|
Nehledaní lidé Jindřicha Štreita
Zprvu
mne napadlo, že velkoformátové černobílé fotografie
zachycující syrovou, neinscenovanou, namnoze doslova přízemní
stránku lidského bytí se do chladných, goticky vznosných
prostor pražského Domu U Kamenného zvonu příliš nehodí. Myslím
si to i nyní, jakkoli chápu, že nejvlastnějším oprávněním
tohoto zámyslu Galerie hlavního města Prahy je koexistence
dvojí umělecké kvality, kdy architektonicky bohatě členěná
patra umožnila autorovi výstavní koncepce Tomáši Pospěchovi
uplatnit chronologické pojetí výběru fotografií Jindřicha
Štreita. Ovšem ve chvíli, kdy na nás, účastníky vernisáže,
namířil samotný autor v nestřeženém okamžiku fotoaparát a
zvěčnil nás v naší těkavé „nehledanosti“, uvědomil jsem si, že
jeho tématem provždy zůstane jednoduché lidství všech časů, a
také to, že sociální, humanistické vidění nutně oživí
jakoukoli architekturu po svém.
Průřez Štreitovým dílem se odvíjí v koncentrujícím pojetí
zdůrazňujícím to nejpodstatnější z cyklů po léta rozvíjejících
zvolené sociální téma. Že se v každém z těchto cyklů objeví
několik kompozic, jež jsou jaksi navzdory apriornímu
dokumentaristickému záměru i ryzím výtvarným počinem, a nadto
– ve druhém významovém plánu – i symbolickou či až
surrealistickou výpovědí, je jen svědectvím o přirozené účasti
dnes světoznámého fotografa ve výstavních prostorách hostících
v posledních letech elitu českého výtvarného umění.
Jindřich Štreit již po roce 1972 vytvářel sugestivní portréty
venkovanů, posléze se zabýval tematikou českých cikánů a od
roku 1979 se v duchu „živé fotografie“ obrací k soustavnému
programovému dokumentování života na vesnici. Pronikavým
pohledem nazírá venkov v jeho tehdejším marasmu, současně však
empaticky vnímá jeho obyvatele jako svého druhu protihráče,
kteří navzdory přítomnosti objektivu dokáží zůstat sami sebou.
Průběžně se vrací k několika základním tematickým okruhům
(Schůze, Funkcionář v terénu, Televize, Staří lidé a jejich
osudy, Děti v rodině, Styl bydlení a způsob života). V roce
1982 byl jako jediný fotograf u nás vězněn za „pobuřující“
obsah svých snímků. Po návratu z vazby získaly jeho fotografie
novou metaforičnost i emocionální účinnost. Příznačným pro
Štreitovu tvorbu je groteskně humorný nadhled blížící se
zejména v osmdesátých letech soudobému výtvarnému pojetí
generačně spřízněných malířů a sochařů z okruhu „české
grotesky“: zachycuje bizarní propojení prosté lidské existence
s absurditou pokleslých hodnot sebestravující se totality. Po
převratu v roce 1989 pak Štreit okouzlil obec svých diváků
francouzskými cykly sond do čtvrti přistěhovalců v Remeši a
rozsáhlou fotokronikou města St. Quentin. V roce 1992 vznikl
cyklus fotografií z ženské věznice v Pardubicích a poté z
alternativní farmy v rakouském Eggenbergu…
To nejlepší ze čtyřiceti let tvorby Jindřicha Štreita můžete
do 3. února spatřit v architektonických prostorách, jež se
svého času staly i příbytkem královským.
Jaroslav Vanča,
scenárista, pedagog FAMU a výtvarný kritik |