Číslo 1 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s houslistou.
Václavem Snítilem.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Výjimečný zážitek ve výjimečný den

Sídlo Berlínské filharmonieHluchota, jíž vzdoruje neuvěřitelná hudební představivost a skladatelské mistrovství. Husitství užité obrozenci jako prostředek vyjádření tužeb po národní samostatnosti. Umění a politika. Dirigent Jiří Bělohlávek na vrcholu. Česko-německá kulturní výměna... Všechny tyto nadpisy, a s nimi i mnohé další, lze použít pro pomyslný výkop a všechny budou správné – ale článek se stejně nakonec vždy dostane k ústřednímu tématu: jak na podzim zazněla v Berlíně Smetanova Má vlast, kterou uslyšíme v záznamu na rozhlasových vlnách první lednový den.

Ať už tedy začneme jakkoli a ať už budeme rozvíjet úvahy o programní hudbě nebo o schopnosti cizího orchestru postihnout interpretační jemnosti české národní hudby, dostaneme se ovšem stejně záhy ke konstatování, že večerní sváteční novoroční program není v tomto roce ledajaký. Snímek tentokrát nezprostředkovává v mezinárodní hudební výměně Evropská vysílací unie (EBU), ale Českému rozhlasu 3 – Vltava se jej podařilo získat přímo prostřednictvím Nadace Berlínských filharmoniků, kteří jej hodlají vydat rovněž na CD na vlastním labelu. A ledajaký není koncertní záznam ani z ryze uměleckého hlediska.

Sváteční okamžik

Být při jednom ze tří večerů, do jejichž programu v říjnu jeden z nejlepších světových orchestrů Mou vlast zařadil, může být sice v životě hudebního publicisty zdánlivě běžnou záležitostí, ale zdání klame: i kritik si pochopitelně připustí k tělu vědomí, že je svědkem něčeho, co nezažívá každý den. Má vlast se hrála v berlínském sále Philharmonie naposledy někdy počátkem devadesátých let a ani čeští dirigenti nehostují u tohoto proslulého tělesa často. Takže když jste pak v auditoriu, kterému po léta kraloval Herbert von Karajan a na devadesát minut tam nyní stojí „náš“ člověk, není vám to jedno…

Má vlast zazněla precizně, barvitě i objevně a pomohla tomu nejen skvělá akustika sálu, o jakém se nám může v Praze či v Brně jen zdát, ale i osobnost dirigenta a flexibilnost orchestru. Poporce, výraz, artikulace, slavnostnost, nepřeháněný patos… V dramaturgické mimořádnosti, zvukové kultuře a interpretační dokonalosti se dostavil takový výsledek, jakého tuzemské orchestry nedosahují. Včetně důležité maličkosti: hrálo se bez přestávky mezi třetí a čtvrtou básní, vcelku, a i proto tak působivě.

Jiří Bělohlávek sice skromně tvrdí, že na výběru Mé vlasti nemá žádné zásluhy, že si ji prostě přál šéfdirigent Berlínských filharmoniků Simon Rattle, ale už samo pozvání není samozřejmostí. O rok dříve tu byl poprvé po dlouhých letech. Lze se jen dohadovat, co všechno vedlo nyní k volbě právě tohoto opusu, důkladně v programu a při besedě vysvětleného a posléze se zájmem a srdečně přijatého. Byl to nicméně sváteční okamžik a Jiří Bělohlávek při něm potvrdil, že pevného místa v mezinárodní umělecké elitě dosahuje jen a jen prací, ničím vnějškovým.

Kompletní Má vlast asi i v Berlíně zůstane nadále vzácným hostem, když se ani v Praze nehraje v podstatě při jiných než zvláštních příležitostech. Zdá se nicméně, že by Jiří Bělohlávek mohl být v Berlíně hostem pravidelnějším. Další pozvání na sebe nenechalo čekat. Zaznělo hned po koncertě – s neodolatelným šarmem: může prý k filharmonikům přijet, kdy chce. Sir Simon mu formulaci vzápětí vysvětlil tak, že by ho chtěli mít v Berlíně víc než dosud.

Není důvod mobilizovat, ale upokojovat

„Mou vlast miluji, získal jsem k ní osobní úzký vztah. Mám v ní i své favority, ale neřeknu které: snažím se všem šesti dítkám být spravedlivým otcem, dávat všem šesti kusům co největší pozornost,“ řekl po koncertě dirigent Bělohlávek. V Mé vlasti nesleduje už tolik linii dějového příběhu jednotlivých básní, spíše prý mívá okamžiky, kdy se mu zjevují vzpomínky. „Hudební proud prožívám jako velký příběh romantické symfonické básně, ale ve smyslu hudebním, ne ve smyslu literárním,“ vysvětluje svůj přístup.

Dirigent Jiří BělohlávekUž díky postavení, které si Má vlast získala v Česku, chápe Jiří Bělohlávek toto hostování současně jako úkol slavnostní, jímž je dirigent vyznamenán. V žádné jiné národní hudební literatuře asi neexistuje pendant k tomuto cyklu, skladba, která by měla tolik hudebních kvalit a zároveň tolik mimohudebních souvislostí a významů.

