|
Jan
Petránek, publicista
Myšlenky před prázdninami
Asi mi nedá moc práce, abych přesvědčil čtenáře těchto řádků
o své upřímnosti, přiznám-li se, že učení ve škole mě moc
nebavilo. A že jsem několikrát, byť se strachem z následků,
„chodil za školu“. Při hodinách matematiky jsem se dokonce
jednou dovolil jít pro nevolnost domů. Nakonec to nebyla tak
moc nepravdivá výmluva. Profesorem Horákem zjevovaná pravda,
že druhá odmocnina z minus jedné se rovná písmenu „i“, mě
vyděsila pro svou naprostou nepochopitelnost.
Nejsem bez fantazie. Význam matematiky (i chemie a fyziky)
jsem začal chápat a oceňovat, až když jsem pochopil spoustu
jiných důležitých věcí. Ale představa, že se dá ze záporné
jedničky udělat nejštíhlejší písmeno abecedy, ta mi brala
dech. Inu, byl jsem obyčejný matematický pitomec. Je mi
líto, že pro mnoho lidí v pokročilejším věku je těžké dostat
se ke klíčovým oblastem moderní doby.
Dneska chválím novou ministryni školství za její pochopení
nutnosti odstupňovat výuku „matiky“. Vždyť je to přece jen
ten nejabstraktnější myšlenkový obor. Důvod je významný: až
to bude ve výuce programově možné, velmi to napomůže
celospolečenskému vzestupu. Je-li pravdivá prognóza (a
zřejmě je), že nezadržitelný vývoj společnosti bude od
milionů lidí vyžadovat schopnost několikrát v životě změnit
povolání, zasloužili bychom si už včera promyšlenou revoluci
ve školství pro dospělé. Dosavadní pomocné přeškolování pro
ty, kteří ztrácejí práci, je velmi dobrou věcí. Ale zatím má
jen charakter nejnutnějších berliček. Tenhle problém se
ostatně netýká jen nás. Je to záležitost celosvětová. V USA
je sice dobře řešena z hlediska zájmu průmyslu a státní
správy, ale stejně jen v úzkém profilu. I v tak vyspělé zemi
to má k účinnému pojetí celospolečenských zájmů stále
daleko.
Na opačném vzdělanostním pólu (ale také třeba co se životní
úrovně týče) se vůči Spojeným státům nachází demografický
gigant – Indie. Odtud přišla pozoruhodná zpráva, pro kterou
jsem vlastně začal psát tuto úvahu. Ministr školství
nejvyspělejšího indického státu, Maháráštry, Eknath Kadse
prosadil zákon o financování soukromých muslimských škol.
Ale jen pokud se v nich zavedou jako klíčové předměty vedle
koránu také matematika, dějiny a společenské vědy. Doktor
Kadse si od toho slibuje odklon mladých muslimů (v Indii je
jich 180 milionů a to je o deset milionů víc než v samotném
muslimském Pákistánu) od radikalismu.
„Hlubší vzdělanost muslimů je základní předpoklad, jak se
vyrovnat s fanatickým extremismem, který vede až k
teroristickému zneužití islámské víry,“ soudí indická vláda.
V tom má sympatie jak Západu, tak Ne-Západu, jak dnes
světová politologie začíná konfrontačně říkat „zvedajícímu
se Východu“ a má na mysli hlavně vzdorovité seskupení řady
zemí v čele s Čínou, Ruskem, Indií a Brazílií. Ale to je už
na jinou úvahu.
Neodkláním se od základní nitky tohoto zamyšlení. Ta spočívá
v respektu k významu vzdělání, které dává smysl životu. Bez
dobrého vzdělání mnoha lidí, od školních lavic až k
„univerzitám třetího věku“, nemůže existovat lepší struktura
společenských poměrů. Zatím se ve světě taková struktura,
která by byla opravdu dost dobrá, nenajde. O to víc stojí za
to ji usilovně hledat a neopominout žádný solidní podnět.
George Bernard Shaw napsal, že sází na vzdělání jako na tu
nejlepší zbraň proti všem nepravostem světa. Ano, hledejme
„lepší rozumovou kapacitu“, jak to naléhavě zaznělo na
posledním zasedání UNESCO. Tam ostatně za naši zemi udělala
velkou práci ve Výkonné radě UNESCO znamenitá lékařka a
diplomatka Jaroslava Moserová.
Trvalo to celá staletí, než svět začal nejen uznávat, ale
taky realizovat velkou edukativní ideu Jana Amose
Komenského, že žák se toho nejvíc naučí, když si hraje. S
tím se taky dobře snoubí poznání, že kdo si hraje, nezlobí.
V moderní době se to projevuje vysedáváním u počítače. Já
tomu svému říkám vždy, když ho ráno spouštím: „Dobré jitro,
pane profesore!“
Za dveřmi jsou prázdniny. A nastojte! Jsem si jist, že
miliony žáků a studentů se od svých elektronických
profesorů, laptopů, tabletů i supermobilů neodloučí ani v
mimoškolním období. Časy se mění. Doufejme, že k lepšímu. |