Číslo 11 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor se spisovatelem a novinářem.
Ondřejem Neffem.


 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




 


Petr Pavlovský, kritik

Apel na představivost

Český rozhlas vytváří průběžně mnoho pořadů pro děti, a co je ještě důležitější, činí tak ve srovnání s jinými médii, tištěnými i elektronickými, komerčními i veřejnoprávními, na relativně solidní umělecké úrovni. Ne snad že by se třeba mezi pohádkami tu a tam nevyskytl i nějaký nepodarek, ale to je omluvitelné enormní spotřebou (pokud nechceme přistoupit k příliš častému reprízování, nehledě k tomu, že zdaleka ne každá v době svého vzniku úspěšná inscenace se stala opravdu klasickou, tedy obstála ve zkoušce časem). Podstatné pak je, že i mezi případným ne-uměním (nekvalitou) se téměř nevyskytuje jeho nemravná sorta, totiž kýč jakožto dílo nikoli proti vůli tvůrců nezdařilé, ale naopak jako záměrně vytvářená a vkus deformující náhražka umění.

Rozhlasové (i tištěné) pohádky ovšem mají oproti veškeré kinematografii tu apriorní výhodu, že mohou zobrazovat právě jen to, co chtějí. Nemusí se kupříkladu zabývat výtvarnou stránkou věci, řešit problémy architektury a kostýmů, zaplétat se do různých mišmašů od gotiky po secesi, nemusí dobově slaďovat zbroj, povozy a další rekvizity. Princ měl meč a drak tři hlavy – zbytek možno ponechat na posluchači.

Pohádky nejsou zdaleka jediným žánrem určeným dětskému publiku, a je to tak dobře. Na jedné straně je toto určení pouze evropskou záležitostí, a to ještě sotva stopadesátiletou, a na druhé straně i dospělí mají právo na pohádku – pokud byli hodní. Nesporně můžeme ale konstatovat, že jakmile se nějaká umělecká oblast dostane jednoznačně do funkční oblasti umění pro děti, signalizuje to její společenský úpadek (ještě nedávno například loutkové divadlo).

Dětskou fantazii je v každém případě možno účinně rozvíjet nonvizuálními podněty, především verbální poezií. Jak, to nám už dlouho úspěšně předvádí Pavel Šrut ve svém nedělním pořadu Ostrov, kde rostou housle, kterýžto český ostrov je logicky na Vltavě. Desátého února měl téma Když je klaunům do pláče.

Mám podezření, že původně měl být tématem cirkus vůbec a že teprve při hledání vhodných textů se ukázalo, že jde už o fenomén anachronický a že klauni jsou to jediné, co přežilo a přežije nadále spolu s divadlem, jehož jsou zvláštním případem. Vždyť co dnes při radikálně proměněném paradigmatu vztahu lidí a fauny s cirkusovými zvířaty? I zoologické zahrady, kde jsou zvířata omezována a manipulována nesrovnatelně méně, se staly předmětem vášnivých polemik zoologů s bojovníky za „práva zvířat“. V cirkuse jsou dnes snesitelná nanejvýš zvířata dlouhodobě domestikovaná, taková, která vlastně s přírodou spoluvytvořil člověk, která ve volné přírodě jako taková nikdy neexistovala (pes, vyšlechtěný kůň). Proto také v takzvaném novém cirkuse, rozvinutém především ve frankofonních zemích, téměř žádná zvířata nejsou a jde vlastně spíš o divadlo, jakkoli postavené třeba na tanci, ekvilibristice, akrobacii a právě těch klaunech.

Klauni nedělního Ostrova byli opravdu převážně smutní. Vyznačovali se sice jistou hravou lyrikou, ale třeba v povídce Františka Kožíka Klaun Silvestr nemuselo o klauna vlastně vůbec jít. A tak nejlépe vyzněl Feldekův Ztracený zvěřinec – jediná básnička pořadu, což byla ale spíš slovní klauniáda, a hlavně závěrečná Aškenazyho próza Modrovous a sloni, na jejíž kvalitě se ovšem vydatně podílel interpret – Josef Somr. A opět: šlo o čirou fantazii: hrdina, na jehož knírech cvičili miniaturní sloni, vlastně ani nebyl klaun, neb neprovozoval humor, nýbrž ekvilibristiku se zvířátky.

Nostalgická nálada pořadu i stáří jeho literárního materiálu jako by objektivně dokládaly, že tradiční cirkus je již opravdu věcí minulosti a že dnešní důchodci jsou pravděpodobně poslední generací, která jej ještě zažila v plném rozkvětu (v SSSR dostávali cirkusáci i titul národní umělec). To ovšem nic nemění nejenom na perspektivách Cirque Nouveau, ale ani na kvalitách klasických uměleckých obrazů cirkusu, ať už jsou jejich autory Eduard Bass, František Tichý, poetisté, natož Federico Fellini nebo Ingmar Bergman.


  Rozhovor s Ondřejem Neffem               Jak to vidí Leo Pavlát                Drama netolerance z Metropolitní opery