Číslo 11 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor se spisovatelem a novinářem.
Ondřejem Neffem.


 


 





 


Podle receptu

Kdyby se dala zpoplatnit metafora, patřili by dědici Josefa Čapka k nejlépe situovaným Čechům. Recept, podle kterého jeho Pejsek a Kočička připravovali svůj „nejlepší dort“, totiž patří k nejfrekventovanějším návodům na zaručeně přitažlivou diváckou podívanou. I v původních televizních dramatech. Málokdy však bývá výčet použitých osvědčených „dobrot“ tak úplný, jako v případě třídílného televizního filmu Vlna scenáristy Josefa Klímy a režiséra Jiřího Svobody.

Pozoruhodným koktejlem dávných romantických schémat, aktuálních publicistických klišé a nadčasové pseudodramatické veteše je už předloha Josefa Klímy. Příběh člověka, kterému osud umožní nahlédnout pod cizí identitou do dříve netušených souvislostí svého života, patří ke klasickým literárním a dramatickým archetypům. Poslouží stejně dobře antickému dramatu i televiznímu sitcomu. Klímovo zpracování má blíž k druhé alternativě. Vstupní dramatickou situaci autentické thajské tragedie sice rozehrává jako psychologické drama, ale záhy mění žánr a utíká ke zmatené akční detektivce, v níž má vnější efekt a žonglování s atraktivními banalitami podstatně větší váhu než dramatická logika či životní věrohodnost.

Stylovou interpretaci Klímova scénáře v podobě velkolepé hollywoodské podívané zaopatřil Jiří Svoboda, který patří dlouhá desetiletí mezi řemeslně nezručnější české režiséry. Odvrácenou stranou jeho profesních dispozic bývá jeho umanutá ctižádost vždy a všude předvést všechno, co umí. Výsledek je však často pouhou formální exhibicí režijních manýr. V duchu legendárního Čapkova receptu demonstruje Svoboda také v televizní Vlně „best of“ svých dovedností: kouzlí s atmosférou, demonstruje líbivá širokoúhlá panoramata, předstírá hluboký psychologický prožitek a předvádí dynamickou akci. Marně. Vzniklo cosi mezi nekonečným reklamním spotem a komiksovým thrillerem s postavičkami obkreslenými ze stránek bulváru a obsazenými podle zavedeného hereckého typu a aktuální mediální atraktivity.

V pohádce se po Pejskově a Kočiččině dortu udělá špatně zlému psovi, který ho ukradne. Televizní realita je drsnější. Zaplatit a zkonzumovat podobné lahůdky je souzeno samotným divákům.

Jan Svačina, publicista


  Rozhovor s Ondřejem Neffem               Jak to vidí Leo Pavlát                Drama netolerance z Metropolitní opery