|
Podobenství o Jidášovi ze soumračného Dublinu
Od Johna Forda jsme již v České televizi viděli několik
důležitých filmů, ve čtvrtek 10. dubna (ČT 2, 23.25) přichází
na řadu dnes již legendární Denunciant. Název je to archaický
(byl u nás použit již ve třicátých letech), dnes možná za
hranicí srozumitelnosti – označuje totiž udavače. Přesně tím
se stane primitivní násilník Gypo (Victor McLaglen): za
dvacetilibrovou odměnu zradí blízkého přítele z irského hnutí
odporu, jenž je pak při zatýkání zastřelen...
Snímek, po právu oceněný několika Oscary, je zasazen do
převážně nočních scenerií utápějících se v mlze, s jasnými
pruhy osvětlených oken či skleněných výplní ve dveřích,
kulovitě šířenou září z pouličního osvětlení nebo třeba
svítilen policistů, prohledávajících zatuchlá zákoutí. Tuto
soumračnou atmosféru, kdy i lidská tvář se zpola noří do
stínu, Ford udržuje po celé vyprávění – a převádí ji i do
setmělých interiérů, často barů a putik.
Příběh
sám, výtečně napsaný Dudleyem Nicholsem, jenž se spolehl nejen
na sílu slov, ale i na výmluvnost zámlk, zachycuje konflikt
skrytý zrakům slídivých policejních jednotek, které průběžně
korzují setmělými prostranstvími a prohlížejí každého
podezřelého – i pouličního zpěváka, jehož tklivý zpěv tvoří
jednu z doprovodných dominant příběhu. Gypo je od počátku
líčen jako animální bytost, snadno vztahovačná a vznětlivá,
nepřiměřeně reagující na náhodné výroky. V opilosti ještě
mohutní jeho zdánlivě protikladné rysy. McLaglen úchvatně
zachycuje pozvolnou hrdinovu proměnu od zamlklého hromotluka,
stravovaného potřebou lásky, k opileckému chvastounství, ba
vychytralé úskočnosti, pokud se ocitne v úzkých.
Zbývá doplnit, že tajná, polovojensky uspořádaná organizace,
kterou Gypo zradil, je záměrně zmatněna, její cíle nejsou
téměř zmíněny, už volbou tváří je však dáno na srozuměnou, že
to nejsou žádní úchylní vrahové, že po zbraních sahají v
krajní nouzi. I když je příběh konkrétně lokalizován (odehrává
se v roce 1922 v Dublinu), zřetelné zobecňující rysy ho
posouvají k podobenství o Jidáši, jenž ze zištných důvodů
zradí svého druha a stihne jej za to spravedlivý trest.
Jan Jaroš, filmový publicista |