Číslo 15 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s pěvkyní.
Dagmar Peckovou.





 

 

 

 

 

 

 


O ztrátě odstupu

Odhadnout konec životnosti úspěšného projektu, bývá těžké. Stejně obtížně se určuje okamžik, kdy se nenormální stav promění v „normalizovaný“, obecně přijímaný standard. Obojí přesto přichází s jistotou téměř neodvratnou. I v televizi se proto občas vyplatí provést inventuru zaběhaných programových jistot a s odstupem posoudit smysl jejich existence.

Letitou konstantou sobotních půlnocí druhého programu České televize jsou Noci s Andělem. Neformální posezení se známými i méně známými hosty z nejrůznějších oborů lidské činnosti byla v dobách svého vzniku vítaným rozšířením spektra nabízených programů. Tím vítanějším, že se tehdy jeho tvůrcům podařilo oslovit a zaujmout tu část mladšího publika, která z řady dobrých důvodů obrazovku nepovažovala za partnera. Dnes už je to jinak.

Na samou hranici divácké únosnosti a vlastních možností se po téměř deseti letech existence pořadu dostal především sám Pavel Anděl. Druhdy sympatická nenucenost jím živě vedených, neformálních hovorů se dávno proměnila v zoufalou přehlídku povrchnosti, nepřipravenosti a trapné žoviálnosti, průběžně „zdobené“ přívalem parazitních slov a citoslovců. Týden co týden, bez ohledu na to, kdo je právě hostem. Vést rozhovor a žvanit v hospodě jsou dvě různé odbornosti. Pavel Anděl je toho času přeborníkem v té druhé. Skutečnost, že právě on je dnes v České televizi téměř monopolním zprostředkovatelem menšinových hudebních žánrů, a vlastně celé alternativní kultury, názorně dokazuje nutnost programové inventury.

Dlouhodobě nejúspěšnějším „tematickým privatizátorem“ veřejnoprávního televizního vysílání je Petr Vachler. Výhradní právo jeho Vachler Art Company na prezentaci českého filmu na obrazovce České televize je klasickým příkladem oné normalizované absurdity, kterou si už ani neuvědomujeme. Přitom se jedná o klasický monopol se vším, co k němu patří.

O aktuálním stavu a výsledcích české kinematografie je jistě možné vést sáhodlouhé polemiky. I v letech, kdy se nedaří, však vznikají filmy, které se liší nejen žánrem či ambicemi tvůrců, ale i závažností výpovědi a uměleckou kvalitou. „Reflexe“, kterou divákům nabízí Kinobox a Český lev, tuto rozmanitost nerespektuje ani v nejmenším. Celý český film standardně slouží Vachlerovi a spol. pouze jako záminka nekonečné estrády, která do stejně (ne)významné šedi semele všechny a všechno – od komerční pásové nadprodukce Jana Hřebejka po solitérní umělecká díla Bohdana Slámy…

Povýšit podobně bulvární přístup na závaznou normu a jediný způsob, jakým Česká televize informuje své diváky o domácí kinematografii, je veřejnoprávní ostuda.

Jan Svačina, televizní publicista


  Rozhovor s Dagmar Peckovou                   Jak to vidí Věra Nosková                   Olomoucký herec František Řehák