Číslo 3 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s architektkou.
Evou Jiřičnou.

 


 


 

 

 

 

 



Vladimír Karfík, publicista

Ještě o provazu v domě oběšencově

Potěšilo mě, když jsem se v letošním předposledním čísle tohoto časopisu několikrát dočetl o tichu. David Radok tu napsal, že „lidé se odnaučili tichu“. Řekl bych, co jim zbývá, když na ně od průmyslové revoluce útočil hluk, a když ten průmyslový v době panování konzumu přece jen trochu pomíjí, nahražuje nám ho, abych skutečné hudbě nekřivdil, hluk veskrze umělý, a tedy vlastně svévolný.

V jistém smyslu je v tom rozhlas trochu nevinně, jsem-li na svém území, mohu otočit knoflíkem, a je ticho. Ovšem jenom v soukromí. Jiné to je ve veřejném prostoru. Zvuk elektronických médií, který mě pronásleduje venku po městě, do ulic nepatří, odtud bych je vykázal zákonem, jako se to stalo vozidlům s nebezpečnými emisemi z výfuků. Právě skončil advent, doba k usebrání, jíž hluk nesvědčí, a byly Vánoce, a tady bych ani koledám, které zaplní ulice, nedával pardon.

Do kavárny jdu při kávě pohovořit si s přáteli, ale často neslyším slova, protože prostor ovládly zvuky elektronických médií. Nelze je vypudit, buďto si je pouští personál, aby zaplnil své vnitřní prázdno a odmítá je vypnout, anebo to někde ani vypnout nejde. Přiznávám, že jsem ze zoufalství už i vytrhl dráty ze zdi – a bylo ticho, aspoň v jedné kóji. Vedle se ovšem z reproduktoru hrálo dál.

Když si vzpomenu na léta svých studií, nedovedu dnes pochopit, že jsem skoro všechno přečetl při rádiu, při rádiu jsem vlastně i vystudoval. Co jsem tehdy asi vyslechl hudby nejrůznější provenience, a těch řečí, dnes abych se za to styděl. Zřejmě i toho Balšánka, o něhož jsem se tu k nevůli starších posluchačů jednou otřel, a možná patřil k tomu lepšímu – mně však dnes jenom splývá s ostatním populárem, který mě děsí.

Nebývalo asi před léty toho ticha tak zapotřebí. Pár let jsem pracoval ve společné místnosti se Stanislavem Budínem, a jeho první pohyb po příchodu mířil k rádiu po drátě – ne ho snad zastavit, aby nerušil v práci (a Budín v zaměstnání opravdu neustále pracoval), ale aby dráťák pustil. Po obědě psal zpravidla jeden článek denně, ale bez zvukové kulisy ani ránu. Zřejmě zvyk z velkých redakcí, kde se psalo za hlučného provozu. Ve vzpomínce ho obdivuju, ale dnes nechápu.

Jak mám stále pro rádio slabost, docela mě zaujala představa jakéhosi ztišovadla, o němž se tu zmínil Bronislav Pražan. Když však vidím kdekoli kolem sebe to množství sluchátek v uších, nevidím to tak nereálně. Představuju si, že si těmi špunty nepouštějí do uší šlágry, ale že já se napojuji na reprodukované ticho. To by snad šlo. Nebo ne?


  Rozhovor s Evou Jiřičnou                                  Jména a pocit                                 Život ve stovce černých sešitů