Číslo 3 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s architektkou.
Evou Jiřičnou.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 


Leoneho epos o příštipkářích zločinu

Leone své „hrdiny“ sleduje od dětských letČeská televize systematicky zpřístupňuje díla, která se do našich kin nikdy nedostala. Nejnověji došlo na rozsáhlý, v původní verzi uváděný čtyřhodinový epos Tenkrát v Americe, který natočil Sergio Leone (čtvrtek 17. ledna, ČT 2, 23.10). Amerika tohoto režiséra přitahovala. Zkoumal její mýty, ať již se vztahovaly k osídlování (ve westernu Tenkrát na Západě) nebo k organizovanému zločinu, utváření zločineckých gangů, jak je tomu v nyní uváděném filmu.

V prolínajících se časových vrstvách, které rozbouraly lineárně plynoucí vyprávění, postihl Leone složitou spleť osobních vazeb i měnících se podmínek pro „krvavé podnikání“ v newyorské židovské čtvrti. Své hrdiny sleduje od dětských let, postihuje zlomové okamžiky, jak zhrublo jejich svědomí. Z různých bodů zastupujících „přítomnost“ nahlíží do minulosti, opakovaně se vrací k událostem, které utvářely vztahy mezi protagonisty i jejich osud, vzestup i pád. Časové rozpojení určuje základní tvar vyprávění.

Leone s věrohodností až dokumentaristickou přibližuje své hrdiny, začleňuje různé žánrové polohy. Starosvětské chudinské prostředí obklopující rané dětství hrdinů má blízko k úsměvné idyle, později zjišťujeme, jak zákony podsvětí tvrdě poznamenávají každého, kdo se jim podřídí, jak ničí základní lidské city – soucit i lásku. Protagonisté se často ocitají pod nevybíravým tlakem, kdy musí hájit holou existenci, sami ovšem také dokáží zničit to nejcennější, co mohli získat. Toto smutné poznání prýští zejména z mistrovsky vedeného motivu milostného okouzlení, které vyvrcholí bezohledným násilím. Leone nechce své hrdiny hájit, ale záleží mu na tom, abychom je pochopili; ostatně jsou to spíše drobní příštipkáři zločinu nežli jeho magnáti.

Film se opírá o tři důležité složky. Jednak o špičkové herce Jamese Woodse a Roberta De Nira, schopné vyhmátnout složité předivo vnitřních proměn; dále o strhující, podmanivou hudbu Ennia Morriconeho, obohacenou o další skladby (třeba Rossiniho Straku zlodějku v hravě žertovném výjevu z porodnice). Konečně zbývá doplnit kameramana Tonina delli Colliho, jenž obrazu vtiskl zmatněle pastelové odstíny, evokující časy dávno odváté v jejich úsměvnosti i děsu.

Jan Jaroš, filmový publicista

Foto archiv


  Rozhovor s Evou Jiřičnou                                  Jména a pocit                                 Život ve stovce černých sešitů