Hudební obrazy evokující historii i krásu české země naštěstí samy od sebe nepřipomínají okupanty během druhé světové války, ani dávný politický a kulturní útlak související s rekatolizací a habsburskou vládou mezi Bílou horou a rokem 1918, tedy situace, do nichž Má vlast zaznívala tak povzbudivě. Skladba hovoří svou hudební krásou a na zmíněné naopak dává zapomenout. Nemusí teď mobilizovat, ale svým důrazem na zakotvení doma, ve vlasti, v domově, naopak může upokojovat a rozumné lidi pomáhat definitivně sbratřit.

Berlínští filharmonikové cyklus zopakují v polovině roku v Aix-en-Provance a Jiří Bělohlávek jej zjara nastuduje s orchestrem lipského Gewandhausu. Nevylučuje, že jednou pak i se svým tělesem, BBC Symphony Orchestra, v Londýně.

Naše vlast

V Praze zazní Má vlast v roce 2008 přinejmenším dvakrát s pomyslným moravským akcentem – nejen 12. května v pojetí Filharmonie Brno s Petrem Altrichterem tradičně při zahájení Pražského jara, ale také již 4. ledna pod taktovkou Brňana Zdeňka Mácala při koncertě pořádaném s Akademií věd ČR a připomínajícím vznik České filharmonie v roce 1896.

O tom, že někdo má Smetanovu hudbu skutečně v krvi, hovoří jedno číslo: Mou vlast hrála Česká filharmonie již více než šestsetkrát. Ale nemusí to znamenat patent na veškerý rozum. Zmínka o moravském akcentu je proto jen pousmáním – vždyť ani v Berlíně neměla Má vlast německý přízvuk.

Mohu potvrdit, že Jiřímu Bělohlávkovi se podařilo mezinárodní komunitě hudebníků usedajících v prvořadém tělese metropole německého státu předat hodně z představ, které o vyznění Smetanovy hudby sám má a které s ním sdílejí i další české uši. Jde asi především o měkkost a zpěvnost, ale i o temperament, o poezii i o drama – aby ve Vltavě byly autentické rusalky i polka, aby Šárka bouřila, aby české luhy a háje (a bory po skalinách) šuměly a aby husitští obránci tuzemských zájmů i blaničtí rytíři zpívali chorál tak, že se hruď nadme – a křižáci utečou. Genialita hudby, a té Smetanovy konkrétně, spočívá v tom, že je v ní společně s ryzí hudební strukturou, vyvolávající uspokojení svými změnami a pohyby, zakódováno i mnoho z takovýchto pocitů – a že je lze rovněž dekódovat. Přístupové heslo přitom není jen jedno jediné.

Cyklus symfonických básní Má vlast, kultovní, výjimečný a neopakovatelně jedinečný monument v českém hudebním odkazu, slavil v listopadu stopětadvacáté výročí od koncertu, při němž zazněl v Praze v sále na Žofíně poprvé celý. Na jaře stejného roku 1882 se mimochodem dočkala stého provedení Prodaná nevěsta. Pokud rozhlasové vysílání připomene nyní jubileum Mé vlasti důstojně a neotřele a pokud se mu podaří zprostředkovat alespoň něco z atmosféry, která provázela hudebně dokonalé berlínské provedení, bude to jeden z nenahraditelných příspěvků veřejnoprávního rozhlasu ke kultuře země.

Orchestr povstává...

„Jakožto šéfdirigent rozhlasového orchestru BBC Symphony jsem naučen na to, že každý výkon podléhá tomu nejpřísnějšímu dohledu mikrofonu. Vím, že dobrý přenos může atmosféru v sále předat,“ odpovídá Jiří Bělohlávek na otázku, zda věří v sílu rozhlasového média. A diplomaticky dodává, co slyšel: že skutečně věrný obraz toho, co se děje na pódiu v sále, může zprostředkovat až digitální vysílání. Naštěstí se rozšiřuje.

Až budeme na Nový rok usedat k přijímačům, pouštět autorádio nebo třeba internetové živé vysílání, zkusme si představit – a jde to! - sál tiše hučící dvěma tisícovkami lidí, obložený nažloutlým dřevem; moderní prostor vzadu, po stranách i vepředu plný různě situovaných balkonů s řadami sedadel, které obepínají i pódium. Na centrálním místě nechybí impozantní varhanní prospekt, který bude tentokrát mlčet. Orchestr již povstává a na pódium přichází a hráčům charakteristickým způsobem kyne Jiří Bělohlávek, prvořadý vyslanec české kultury. Pozvedá ruce – a do naprostého ticha se mohou ozvat první harfové akordy uvozující zpěv bájných věštců. Vyšehrad, Vltava, Šárka... Víte, jak cyklus dál pokračuje?

Petr Veber, vedoucí Redakce vážné hudby Českého rozhlasu 3 – Vltava

Foto Pavel Ryjáček a archiv


  Rozhovor s Václavem Snítilem                     Mikolášská nadílka                   Výjimečný zážitek ve výjimečný den