Číslo 2 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor se spisovatelem.
Jaroslavem Rudišem.




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 



Ivan Němec, publicista

O pouti smiřující život se smrtí

Jakýsi magický dech, atmosféra tajemství a ozvy starých pohanských i křesťanských mýtů je cítit z nové rozhlasové hry Hany Slavíkové Cesta do Lo Ignoto, která měla premiéru na stanici Vltava 11. prosince. Autorka, absolventka rozhlasové a televizní dramaturgie a scenáristiky na Divadelní fakultě brněnské JAMU, přišla s dramatem interpretačně náročným, s hrou, která se svou neobvyklou výpovědí snaží osobitě nahlédnout do tajemství lidského bytí a nebytí.

Hra Hany Slavíkové není „klasicky“ vyprávěným realistickým příběhem,  jenž  se odvíjí podle zažitých pravidel pro dějovou výstavbu. V letadle vznášejícím se kdesi nad Andami cestuje Eva s Martou. O Evě se dozvíme, že má prazvláštní schopnost – umí předvídat úmrtí. Pod tvrdým nátlakem televizního manažera (Zdeněk Dvořák) na tom zbuduje svou kariéru: vytipuje adepta blízkého smrti a pár dní před jeho koncem s ním natočí a odvysílá rozhovor, který pak doplní nachystaným nekrologem, a dovrší tak svou emocionální palbu do diváků. Její prognózy jsou přesné – vždy zemře ten, o kom se jí zdá.

Zdálo se jí také o dítěti přítelkyně Marty, s níž teď cestuje. Martina dcerka zemřela, ale žije ve vzpomínkách své matky a stává se i partnerkou Evinou, která mrtvou dívku často oslovuje svými monology. Po přistání v exotické zemi Inků se obě ženy setkají s třetí postavou – válečným zpravodajem Davidem, kterého měla Eva vytipovaného jako dalšího adepta smrti. David odešel do války rád, protože nechtěl žít, ale žije a o jeho smrti se Evě zatím nezdálo. Každý z trojice je postižen chorobným traumatem smrti. Eva trpí svou hrůznou schopností předvídat a vlastně i přinášet smrt. Martino utrpení z dceřiny smrti je o to větší, že propásla poslední okamžiky jejího života. David zase strádá proto, že se při natáčení válečné vřavy vyhnul kulce, která mu byla určena, ale nedokázal před ní varovat svého kamaráda.

Jak se svými duševními vředy jednotliví hrdinové naloží, čím je léčí a jak je naopak drásají, vypovídá hra Hany Slavíkové způsobem někdy až příliš kompozičně složitým. Do dramatu vstupují indiánská božstva a rituály, malebná příroda a dramatické epizody, jejichž funkce je symbolická a metaforická.

Režisérka Eva Řehořová má velkou zásluhu na tom, že se Cesta do Lo Ignoto – tato pouť do neznáma – nestala cestou, po níž by posluchač tápal. Tím, že ji dokonale myšlenkově rozkryla, přenesla se i přes její komplikované zákruty poetiky, a předložila ji jako hru srozumitelnou a poutavou, z níž se nevytratil ani  filozofický, ani emocionální rozměr.

Dosáhla toho také promyšlenou prací s herci, kteří své postavy vytvarovali nebývale uměřeně, přesně a citlivě. V postavě Evy potvrdila Eva Novotná, že dokonalá prokreslenost postav, které předvádí na činoherních scénách Národního divadla v Brně, není věcí náhody, ale jejího bohatého a všestranně využitelného herectví. Martu pojala Zuzana Slavíková jako citlivou a hluboce zraněnou matku mrtvého dítěte, jejíž bolest tkví především uvnitř nitra. Také David v zaujatém podání Petra Gazdíka byl výborným typem, s nímž se aktér na mateřské scéně často nepotkává.

Hra Hany Slavíkové Cesta do Lo Ignoto napověděla mnohé o slibném talentu tvůrkyně, která stojí na počátku – možná neznámé, ale každopádně zajímavé – umělecké pouti.


  Rozhovor s Jaroslavem Rudišem                    Jak to vidí Jaroslav Vanča                   České osmičky Milana Uhdeho