Číslo 11 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor se spisovatelem a novinářem.
Ondřejem Neffem.





 


Velké hříchy na malých lidech

Kde se vzal, tu se vzal – výrazný prozaik Ivan Kopecký (1944) a jeho pozdní debut. Autor pracoval jako kopáč, technik, skladník i propagační textař; v umění se nicméně pohybuje delší dobu (například spoluzakládal studio animovaných filmů HAFAN). Román Čas hříchů (nakladatelství Hejkal) – jeho první větší próza – má hloubku, půvab, humor a velmi slušnou jazykovou kulturu.

Příběh malého Matěje a jeho rodiny je spontánně plynoucím, leč promyšleně vystavěným proudem vyprávění. Rodina Maštalířova počátkem padesátých let odešla z Prahy před nepříjemnostmi a šikanováním. Jako příslušníci „poražené buržoazie“ měli v metropoli potíže. Na venkově jsou jejich sousedy Mrzenovi, kteří se upsali novému režimu. Mrzena se pro inženýra Maštalíře stává svérázným – většinou opilým – sparingpartnerem: k jeho uším míří Maštalířovy úvahy. Akcent příběhu je na mladším synkovi Maštalířových Matějovi, na jeho vnímání rodiny, událostí a okolního světa. Oči desetiletého kluka jsou pronikavé i citlivé. Matěj prožívá nespravedlnosti, klade otázky. Hlubinou jeho bezpečnosti je rodina, kterou autor vykreslil s láskyplnou sympatií: otci pomáhá těžkou dobu přežít nadhled, vztah k umění, humor a hlavně jeho kultivovaná žena, která se ale dokáže ohánět i v kuchyni a při výchově synků. Vládne tu pohoda ozvláštňovaná tatínkovými trefnými bonmoty, rodinnými rituály, přípravou divadla… Na pozadí zdánlivě poklidného plynutí času je ovšem i v provincii sváděn „třídní boj“. Krutým dramatům nastupujícího socialismu těžko uniknout. Křivdy, vyvlastňování, zatčení, sebevražda v okolí... Maštalířovým nakonec nezbývá než jít o dům dál, „idyla“ městečka ukázala zuby i jim.

Matěj Maštalíř může být blízkým příbuzným malého Bajzy z Poláčkova románu Bylo nás pět. Ten však nežil v tak obtížné době. Nenásilný způsob, jímž Ivan Kopecký nechává padesátá léta pronikat do vědomí a života dítěte, je pozoruhodný.

Agáta Pilátová, publicistka


  Rozhovor s Ondřejem Neffem               Jak to vidí Leo Pavlát                Drama netolerance z Metropolitní opery