Číslo 43 / 2007.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s hercem.
Sašou Rašilovem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Rudolf Matys, publicista

Nová naděje pro operu?

Už ani nepamatuji, kdy byla naposled ve studiích Českého rozhlasu natočena celá opera, neřkuli dokonce opera současného českého skladatele. Tím víc přitáhla mou pozornost premiéra loňské nahrávky zhruba hodinové opery Endymio, která byla vysílána 22. září na Vltavě v rámci jejích sobotních Operních večerů.

Její autor, Tomáš Hanzlík (1972), se věnoval už od studií muzikologie na olomoucké univerzitě archivnímu průzkumu barokních hudebních památek, hlavně tvorby vznikající v prostředí moravských center piaristického řádu. Odtud, od teoretických studií a edičních prácí, byl pak jen krůček k aktivnímu provozování barokní hudby v komorním souboru Damian Ensemble, který založil a stále řídí, a posléze i k vlastní tvorbě, která nově zhodnocuje barokní podněty v kombinaci s postupy současného hudebního minimalismu. Kromě Endymia z roku 2001 Hanzlík napsal i tři další opery na původní piaristická latinská libreta, které úspěšně inscenuje se svým nepočetným, a tedy i „mobilním“ souborem, a s několika dalšími nadšenci na festivalech barokní hudby, z nichž některé i organizuje (jeho operu Slzy Alexandra Velikého nedávno uvedlo i pražské Stavovské divadlo!).

Autorem libreta opery Endymio (měla premiéru v Kroměříži roku 1727, její hudba se však nedochovala) byl regent místní piaristické koleje Jan Kopecký. Na pozadí volné variace na antický mýtus o krásném pastýři Endymiovi, se tu odehrává příběh hrdinovy lásky ke spanilé Aurille. Jeho peripetie a vyústění jsou pak závislé na vývoji sporu mezi bohyní lovu Dianou, která zprvu lásku zásadně odmítá, a mezi Amorem, který ovšem nakonec nutně zvítězí. Není tu však místo na popis dalších komplikovaných šarád libreta, podstatnější je přece hudební složka díla. Hanzlík v ní dodržuje pro baroko typickou strukturu uzavřených čísel – áriových, sborových a baletních –, ale v duchu minimalistických zásad podstatně redukuje a zjednodušuje polyfonní bohatství barokní mluvy i její ornamentiku. Tím víc ovšem vyniká energická rytmická pulzace jeho hudby, založené hlavně na repetičních variacích.

Na rozdíl od některých jiných děl minimalistické hudby Hanzlík ani na chvíli nenudí. Jeho hudba oplývá citově vzrušenou temperaturou, nezapře tedy svůj barokní kořen; je vtipná, duchaplná a v nejlepším smyslu zábavná; leckdy zazní  jazzová nápověď, mezi nástroji, jimiž disponuje sedm hráčů jeho Damian Ensemblu, se objevuje i saxofon a syntezátor. K realizaci opery si Hanzlík přizval i pěvecký soubor Vox Nymburgensis, jehož sbormistr Jan Mikušek zpíval part titulní postavy. Zajímavá byla i pěvecká technika sólistů – na rozdíl od „tradičních“ operních škol, založených hlavně na romantických východiscích, se vyznačuje „rovným tónem“, připomínajícím spíše projev písňový. I to však vychází vstříc současné hudební pocitovosti – Hanzlík se dokonce poněkud blíží i některým postupům hudby rockové a popové, aniž by ovšem podlehl jakékoliv lacinosti.

Souhlasím s Wandou Dobrovskou, která vidí ve sdělném a přitažlivém  hudebním výrazu Hanzlíkových oper jednu ze šancí, jak otevřít tomuto žánru cestu k mnohem širšímu posluchačskému a diváckému ohlasu. Dodám jen, že tuto cestu považuji za daleko nadějnější než „zmuzikálovění“ populárních oper, i než ony megaprodukce, na nichž pěvecké celebrity nabízejí jen pár omletých árií z Verdiho, Pucciniho či Bizeta...


  Rozhovor se Sašou Rašilovem                     Jak to vidí Leo Pavlát                        Jaké bylo dospívat nad propastí