tomu, co říkal o Vladimíru Mečiarovi. Umělec může mít různé politické názory, ale myslím si, že by neměl vyjadřovat podporu politikům jakéhokoli zaměření. Moje zkušenost s politiky je v posledních letech taková: Kdysi říkali Promiňte, pak Uvidíme a dnes říkají No a co? Nejdřív to byli srdcaři, potom dravci a teď nastoupili cynici. Jsou to manekýni moci ovládaní velkými finančními skupinami, protože ekonomika kolonizovala všechny ostatní oblasti života. A politici těm velkým skupinám jen pomáhají k větším a bezohlednějším ziskům. Umělec je nemá podporovat, za žádnou cenu.

Je v tomto směru mezi Slovenskem a Českem nějaký rozdíl?

Můj dědeček je z Kroměříže, já sám vyrůstal v Brně, většinu rostlin a živočichů jsem vždy uměl nazvat česky, brhlík, sýkora koňadra... A viděl jsem vždy Čechy na piedestalu. Praha byla oáza a to, co tu dokázali Josef Škvorecký, všichni kolem časopisu Film a doba, to, jaké tu vycházely knížky, to byla Mekka! Myslel jsem, že až se v Česku změní režim, že konečně ti zmínění lidé dostanou slovo. Takže situace v Česku se mě dotýká možná ještě víc než vás. Víte, dlouhodobá politická neschopnost má narkotické účinky – vyvolává ve vás halucinace normálnosti. Ale já zvenku ty vaše Grosse a Paroubky bolestně vnímám... Je mi líto, že to akceptujete. Až se bojím, že problém není v politicích, ale v tom, že všeobecné mínění je neodsuzuje dost rázně, že si všichni spíš řeknou, proč jsem to vlastně neukradl já?

Milan Šefl, publicista

Foto Tomáš Vodňanský

Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas, vychází 7. 7.



  Jaké je zákulisí volebních šarád?
  Dívejte se
 
  Sedmero krkavců...
  
Navštivte
 
  Román ztracené lásky
  
Téma