Číslo 9 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s fotografem.
Ivanem Pinkavou.


 


 

 

 

 


 



Jan Halas, publicista

Příslech a poslech

Posluchačské výzkumy by se mohly stát vynikající pomůckou pro tvorbu programu. Neustále opakované všeobecné výzkumy zjišťující, kolik lidí si tu kterou stanici naladí, jsou však dle mého soudu k ničemu. Nerozlišují totiž ten nejpodstatnější ukazatel – zda šlo po naladění určité stanice o opravdový poslech, nebo o pouhý příslech. Taková otázka by totiž podstatně snížila takzvanou poslechovost, což si žádné rozhlasové vedení nepřeje. Matematika je jasná: čím více posluchačů, tím více reklam, a tedy tím více peněz do rozhlasové pokladny.

Vysílání má za úkol informovat, bavit a rozšiřovat politické a kulturní obzory posluchačů. Tiše se však přechází zřejmý fakt, že rozhlasové vysílání slouží velice často jen jako zaháněč pocitu osamělosti a rušička zneklidňujícího ticha. Člověk, který si z takových důvodů zapíná svůj radiopřijímač, pak vůbec nesleduje, co se vysílá, je mu úplně jedno, kterou stanici si naladil, a reaguje jen tehdy, když je mu hudební produkce vysloveně nepříjemná. Pak přeladí. Lze ale v takovém případě ještě mluvit o posluchači? Uvedu příklad, který možná bude vypadat absurdně, ale představte si, že si například návštěvník kina vezme s sebou vrtačku nebo hoblík, aby se věnoval své oblíbené kutilské činnosti. Každou chvilku si odskočí do bufetu, případně na záchod, a jen tak občas se koukne na plátno. Lze pak hovořit o divákovi?

Výzkumy poslechovosti jsou však zpravidla všeobjímající. Hážou do jednoho pytle takového „příslecháře“ s posluchačem, který si sedne pohodlně do křesla a vyslechne z rozhlasu dejme tomu dvouhodinovou Mahlerovu symfonii, četbu, rozhlasovou hru, celé zprávy, celý komentář, celý rozhovor. Jako celoživotního rozhlasového pracovníka mne tento přístup k výzkumům poslechovosti hluboce uráží. Snad všichni rozhlasáci totiž vytvářejí pořady, kterými chtějí posluchače oslovit, nějak ho poučit, pobavit, přinést mu estetický zážitek. Někdy se to povede, jindy nepovede, takový už je život. Kdyby však mělo rozhlasové vysílání sloužit výhradně příslechu, bylo by zbytečné nějaké redaktory zaměstnávat. Stačilo by k vysílači připojit nějaký ten výfuk zvukového smogu a bylo by vystaráno. V takovém případě by pak tento druh výzkumů poslechu byl naprosto racionální a přesný.

Zcela nepochopitelné však je, že jinak docela inteligentní lidé přistupují na tezi, že v příslechovosti je budoucnost rozhlasu, že jde o moderní trend a normální poslech rozhlasu je hudbou minulosti a staromilstvím. Je prý třeba jít s dobou. Pořád se mi ale nechce věřit, že nejprogresivnějším trendem současného světa je totální idiotismus, i když, jak říkají naši nejbližší bratři, „zvonku to tak vyzerá“.


  Rozhovor s Ivanem Pinkavou              Jak to vidí Jaromír Štětina               Drama intrik a žárlivosti z Metropolitní