Číslo 48 / 2007.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s německým hercem a režisérem.
Klausem M. Brandauerem.



 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


Jiří TraxlerNa vlnách swingu době navzdory

Před pětadvaceti lety vyšla v malém kanadském vydavatelství Stereo West Records deska, kterou nestor českého jazzu Lubomír Dorůžka v bukletu její letošní reedice nazval „základním materiálem pro studii o schopnosti přežívání“. Své síly na její realizaci spojili počátkem osmdesátých let exulanti zvučných jmen: legendy českého swingu Kamil Běhounek a Jiří Traxler či písničkář Karel Kryl. Okolnosti vzniku alba jsou natolik zajímavé, že stojí za to je po čtvrtstoletí vystopovat. Průvodcem nám byl iniciátor celého projektu, spisovatel Josef Škvorecký.

K nápadu dát dohromady české exilové muzikanty a natočit desku jaksi „době navzdory“ Josefa Škvoreckého nepřímo přiměla jiná hudební osobnost žijící v emigraci – Karel Ančerl. „V Torontu jsme se spřátelili s Karlem a jeho ženou Hanou, která chodila do školy s Jiřím Traxlerem,“ vzpomíná Škvorecký. „A právě u Ančerlů jsme si uvědomil, že dosud žijí dva z předních skladatelů a muzikantů české swingové éry, a to mě přivedlo na myšlenku získat je pro natočení elpíčka z jejich skladeb, které by pro tu desku nově zaranžovali.“

Na trase Toronto – Kolín (nad Rýnem)

Kamil BěhounekZatímco Jiří Traxler (1912) žil už od padesátých let v Kanadě, Kamil Běhounek (1916-1983) po emigraci zakotvil v Německu. Společné měli to, že jejich kariéra byla útěkem z komunistického Československa zpřetrhána. Traxler sice zpočátku působil v kanadském rozhlase, ale vlastně až do penze pracoval jako technický ilustrátor a grafik v letecké firmě. „Běhounek se muzikou živil i v Německu, ne ovšem pouze swingem a jazzem, ale třeba také německými lidovkami,“ připomíná Škvorecký, jehož idea oba skladatele tenkrát nadchla, byť vypadala velmi fantasticky.

Dohodli se, že Běhounek dá v Německu dohromady kapelu a Traxler pro ni zaranžuje některé ze svých starších skladeb. Na druhou stranu LP desky pak měly přijít Běhounkovy kompozice. „To se také stalo, až na to, že Traxler netušil, že bude mít Běhounek v Německu k dispozici barytonsaxofonistu, takže na jeho straně desky zní kapela poněkud jinak, než na straně Jirky Traxlera,“ odhaluje Škvorecký problémy, které působí v dnešní době mobilních telefonů poněkud úsměvně.

Natáčelo se ve studiu v Kolíně nad Rýnem, které zaplatil Škvorecký ze zisků svého torontského nakladatelství Sixty-Eight Publishers. Na instrumentální doprovod stačila jediná nahrávací frekvence, což je o to úctyhodnější, že se ve studiu sešli hudebníci, pro které byla s největší pravděpodobností drtivá většina z dvanácti skladeb španělskou vesnicí – základ kapely tvořila čtveřice kolínských profesionálů ochotných natáčet za velmi malý honorář.

Kryl, nebo R. A. Dvorský?

Skladby byly nahrány, ale komu svěřit zpěvácké party? O jednom z interpretů měl Škvorecký dávno jasno. Byl to Karel Kryl. „S Krylem jsem se seznámil osobně, když přijel zpívat české komunitě v Torontu. V Sixty-Eight Publishers jsme mu v roce 1978 vydali knížku (Z pod stolu) sebrané spisy, kterou ilustroval Ivan Steiger a do níž jsme vkládali desku se třemi skladbami, jež Karel nazpíval s kanadskou swingovou kapelou Ed Vokurka and His Swings Strings. V ní hrál další veterán swingové éry v Československu, basista Fatty Zadák. Bylo to, pokud vím, poprvé, co Karel Kryl zpíval za doprovodu orchestru, nikoli jen vlastní kytary,“ říká Škvorecký.

