Číslo 11 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor se spisovatelem a novinářem.
Ondřejem Neffem.


 



 

 

 

 




 


V postavě vdovy Ellen Orfordové vystoupí americká sopranistka Patricia RacetteováDrama netolerance z Metropolitní opery

Podstatnou část díla britského skladatele, dirigenta a klavíristy Benjamina Brittena, který žil v letech 1913–1976, představuje hudebně dramatická tvorba. Jeho nejznámější zpěvohru z roku 1945 s názvem Peter Grimes uvede Český rozhlas 3 – Vltava v sobotu 15. března v přímém přenosu z Metropolitní opery v New Yorku. Vzhledem k dřívějšímu zavedení letního času ve Spojených státech amerických začíná pro nás představení už v 18.30 hodin, třebaže na východním pobřeží USA bude jako obvykle při sobotních matinée z Met půl druhé odpoledne.

V titulní roli se představí americký tenorista nádherného lyrického hlasu Anthony Dean Griffey. Narodil se v Severní Karolině a účinkuje často v soudobých operách. V postavě vdovy Ellen Orfordové vystoupí americká sopranistka Patricia Racetteová, která původně vystudovala na texaské universitě jazz. V Metropolitní opeře se osvědčila jako Mimi v Bohémě, Nedda v Komediantech a Violetta ve Verdiho Traviatě. V této sezóně zpívá na první světové scéně také Čo čo san v Pucciniho Madame Butterfly. Kapitánu Balstrodovi propůjčí svůj hlas britský barytonista Anthony Michaels-Moore.

Brittenovo hudebně dramatické dílo, vytvořené na libreto Montagua Slatera podle Crabbeho epické básně Městečko z roku 1810, se stalo ve své době senzací. Britten se jím rázem zařadil mezi skladatele první třídy. Přestože jeho hudba kořeny navazuje na anglickou tradici, je zároveň vysoce osobitá nejen vzhledem k dramatickému náboji, ale také díky originálním kompozičním postupům.

Nelze pochybovat o tom, že se Britten snažil volenými tématy vyjádřit k problému homosexuálů odmítaných prudérní společností. Z jeho tvůrčího odkazu jasně vyznívá, že sympatizuje s oběťmi netolerance a vnímá pokořování nevinných. Peter Grimes rovněž upevnil Brittenův vztah k dlouholetému partnerovi, tenoristovi Peteru Pearsovi (1910–1986), jenž se zároveň stal jeho nejvýznamnějším uměleckým spolupracovníkem. Pamatoval na něj s rolí v každé své další opeře. Pearsovo umění na oplátku výrazně obohatilo Brittenův postoj k tenorovým partům, jež jsou koncipovány mimořádně zdařile.

Příběh Petera Grimese začíná vyšetřováním smrti rybářského učně, z jehož vraždy na širém moři podezírají spoluobčané hlavního hrdinu. Zda je vinen, se divák vlastně nikdy nedozví, pouze je svědkem davových emocí, které nakonec donutí Grimese k dobrovolnému ukončení vlastního života.

Ivan Ruml, redaktor ČRo 3 – Vltava


  Rozhovor s Ondřejem Neffem               Jak to vidí Leo Pavlát                Drama netolerance z Metropolitní opery