Číslo 43 / 2007.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s hercem.
Sašou Rašilovem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 


 

Jen jablko těší, že visí na větvi

Slovenského režiséra Juraje Jakubiska stihlo v komunistickém režimu prokletí: hned tři jeho filmy natáčené v období 1968–1970 skončily v trezoru. Později svou rozbujelou, dvojsmyslnou obrazotvornost zkrotil, podřídil se řekněme společensky přijatelnějším tématům. Idea třídního boje posléze ovládla i pamětihodnou Tisícročnou včelu, přestože začínala jako magická vyprávěnka ze slovenského venkova a jeho svérázných obyvatelích. Teprve na samém sklonku osmdesátých let se Jakubisko mohl s relativní tvůrčí svobodou vyslovit k přemnohým poválečným kotrmelcům v uspořádání společnosti i v soukromém životě jednotlivých protagonistů.

Bolek Polívka, Ondřej Pavelka a Markéta Hrubešová ve filmu Juraje Jakubiska Sedím na konári a je mi dobreTehdy natočil film Sedím na konári a je mi dobre (neděle 28. října, ČT 1, 20.50). Pro ty, jimž se slovenština již změnila v cizí, nepříliš srozumitelný jazyk, se sluší dodat, že konárem se myslí větev a nezvyklé spojení o sezení na větvi je výsledkem kompromisu. Podezíravým šéfům se původně navrhované Visím na větvi zdálo provokativní, byť režisér měl na mysli jablko. Jakubisko tu rozvíjí tragikomický příběh dvou lidí bez domova, někdejšího cirkusáka a válečného navrátilce (hrají je Bolek Polívka a Ondřej Pavelka). Oddávají se naivisticky hravému chování, jako kdyby nevnímali okolní nástrahy. Ocitají se v sevření rozporuplné doby, nejprve ohrožováni řáděním banderovských band a později stalinistickým fanatismem. Do jejich příběhů doléhají zjitřené stíny válečné minulosti, která dolehla i na jejich společnou družku.

Jakubisko zahušťuje groteskní rozměr všudypřítomné bizarnosti reálií, tváří i lidských povah, aniž by se vyhýbal nenápadnému půvabu či soucítění, probleskne usilovné hledání lásky. Tak vykresluje polorozpadlá, válkou zdevastovaná obydlí, tak je vylíčena chamtivost a nesnášenlivost, negativní rysy, zapříčiňující bezpočet neštěstí a běd. Současně však na divákovu bránici dotírají okázalé erupce vtipu a ironie, a to jak v trefných rozmluvách, tak v často bláznivých situačních nápadech.

K vrcholným okamžikům patří rozpaky kolem pojídání dortu v podobě Stalinovy busty, na níž všichni vůkol pohlížejí s posvátnou úctou. Ovšem metaforický význam rozkrajování takové pochoutky objevil už dávno před Jakubiskem jugoslávský politický pamflet Úloha mé rodiny ve světové revoluci. Některé nápady jsou prostě věčné. Představme si, že by si dnes někdo pochutnával na dortu věrně vyvedeném do podoby Paroubka nebo Topolánka, případně Klause.

Jan Jaroš, filmový publicista

Foto archiv


  Rozhovor se Sašou Rašilovem                     Jak to vidí Leo Pavlát                        Jaké bylo dospívat nad propastí