Číslo 3 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s architektkou.
Evou Jiřičnou.

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Dva ambiciózní divadelní projekty

Umění je křehké a ani ambiciózní projekty, do nichž je vložena nemalá tvůrčí invence, nemusí pokaždé dopadnout dle očekávání. To se v závěru minulého roku bohužel přihodilo i dvěma největším činoherním domům v Praze.

Na scéně Stavovského divadla byla ve světové premiéře uvedena hra Pavla Kohouta Malá hudba moci. Autor ji napsal v němčině jako příspěvek k  loňskému mozartovskému jubileu. Její hrdina pochází ze Salzburku, je dirigentem a jmenuje se Wolfgang Mazort. Se svým „téměř jmenovcem“ má společnou revoltující povahu, a protože své mládí prožívá na počátku osmdesátých let 20. století, dává ji do služeb západoevropského mírového hnutí. Od perzekuce, ale též od toho, aby skončil jako outsider, ho zachrání láska dcery tiskového magnáta. Wolfgang má úspěch i v dirigentské soutěži pořádané v NDR. Ta je však zmanipulována Stasi. Po několikaletém vzdorování se Wolfgang Stasi upíše, aby zabránil zveřejnění svého někdejšího milostného poměru s východoněmeckou svazačkou a faktu, že je otcem jejího dítěte. V době, kdy už dávno na svou revoltu i umělecké ambice zapomněl a je z něho eurobyrokrat neoliberalistického střihu, mu důsledky obou jeho „východoněmeckých pletek“ připraví neřešitelné dilema. To pak z vůle autora ústí do tragického hrdinova konce; symbolicky víceznačného.

Kohout umí postavit příběh a tuto kvalitu podtrhla i režie Michala Dočekala. Herci pak u hlavních postav dokázali z lehce načrtnutých figur vytvořit živoucí charaktery – vedle Jana Dolanského v hlavní roli je třeba zvlášť ocenit Davida Prachaře, který svého příslušníka Stasi rozvinul v nadčasově symbolický portrét ďábelského, a přitom ordinérního svůdce lidských duší. Triviální motivy, s nimiž autor zručně – žel nikoli s ironickým nadhledem – pracuje, jako by ale s sebou přinášely i triviální myšlení a jazyk: vše je podáno takříkajíc polopatě, vše, co je řečeno – ať už se to týká světa či předváděného příběhu – už divák dávno ví.

Jan Dolanský a Petra Špalková jako Mazort a jeho východoněmecká láska ve hře Pavla Kohouta Malá hudba mociProtagonista Kohoutovy hry je dramatickou postavou jak svými rozpory, tak tím, že se aktivně podílí na svém osudu. Titulní postava Adiny, hry nastudované ke 100. výročí otevření Divadla na Vinohradech jeho nynějším uměleckým šéfem Martinem Stropnickým, měla všechny předpoklady stát se jí také. To by však Milena Jelínková, autorka hry, musela přistoupit k prameni, z něhož čerpala – pamětem Adiny Mandlové – kriticky. Přepracováním filmového scénáře do divadelní hry však divákům nabídla pouze takový sled průhledů do hereččina života, jež ve svém úhrnu vyznívají jako její adorace. Z řady postav, s nimiž se v těchto krátkých scénách temperamentní, povrchní, ale bystrá a obětavá Mandlová (Veronika Žilková) střetá, pak vyvstává jeden její základní kolektivní protihráč – český národ. Kým je představován? Přizpůsobivým Barmanem (Oldřich Vlach), pragmatickým buranem, vocílkovským kulturträgrem Josefem (Martin Zahálka), závistivou a intrikující Herečkou (Lucie Juřičková), bojácným a ohebným Starým hercem (Jaroslav Kepka) a levičáckým a posléze zlomeným někdejším Adininým milencem, hercem Šmeralem (Jiří Dvořák). Se sympatiemi jsou vylíčeni jen Hugo Haas (Ladislav Frej) a Karel Poláček (Jiří Čapka). V kolektivních scénách je pak tento národ v době Mnichova zkrušen, posléze však hajluje; při pražském povstání ubije odzbrojeného německého vojáka, tleská Husákovi a hned poté Gorbačovovi, zvoní klíči a skáče a řve „Kdo neskáče, není Čech“. Podle vyjádření Martina Stropnického měla být Adina „pokusem zachytit naše traumata i euforie, vrcholy a pády. To vše bez mýtů, glorifikace, sebemrskačství, zato s ambicí dozvědět se o sobě trochu víc.“ Co se o sobě „dozvídáme“, vrcholí v poslední scéně: Adina přilétá do Prahy umřít, vystupuje z letadla a vítají ji – odpadky poletující ve větru.

Bronislav Pražan

Foto Národní divadlo Praha


  Rozhovor s Evou Jiřičnou                                  Jména a pocit                                 Život ve stovce černých sešitů