|
Peter Sellers žil jen ve svých postavách
Anglický komik Peter Sellers (1925–1980) se proslavil zejména
smolařským komisařem Clouseauem, jehož ztřeštěné příhody známe
i z mnoha televizních uvedení. Nezničitelný nešika, unikající
veškerým nástrahám a stále více si libující v nejbizarnějších
převlecích, mu zajistil celosvětovou oblibu. Sellersův životní
ani umělecký úděl však nebyl přímočarý, potvrzuje známý
postřeh, že komikovo soukromí málokdy bývá veselé.
Filmovou verzi Sellersových osudů natočil režisér Stephen
Hopkins, řemeslník, který je doposud spojován s druhořadými
thrillery. V pestrém reji různorodých postupů chtěl postihnout
Sellersovu rozháranost a vztekavost, vliv dominantní matky i
šarlatánského věštce, touhu prosadit se, střídání životních
partnerek či ještě spíše trofejní dobývání žen. Chtěl v něm
odhalit velké dítě, které nikdy nedospělo, důvěřivého,
sebestředného a nepochybně i sobeckého fanfaróna.
Film
Život a smrt Petera Sellerse (v pondělí 10. prosince film
uvede ČT 1) pracuje s nápodobou amatérských záběrů z rodinného
alba, nejprve černobílých, pak i barevných, nechybějí ani
ukázky ze Sellersových filmů a z jejich natáčení. A v
metaforickém zpodobnění prvního infarktového ataku, kdy
Sellerse obklopují shluky jím dosud vytvořených postav,
dokonce cituje „kosmický balet“ z Kubrickovy Vesmírné
odyseje...
Titulní roli ztvárnil Geoffrey Rush, kterému se podařilo
vyhmátnout komikovu hravost, s jakou se oddával převlekům (a
dokonale jimi mátl, jak se ukázalo hned při hereckém konkursu
v úvodu vyprávění), vylíčil i nenadálé návaly vzteku, který
končívaly pomstychtivou demolicí (když malému synku rozšlape
hračky v dětském pokojíčku). Postihl do jisté míry vnější
podobu, určenou především charakteristickými brýlemi – avšak
Sellersovo charisma jakoby zůstává mimo, Rush se stává spíše
průvodcem po jeho životě. Přesto postihl, jak Sellers vlastně
neměl vlastní identitu, jak ji měnil podle právě natáčených
filmů, čerpal ze ztvárňovaných postav.
Sellers bohužel rozmělnil svůj talent v mnoha bezduchých
fraškách, jen ojediněle dostal opravdovou uměleckou
příležitost, jaké mu v šedesátých letech poskytl Stanley
Kubrick nebo v závěru kariéry Hal Ashby, jenž mu svěřil hlavní
roli v podobenství Byl jsem při tom. Česká televize filmy
zařadila do svého programu na další týden, takže můžete
porovnat scény z natáčení se skutečnou podobou.
Jan Jaroš, filmový publicista
Foto archiv |