Číslo 2 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor se spisovatelem.
Jaroslavem Rudišem.




 

 


 

 

 

 



Disputace o svobodě a jejích hranicích

Režisér Lars von Trier podnikl ve filmu Manderlay (čtvrtek 10. ledna, ČT 2, 23.10)  další výpravu do mentality americké společnosti a stejně jako v Dogville se dočkáme zajímavého scénografického, inscenačního i interpretačního pojetí. Opět spatříme náznakovou scénu s většinou jen namalovanými půdorysy staveb, tentokrát téměř výhradně ponořenými do tmy, s případnou jen zvukovou kulisou, opět je zdůrazněna modelovost zpodobňovaných událostí. Režisér má ovšem ztíženější situaci, protože identita hlavní hrdinky, důležitá složka vyprávění, byla již odkryta – takže od prvního okamžiku víme, že jako dcera mocného gangsterského bosse si může ledasco dovolit.

První, co v Manderlay spatříme, je obrovská mapa Spojených států, nedozírná bílá plocha se schematicky vyznačenými hranicemi států, kudy projíždí kolona gangsterských aut, směřujících na nové působiště. V Alabamě se zastaví: Grace (oproti Dogville, kde hrála Nicole Kidmanová, uvidíme nyní méně známou Bryce Dallas Howardovou) nevěříc vlastním očím zjistí, že v kterémsi zapadákově jménem Monderlay ještě přetrvává otroctví, dokonce i s brutálními tělesnými tresty.

Willem Dafoe a Bryce Dallas Howardová ve filmu ManderlayRozhořčená Grace se rozhodne na místě zjednat pořádek a ponižující poměry okamžitě zrušit. Obklopena téměř samými černochy začne okamžitě zavádět principy demokracie: jako osvícený monarcha je nutí, aby se rozhodovali sami, přesvědčena že tak urychlí jejich občanské zrání. Celému jejímu počínání von Trier vtiskuje rozměr filozofické disputace o svobodě, o zodpovědnosti z ní plynoucí i jejích limitech.

Von Trier se dotýká složitých společenských procesů, souvisejících s osvobozením člověka dosud drženého v kleci, a jeho výpověď můžeme vztáhnout nejen na americké reálie, ale obecněji na jakékoli společenství, které se vymanilo (nebo bylo vnějším zásahem vymaněno!) z diktatury. Jenže vizuální podoba filmu již není tak překvapivá, takže se režisér více orientuje na verbální složku. Rozvíjí tradici filmů – rozprav o předem vytyčených problémech, tradici proslavenou Brechtem a Pabstem v Žebrácké opeře, Weissem a Reiszem ve snímku Marat-Sade, Godardem v Číňance...

Jan Jaroš, filmový publicista

Foto archiv


  Rozhovor s Jaroslavem Rudišem                    Jak to vidí Jaroslav Vanča                   České osmičky Milana Uhdeho