Číslo 11 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor se spisovatelem a novinářem.
Ondřejem Neffem.


 





 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


Rudolf Křesťan, publicista

Jak vlézá vlezlost

Když zlosyn v televizně vysílaném thrilleru míří na vyděšenou učitelku, dotyčná neví, co bude následovat. Z jejích očí je zjevné, že situace je pro ni nevypočitatelná, navzdory skutečnosti, že její aprobací je matematika.

Na rozdíl od ní však zkušený sledovatel filmů v komerční televizi dokáže odhadnout, co se v následujících vteřinách bude dít. Jeho divácká empirie mu napovídá, že záhy bude do promítaného filmu vklíněna reklama.

Právě v okamžicích napětí bývá dějový tok obvykle přerušen vpádem sdělení, že proti chřipce jsou nejlepší ty a ty tabletky. Případně že vodní kámen v pračce lze odstranit zcela hravě. Nebo že nejspolehlivější cestovní kanceláří je Šupsemšuptam.

Tento atak vstupuje divákovi do rozkoukaného příběhu. Vpadá zhurta do jogurtu (ať už nízkotučného či smetanového).

Aby se vsunutá televizní reklama účinně zasekla do rozjetého příběhu, musí být umístěna na pečlivě vybrané místo. Umím si představit, že v době, kdy na všechno existují specialisté, budou jistě i odborníci na takové vkládání. Včleňování reklam do filmů určených k vysílaní ve sledovaných večerních časech je zřejmě svěřováno zkušeným a sofistikovaným vkladatelům, aby spolehlivě udeřili diváka na hlavičku.

Začátečníci se asi zacvičují v dopoledním vysílání. Tam se případná školácká chyba při zasunutí reklamy do filmu či vysílaného seriálu dá prominout. Pokud ovšem nejde o kiks do nebe volající. Tím by mohlo být například vložení reklamy až do koncových titulků – někam mezi jména štábu a cateringu.

Nejlepší z nejlepších vkladatelských machrů se podle mého názoru uplatňují v exponovaných sobotních večerech. Dokáží do promítaných filmů zakomponovat co nejvíc vsuvek. Svým způsobem jsou konečnými režiséry a autory střihu zároveň. Mají také výrazný vliv na výsledný rozsah vysílaných filmů. Z krátkometrážních vytvářejí středometrážní, ze středometrážních celovečerní a celovečerní filmy prodlužují na celocelovečerní.

Špičkový vkladatel musí mít podobně jako skladatel smysl pro rytmus. Dokáže najít patřičná místa nejen v thrillerech, nýbrž i ve zfilmovaných dílech klasiků. Umí náležitě rozporcovat i Shakespeara. Že to ruší divákovo soustředění? Prosím vás – mnoho povyku pro nic!

Naučil jsem se jakžtakž psychicky zvládat reklamní relace, které jsou v televizi vysílány samostatně. Nejsem zrovna jejich příznivcem, ale jsou-li předem ohraničeny jako danost, mám možnost si jít uvařit kafe. I když – po pravdě řečeno – moje oblíbená značka kávy se mi do mozku možná taky vpašovala nějakou reklamou.

Komerční relace ve vymezené ohrádce má určitou přehlednost. Zrada však nastává, když je útok rozložen hopsavě v průběhu promítaného seriálu či filmu. I povýtce nenáročné dílo se tak proměňuje v náročné, neboť vyžaduje po divákovi, aby si rozkouskovaný děj spojil v kompaktní celek. Komu se to nedaří, má před sebou fašírku.

Recept na ingredience pro onu sekanou je nejspíš vědecký. Nejen mnozí psychologové, nýbrž už i někteří neurologové se začínají podílet na reklamním působení. Vznikl dokonce i nový obor zvaný neuromarketing. Odhaduji, že navýsost odborně je zkoumána i účinnost pořadí zařazovaných vsuvek do vysílaných filmů a seriálů. Jsou některé reklamy vhodnější v začátku příběhu, jiné uprostřed a jiné až v koncových pasážích?

Slané tyčinky úvodem a vychválení zubní pasty závěrem?

Nejprve óda na konzervy a v závěru filmu pak šoupnout vábničku na tabletky pro kýžené zažívání?

Promyšlenost kompozice jde možná až tak daleko, že reklama na jídlo v první části filmového příběhu už předjímá ušmudlání talíře, který je pak zapotřebí umýt, k čemuž je návazně doporučen prostředek k mytí nádobí.

Někdo se dokáže oprostit od takových předělů a je schopen udržet si celkový pocit ze sledovaného filmu, mně se to nedaří. Kdybych s takovým reklamním doprovodem viděl na obrazovce Kleistovu komedii Rozbitý džbán, byl by pro mě džbán rozbitý dvojnásob.

Jedna z dobových frází zní „Já s tím nemám problém“. Vypůjčím-li si tuto formulaci, pak doznávám, že já s vkládanou reklamou mám problém. Nezvykl jsem si na ni. Ani nechci. Špikované maso mi chutná, reklamně prošpikované filmy nikoliv.

Abych nebyl jednostranný, uznávám, že nemilosrdné zasouvání reklam může být i milosrdné. Konkrétně pro filmovou postavu, na níž míří hlaveň a čeká ji smrt. Vsunutím reklamy se život dotyčného prodlouží. Vykonání ortelu se reklamou posune ještě o minutu dvě.

Další výhoda: při navázání na předchozí děj je nám částečně zopakován i kousek filmové situace, kterou jsme už viděli, takže si můžeme užít herců o něco více, než by tomu bylo v kině.

Nechci být podezřívavý, ale co když existence vsouvaných reklam povede záhy k tomu, že se jí filmoví tvůrci začnou podřizovat už ve stádiu vzniku svým děl? Scénář by mohl a priori vytvářet a cíleně nabízet televizním společnostem místa v ději, kam by se daly mazaně a náležitě takové reklamy vstrčit.

Namítáte, že slyším trávu růst?

Možná.

Ale když už je řeč o trávě, nedávno jsem na obrazovce v jednom filmu viděl vsunutou reklamu na moc zajímavou zahradní sekačku!


  Rozhovor s Ondřejem Neffem               Jak to vidí Leo Pavlát                Drama netolerance z Metropolitní opery