Karel KrylTato Krylova swingová zkušenost zřejmě rozhodla. Škvorecký plně vytíženému zaměstnanci Svobodné Evropy nabídl účast na desce Swingtime a Kryl odepsal, že to zkusí. Tři písně, které mu byly svěřeny, nahrál – skoro doslova – cestou z Mnichova do Dortmundu. Kamil Běhounek se s ním sešel na nádraží v Bonnu a rovnou ho odvedl do studia Farfisa, kde Kryl po mnoha hodinách únavného cestování bez dlouhého otálení nazpíval například Běhounkův evergreen Sám s děvčetem v dešti. Folkař, ztělesnění zaujaté, dramatické interpretace, zpívá na desce Swingtime uvolněně a suverénně diametrálně odlišné písně, než s jakými ho stále spojujeme. „Zklidnil se do polohy civilnějšího R. A. Dvorského nebo Arnošta Kavky, bez dobového patosu, který byl nutnou součástí jejich projevu,“ soudí jazzový expert Lubomír Dorůžka. Škvorecký má oproti tomu za to, že „Karel písně nazpíval tak, jako vždycky. Výsledek tedy samozřejmě není něco a la Frank Sinatra nebo Benny Goodman.“

Z hospůdky přímo do studia

Kryl však není jediným zpěvákem, který se na emigrantském albu Swingtime podílel. Škvorecký považuje za „královnu“ desky zpěvačku Zuzanu Lonskou. „Zuzka byla před přepadem naší vlasti velmi známá. Po roce 1968 odjela i se svým manželem, jazzovým trombonistou Zdeňkem Kratochvílem do Švédska, odkud mi jednou poslala své anglicky zpívané nahrávky s jakousi místní kapelou,“ vysvětluje producent nahrávky, proč oslovil právě zmíněnou zpěvačku, která natočila své písně v Pop Studio ve švédském městě Eskilstuna společně s Kratochvílem. Také on na albu zpívá ve dvou skladbách. „Zhostil se toho muzikantsky, to znamená – docela dobře,“ hodnotí Škvorecký.

Josef Škvorecký sehrál v případě alba Swingtime role iniciátora a producentaKamil Běhounek v Německu objevil ještě jednu českou zpěvačku - emigrantku: Libuši Helclovou, toho času vedoucí jisté kolínské hospůdky. Do zpívání se jí už prý moc nechtělo, ale nakonec svolila a natočila jednu Traxlerovu a dvě Běhounkovy písně. „Jak vidíte, dát dohromady skladatele, zpěváky a muzikanty žijící v Kanadě, v Německu a ve Švédsku, byl poněkud problém,“ říká Škvorecký, který se pro Swingtime pokusil získat také další v Německu v té době působící zpěvačku – Yvonne Přenosilovou, s níž se znal ještě z Prahy. „Jenže ta když si přečetla noty, poctivě doznala, že jí swing nesedí, a odřekla.“

Stará láska nerezaví

Josef Škvorecký je přesvědčen, že album Swingtime není jen historickým dokumentem. Podle jeho slov dnes v Americe existuje celá řada swingových kapel, ponejvíce se studentským obsazením. „Swing, stejně jako rokenrol, je generační záležitost, ale narozdíl od rocku, který už některé swingové kapely hrály dávno před Elvisem, to je muzika s bohatými orchestrálními možnostmi. Mladíci, které přilákala, jí zůstali věrní i dávno po tom, co ji vystřídaly jiné generační hudební styly. Prostě proto, že zůstala dobrou muzikou,“ rekapituluje. A my se o tom nyní – díky českému vydání alba Swingtime – můžeme přesvědčit sami.

Milan Šefl

Foto archiv, Vít Klusák a Supraphon


  Rozhovor s K. M. Brandauerem                     Fejeton Ivana Krause                    Na vlnách swingu době navzdory