Ivan
Pinkava, fotograf
Jak jste se dostal k fotografování?
Jako devět lidí z deseti – někdy v šesté nebo sedmé třídě jsem
od rodičů dostal fotoaparát, a tak jsem začal fotit. Nejprve
své kamarády a pak, během studií na střední škole, už jsem
s fotkou začal trochu pracovat. Nakonec mi kamarád doporučil
jít na FAMU – já ani nevěděl, že se dá fotografie jako umění
studovat...
Ne každý, kdo fotografii vystuduje, se jí pak aktivně
zabývá. Co vás u fotografie udrželo?
Já jsem to měl celkem jednoduché. Protože jsem na FAMU končil
v roce 1986, částečně jsem se svezl s úspěchem fotografů
slovenské nové vlny, i když jsem se nikdy necítil být její
součástí a vždycky mi vadilo, že jsem s ní byl nějakým
způsobem spojován.
Každopádně v té době došlo v Československu ke zvláštnímu
zlomu ve vnímání
fotografie
a v jejím přijímání veřejností, a tak jsme mohli hned po škole
vystavovat, dokonce i v zahraničí, což pro nás bylo dost
neuvěřitelné. Také trvalo překvapivě dlouho, než se začala
rýsovat nová generace fotografů. To všechno možná způsobilo,
že jsme měli více možností dávat o sobě vědět.
Přátelili jste se, nebo vás spojovala pouze profese?
Bylo to spíše kolegiální kamarádství. Slováci drželi vždy
velmi pohromadě – byl to určitý druh bratrstva, myslím, že
vždy poněkud preferovali národnostní přístup. Značně mne také
v době před revolucí iritovala jejich apolitičnost, kterou
jsem vnímal velmi rozpačitě. I proto jsem měl osobní přátele
vesměs mimo FAMU.
A kdo ze slovenské nové vlny vám byl fotograficky nejblíž?
I když jsme zcela odlišných a nepropojitelných naturelů, jako
svébytná osobnost na mne působil Tono Stano. Měl tehdy na
škole zvláštní charisma a myslím, že kolegy svým instinktem
pro věc někdy doslova válcoval.
Váš
autorský rukopis je založen mimo jiné na tom, že zásadně
pracujete s černobílým negativním materiálem a zvětšujete na
klasické fotografické papíry. Nejste v pokušení podlehnout
technologickým lákadlům?
Vždy jsem měl velmi neskromnou ambici dělat věci posazené
v nějaké obecné rovině, a navíc mě dodnes zajímá možná
překonaný romantický ideál fotografie jako obrazu, který nás
má přetrvat. Stále se mi zdá, že klasický barytový papír má
v sobě takovou nádheru, kterou dosud nelze ničím zaměnit.
V žádném případě to ale neznamená, že bych nové technologie
neměl rád. Občas s nimi pracuji na komerčních zakázkách.
Nevadí mi ani někdy problematizovaná manipulace s obrazem.
Diskuse na téma opravdovosti fotografie mi v těchto případech
přijdou již nesmyslné. To, co je na dnešním technologickém
vývoji pro mne nejnepříjemnější, je nutnost se novými
technologiemi stále zabývat. Tím ztrácíte spoustu času věnovat
se jen fotografii jako takové.
Julie Májová, publicistka
Snímky Jarka Šnajberková
Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na
stáncích od 19. února. |