Číslo 1 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s houslistou.
Václavem Snítilem.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

Petr Pavlovský, kritik

Drama a médium

Vztah média k dramatu jakožto textu může být obecně dvojí: přímý a nepřímý. V prvním, geneticky původním případě, interpretuje médium text, který byl autorem už od počátku tomuto způsobu interpretace určen. Divadlo v představení předvádí inscenaci dramatu pro divadlo napsanou, někdy dokonce napsanou pro konkrétní divadelní soubor. Tak tomu bylo v antickém Řecku, ale samozřejmě i za Shakespeara nebo za Moliera, a týká se to třeba i prvních her Václava Havla. Totéž lze říci i o takzvaném dramatu knižním: pokud si je konzument čte stejně jako ostatní literaturu, pohybuje se prostě v intencích autora. Podobně kinematografie (ať už filmová nebo televizní) může interpretovat („natočit“) drama (scénář) napsané právě pro ni a totéž platí samozřejmě o rozhlase. Jakkoli začínal s dramaty divadelními, posléze vyvolal v život specifickou funkční oblast rozhlasové hry, textu určeného zvukové interpretaci, principiálně nahlíženo ovšem nevázané přímo na instituci rozhlasu – v úvahu připadá jakýkoli zvukový nosič.

Ve druhém, nepřímém případě, sahají určitá média po dramatech původně určených médiím jiným: knižně vycházejí divadelní, rozhlasové i televizní hry stejně jako i filmové scénáře; kinematografie i fonografie běžně interpretují texty napsané pro divadlo. Někdy dokonce autor text pro jiné médium dodatečně upravuje. Konečně řada režisérů pracuje střídavě s různými médii. Patří k nim i režisér Jan Antonín Pitínský. Jeho divadelní tvorba je široce známá, tím spíš, že ji nespojuje s jedním souborem ani s jedním městem, je to naopak vyslovený režisérský kočovník. Daleko méně známá je jeho tvorba rozhlasová, spojená vesměs s brněnským studiem a povětšinou i s brněnskými herci. Jsou-li mé informace úplné, natočil dosud sedm opusů, zpravidla každý rok jednu inscenaci. Většinou jde o dramata psaná pro rozhlas, nebo taková, se kterými si divadlo jako původní adresát moc neví rady (Ibsen: Když my mrtví procitneme). Tím zatím posledním je hra Arnošta Goldflama Pavel, Pavel, a Pavel, kterou v premiéře uvedla Vltava  letos v červnu a 20. listopadu poprvé reprízovala v úterním Klubu rozhlasové hry.

Je to hra vysloveně dušičková, na hřbitově začíná i končí. Nejde ovšem o nic morbidního ani poklesle sentimentálního (žádný Mlynář a jeho dítě). Jistě je tu smutek jako základní nálada, ovšem tu a tam probleskne i humor a vše ústí v jakési moudré smíření s nezměnitelným během světa.

Dramaturgovi Tomáši Sedláčkovi stejně jako režisérovi rozhodně nelze upřít odvahu, s jakou se do neobyčejného a nesnadného textu pustili. Úvod rozehrává scénu u rodinné hrobky s pohřbenými prarodiči, kde se vede poněkud absurdní debata matky, otce a desetiletého syna o tom, kde v ní kdo bude po smrti ležet. Tato expozice nepřímo, ale o to působivěji uvádí posluchače do atmosféry v rodině: absolutisticky rozhodující otec (Miloslav Mejzlík), poddajná matka (jímavá Ivana Valešová) a uzurpovaný syn (Adam Beránek). I později se otec jeví jako panovačný sobec, který zjevně přehání ostatním vnucovanou skromnost: skrblictví maskované jako mravnost.

Neveselé dialogy procházejí i celým dalším téměř hodinovým dějem. Pavel jako dospívající mladík (Marek Příkazský) vyčítá matce neschopnost či neochotu odejít od otce, kterého sám snáší čím dál tím hůř. Sám ovšem není schopen realizovat plnohodnotný vztah se svou milou Klárkou (Martha Issová). Jako dospělý muž se pak Pavel (Jan Kolařík) účastní pohřbu matky, kde se chová poněkud nestandardně: skočí do otevřeného hrobu a nechce vylézt, „aby nikdy nezapomněl, jak se s maminkou loučil“.

Tři fáze dospívání, tři fáze proměn vztahu k rodičům, ke světu i k sobě samému. Všudypřítomnou úzkost a jakési obecné znechucení z bytí odlehčuje poněkud přízračně snová atmosféra; režisér zřejmě záměrně ponechává posluchače v nejistotě, kdy jde o reál (s výjimkou epizodních scén, kde je to jasné) a kdy pouze o vizi nebo dokonce pouhý sen.

Filosoficky problémová, k dalšímu a dalšímu přemýšlení a rozebírání analogických problémů vlastního života inspirující inscenace jistě nepatří k těm, které strhnou většinu konzumentů, jakkoli právě u rozhlasových přijímačů lze předpokládat (oproti televizi) spíše intelektuální elitu. V každém případě je ale jisté, že Goldflam dovede psát tomuto médiu texty „na tělo“, a že Pitínský přispívá české fonografii trvalými hodnotami. S hrami Arnošta Goldflama si zjevně rozumí, konečně jeho první rozhlasovou inscenací byl Goldflamův text Budou vyvoláni jménem (1999).


  Rozhovor s Václavem Snítilem                     Mikolášská nadílka                   Výjimečný zážitek ve výjimečný den