Číslo 2 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor se spisovatelem.
Jaroslavem Rudišem.




 

 

 

 

 

 



Jan Svačina, televizní publicistaDvě otázky

Jakou prestiž a popularitu by asi měl Český lev, kdyby jeho nedílnou součástí nebyla každoročně úporná reklamní kampaň korunovaná přímým televizním přenosem zábavné přehlídky celebrit z pražské Lucerny? Názorné odpovědi na podobnou otázku se dočkal divák, který v sobotu 15. prosince večer zabloudil na druhý program České televize, a stal se tak svědkem udílení výročních televizních cen Elsa.

Při sledování neveselého studiového pásma bez publika, v němž rozpaky oceněných laureátů a křečovitou snahu „konferenciéra“ Tomáše Matonohy o humor střídaly naschvály vydolované z archivu Č(S)T, však napadalo člověka otázek víc. Evergreenem je nejistota týkající se nejen rozdělení pořadů do jednotlivých kategorií či uplatněných měřítek hodnocení, ale především samotného smyslu existence celého televizního hlasování členů České filmové a televizní akademie. Jako podnikatelský záměr Petra Vachlera, zaopatřit další záminku pro ono efektní estrádní hemžení celebrit na obrazovce, Elsa opakovaně selhala. Kvalitu televizní produkce fundovaně cení například Trilobity Filmového a televizního svazu, popularitu televizních tváří pak – neméně tradičně – TýTý a další divácké ankety. Tak co s Elsou?

Námět k přemýšlení poskytla Česká televize svým divákům (ale i tvůrcům) i následující večer, kdy uvedla premiéru televizního filmu Hypermarket. Pátrání po kvalitních předlohách vhodných pro televizní dramata je sisyfovská práce. Zvlášť, jedná-li se o text, který by svébytně reflektoval námi žitou současnost. Stejnojmenná divadelní hra slovenského dramatika Viliama Klimáčka, pro kterou se tentokrát rozhodla dramaturgie ostravského studia, je z tohoto hlediska odvážnou a originální volbou. Otázkou je, zda samotná odvaha a touha po originalitě stačí?

Čím osobitější je divadelní poetika textu, tím důležitější je při jeho televizním zpracování interpretační stylizace, která „bez narušení podstaty látky“ zprostředkuje divákovi nejen obsah, ale i žánr a ducha předlohy. Pokoušet se Klimáčkovo tragikomické podobenství převést do standardizovaného televizního světa vážně míněného předstírání reality, znamená ochudit je o zásadní rovinu, v níž se banalita proměňuje v jedinečnost. Televizní Hypermarket právě takovou významovou redukcí prošel. Z Klimáčkovy postmoderní tragikomické grotesky se na obrazovce stala schematická moralita. Skutečnost, že jako režisér se pod ní podepsal týž Janusz Klimzsa, který Hypermarket už předtím nastudoval v ostravském Divadle Petra Bezruče, nijak nepomohla.

Jan Svačina, televizní publicista


  Rozhovor s Jaroslavem Rudišem                    Jak to vidí Jaroslav Vanča                   České osmičky Milana Uhdeho