Číslo 1 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s houslistou.
Václavem Snítilem.



 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

Devadesát devět procent Vasarelyho práce byla dřina a pot. Jedno – ale důležité – procento byla imaginace„Papež op-artu“ v Olomouci

Geometrické vzory, hra barev, optická kouzla – to je nejnovější výstava v Muzeu umění Olomouc. Prostory galerie patří Victoru Vasarelymu, jednomu z nejslavnějších Maďarů a průkopníku směru zvaného op art.

Muzeum výstavu připravilo ve spolupráci s Janus Pannonius Muzeem v Pécsi. Umělec svému rodnému městu věnoval čtyři sta prací, které se staly základem muzejních sbírek. Do Olomouce doputovala více než devadesátka obrazů, grafik, tapisérií a multiplů.

Victor Vasarely se narodil v Pécsi roku 1906. Ve dvacátých letech začal studovat v Budapešti medicínu, z té však přešel na studium malířství a moderního umění, které dokončil na Mühelyho akademii, takzvaném budapešťském Bauhausu. Z té doby se datuje i jeho zájem o optiku, v jejímž studiu pokračoval v Paříži, kam odjel v roce 1930 a kde se usadil. Zemřel v roce 1997. Jeho díla dnes obdivují návštěvníci galerií a muzeí po celém světě.

Olomoucká výstava připravená kurátory Ginou Renotiére z Olomouce a Józsefem Sárkánym z Pécse nabízí výběr z Vasarelyho tvorby od jejích počátků až po díla ze sedmdesátých let. Expozice je umístěna v části zvané Trojlodí, v sále s otevřeným trámovým stropem. Je to šťastná volba, obnažené trámy zajímavě doplňují geometrické vzory Vasarelyho prací. Výstavu, kde má divák možnost sledovat autorovo experimentování s formami i barvami, otevírá tapisérie Zebra z roku 1938. Toto dílo, ve kterém jako by si vítr pohrával s liniemi, patří spolu se stejnojmenným kobercem k typické ukázce Vasarelyho pařížského období.

A jak působí výstava na návštěvníky? Lidé k dílům přistupují, odstupují od nich, sledují je z různých pohledů, přesně tak, jak si umělec přál, aby byla jeho práce opticky vnímána. Zajímavý je postřeh mladých návštěvníků sledujících geometrické vzorce. Ptají se, zda autor při tvorbě používal počítač. Nepoužíval, vždyť, jak mi řekl s nadsázkou jeho vnuk Pierre Vasarely, „devadesát devět procent dědečkovy práce byla dřina a pot a jedno – ale důležité – procento byla imaginace“.

Výstava potrvá do 27. ledna.

Ivana Pustějovská, editorka ČRo Olomouc

Foto archiv


  Rozhovor s Václavem Snítilem                    Mikolášská nadílka                   Výjimečný zážitek ve výjimečný den