Číslo 9 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s fotografem.
Ivanem Pinkavou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Editě Gruberové plyne čas jinak

Normu Vincenza Belliniho zpívá Edita Gruberová „teprve“ pět let – od roku 2003, na rozdíl od Lucie z Lammermooru, s níž zaznamenala mezinárodní triumf už v roce 1978. Obě čísla jsou v dnešním operním světě těžko s čím srovnatelná. Jenže u Edity Gruberové plyne čas jinak.

Před evropskou premiérou koncertního provedení Normy v Baden-Badenu v dubnu 2004 přiznala Edita Gruberová, že se na tuto roli připravovala celý život. „Norma je výzva. Poslední výzva… Norma je kulminačním bodem kariéry v mém hlasovém oboru. Předtím je třeba zazpívat všechno ostatní. Začala jsem stavět dům od základů, teď jsem došla až po střechu. Mohl by to být hezký dům, možná dokonce věž.“

Normu nikdy

A když jsme už u těch citátů, vraťme se ještě k rozhovoru v týdeníku Die Woche z roku 1998, kde na otázku, kdy bude zpívat svou první Normu, odpověděla: „Nebudu ji zpívat nikdy. Norma není pro můj hlas už vzhledem k timbru. Zahrnuje vlastně tři hlasy: dramatický, koloraturní a střední polohu, která koneckonců tu roli určuje.“ Rozhodnutí Normu nastudovat padlo definitivně o dva roky později, v době, kdy „se cítila připravena, že v ní může zúročit své zkušenosti z belcanta stejně jako zkušenosti životní.“ V praxi to znamenalo zejména dobudovanou střední polohu a přirozeně dozrálý hlas, aby dostála všem nárokům této dramatické koloraturní role, a přitom ji mohla zazpívat, jak s oblibou říká, „jen z úroků, ne z kapitálu.“ Normou se totiž nechtěla rozloučit, ale těšila se, že ještě přijde i něco dalšího. Tou novou rolí bude letos Lucrezia Borgia Gaetana Donizettiho.

Jak šel čas

Edita Gruberová. Její Normu si můžeme poslechnout v rozhlase, ale i na letošním Pražském jaruPoprvé provedla Normu koncertně v Tokiu pod taktovkou Friedricha Haidera 24. dubna 2003. Na den přesně o rok později se už konala evropská premiéra v Baden-Badenu. Opět po roce, 5. února 2005, vstoupila Edita Gruberová s Normou na scénu Vídeňské státní opery, o níž tvrdí, že se zde umělecky narodila. A zase šlo o koncertní provedení. K divadelnímu tvaru svolila až v Bavorské státní opeře v Mnichově. Premiéra se konala 21. ledna 2006 a režisérem i výtvarníkem byl Jürgen Rose, který ji svou koncepcí dokázal přesvědčit o komplexnosti svého jevištního pojetí. Tuto inscenaci jsme měli možnost sledovat přímým přenosem na stanici Český rozhlas 3 – Vltava. Koncertní provedení z Vídeňské státní opery, které uvede Vltava v sobotu 23. února ve 20 hodin, je záznamem živého vystoupení z 16. listopadu 2007.

Edita Gruberová tvrdí, že potřebuje vždycky hodně představení, než roli procítí skutečně do nejmenších podrobností. Její koloratury, jakož i hlasové ozdoby všeho druhu zde nejsou samoúčelné, jsou vždycky prostředkem k vyjádření duševního stavu postavy. Samozřejmě při zachování veškeré pěvecké dokonalosti. Proto jsou posluchači dodnes fascinováni její Luciou (zpívala jí více než dvěstěpadesátkrát) nebo Zerbinettou Richarda Strausse (více než dvěstěkrát). Vždycky je tu ale něco nového, něco, co zároveň odpovídá jedinečnosti okamžiku i sepětí s ostatními kolegy na jevišti. Když začala tuto roli studovat, poslouchala hodně nahrávek svých předchůdkyň. Ale dělala to až ve chvíli, kdy věděla, že řadu míst je schopna zpívat úplně jinak. Svůj vlastní styl zdobení zpěvu si vypracovala až někdy na počátku devadesátých let. Hodně ji ovlivnil slavný mozartovský dirigent Nikolaus Harnoncourt a její manžel Friedrich Haider, o němž tvrdí, že v ní probudil hlasovou fantazii.

Při příležitosti mnichovské premiéry Normy odpověděla Edita Gruberová na otázku, co dělá její kariéru (v té době trvala už bezmála osmatřicet let) tak výjimečnou. Zda je to dar mimořádného hlasu, nebo železná disciplína: „Pro mě je to výsledek sebepoznání. V mé kariéře nastal okamžik, kdy jsem si ujasnila, co je mým nejvlastnějším oborem. Takzvané hranice oboru jsem jen opatrně rozšiřovala a především nepřekračovala. Pomyslete na Massenetovu Manon nebo na Traviatu, které jdou až na ty hranice. Naprosto rozhodující je, jaké limity si pro sebe člověk vyměří, jaké pro sebe uzná za vhodné.“ Anebo trochu jinak – jak řekl Goethe: „V omezení poznáš mistra.“

Čas Edity Gruberové plyne jiným tempem. Normu zpívá teprve pět let, na rozdíl od Lucie z Lammermooru, v níž poprvé vystoupila ve Štýrském Hradci v roce 1975. Ale ona nespěchá. A čas nespěchá na ni.

Ondřej Šrámek, publicista

Foto archiv


  Rozhovor s Ivanem Pinkavou              Jak to vidí Jaromír Štětina               Drama intrik a žárlivosti z Metropolitní