|
Drama
netolerance z Metropolitní opery
Podstatnou část díla britského skladatele, dirigenta a
klavíristy Benjamina Brittena, který žil v letech 1913–1976,
představuje hudebně dramatická tvorba. Jeho nejznámější
zpěvohru z roku 1945 s názvem Peter Grimes uvede Český rozhlas
3 – Vltava v sobotu 15. března v přímém přenosu z Metropolitní
opery v New Yorku. Vzhledem k dřívějšímu zavedení letního času
ve Spojených státech amerických začíná pro nás představení už
v 18.30 hodin, třebaže na východním pobřeží USA bude jako
obvykle při sobotních matinée z Met půl druhé odpoledne.
V titulní roli se představí americký tenorista nádherného
lyrického hlasu Anthony Dean Griffey. Narodil se v Severní
Karolině a účinkuje často v soudobých operách. V postavě vdovy
Ellen Orfordové vystoupí americká sopranistka Patricia
Racetteová, která původně vystudovala na texaské universitě
jazz. V Metropolitní opeře se osvědčila jako Mimi v Bohémě,
Nedda v Komediantech a Violetta ve Verdiho Traviatě. V této
sezóně zpívá na první světové scéně také Čo čo san v Pucciniho
Madame Butterfly. Kapitánu Balstrodovi propůjčí svůj hlas
britský barytonista Anthony Michaels-Moore.
Brittenovo hudebně dramatické dílo, vytvořené na libreto
Montagua Slatera podle Crabbeho epické básně Městečko z roku
1810, se stalo ve své době senzací. Britten se jím rázem
zařadil mezi skladatele první třídy. Přestože jeho hudba
kořeny navazuje na anglickou tradici, je zároveň vysoce
osobitá nejen vzhledem k dramatickému náboji, ale také díky
originálním kompozičním postupům.
Nelze pochybovat o tom, že se Britten snažil volenými tématy
vyjádřit k problému homosexuálů odmítaných prudérní
společností. Z jeho tvůrčího odkazu jasně vyznívá, že
sympatizuje s oběťmi netolerance a vnímá pokořování nevinných.
Peter Grimes rovněž upevnil Brittenův vztah k dlouholetému
partnerovi, tenoristovi Peteru Pearsovi (1910–1986), jenž se
zároveň stal jeho nejvýznamnějším uměleckým spolupracovníkem.
Pamatoval na něj s rolí v každé své další opeře. Pearsovo
umění na oplátku výrazně obohatilo Brittenův postoj
k tenorovým partům, jež jsou koncipovány mimořádně zdařile.
Příběh Petera Grimese začíná vyšetřováním smrti rybářského
učně, z jehož vraždy na širém moři podezírají spoluobčané
hlavního hrdinu. Zda je vinen, se divák vlastně nikdy nedozví,
pouze je svědkem davových emocí, které nakonec donutí Grimese
k dobrovolnému ukončení vlastního života.
Ivan Ruml, redaktor ČRo 3 – Vltava |