Číslo 9 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s fotografem.
Ivanem Pinkavou.


 

 

 

 

 

 



 


Americká sopranistka Renée Flemingová v roli Desdemony na scéně Metropolitní opery v New YorkuDrama intrik a žárlivosti z Metropolitní

Běžně říkáme, že je žárlivý jako Othello, a neuvažujeme přitom, odkud se toto rčení vzalo. Alžbětinský dramatik William Shakespeare v našich srdcích zdomácněl snad více než kterýkoliv jiný autor. Po více než čtyř stech letech je stále moderní a nedokážeme ho ze svých životů vymazat ani v době internetu a mobilních telefonů. Toto drama intrik a žárlivosti budete moci sledovat v sobotu 1. března v přímém přenosu z Metropolitní opery v New Yorku (ČRo 3 – Vltava, 19.00).

Vynikající zvuková kvalita, zabezpečená optickými přenosovými vlákny, nám umožní zaslechnout sebemenší pohyb na jevišti i diskrétní zvuk nápovědy, třebaže nás od místa konání dělí rozměrný Atlantický oceán.

Téma žárlivé lásky, stejně jako další slavné Shakespearovy hry, oslovilo stárnoucího Giuseppe Verdiho. Na radu svého milánského vydavatele Ricordiho požádal svého bývalého konkurenta, italského básníka a skladatele Arriga Boita, aby pro něho vytvořil libreto. V italské transkripci se píše Otello bez há a v podtitulu čteme dramma lirico ve čtyřech dějstvích. Světová premiéra Verdiho Otella se uskutečnila 5. února 1887 v Teatro alla Scala v Miláně. Dirigoval Franco Faccio, v prvním obsazení čteme Francesca Tamagna jako Otella, Victora Maurela jako Jaga a Romildu Pantaleoni jako Desdemonu.

Úspěch premiéry se dal téměř předpokládat, ačkoliv někteří kritikové se pozastavovali nad nedostatkem tvůrčí spontánnosti a přílišnou učeností nového Verdiho stylu. Opera se uváděla brzy v hlavních evropských městech, dokonce zakrátko i v Praze, a stala se důležitou součástí zpěvoherního repertoáru. Nikdy však nedosáhla popularity středního skladatelova období. Děj se odehrává v přímořském městě na ostrově Kypr na konci 15. století. K nejoblíbenějším zpěvním číslům patří milostný duet z konce prvního dějství „Gia nella notte densa“ a jímavé Ave Maria hlavní představitelky ze čtvrtého jednání.

Pod taktovkou petrohradského rodáka Semjona Byčkova se tentokrát představí skvělá americká sopranistka Renée Flemingová jako Desdemona, statný jihoafrický tenorista Johan Botha jako Otello, římský barytonista Carlo Guelfi jako Jago a americká mezzosopranistka Wendy Whiteová jako Emilia.

Ivan Ruml, redaktor ČRo 3 – Vltava


  Rozhovor s Ivanem Pinkavou              Jak to vidí Jaromír Štětina               Drama intrik a žárlivosti z Metropolitní