Číslo 15 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s pěvkyní.
Dagmar Peckovou.




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


Pořadem vás provázel...

K pořadům s vážnou hudbou patří odedávna hlas komentátora nebo moderátora. Tuto profesi vyžadují hlavně přímé přenosy koncertů a operních představení, dále nejrůznější rozhovory s významnými umělci, rozhlasové koncerty, vzdělávací a výchovné hudební pořady, publicistické relace a mnoho dalších rozhlasových forem.

Chcete kárné řízení, nebo facku?

Mirko OčadlíkTento obor má dnes už své „klasiky“. Pamětníci jistě znali Mirko Očadlíka, který působil v rozhlase v letech 1924–1950, v posledních dvou letech dokonce jako programový ředitel. Především za války jeho pořady povzbuzovaly národní sebevědomí. I když svou popularizační práci orientoval často k osobnosti Bedřicha Smetany, nebyl jednostranný. Například když v roce 1949 zemřel skladatel Vítězslav Novák, zastavil Očadlík na čtyři hodiny veškeré vysílání, usedl před mikrofon a nechal si nosit pásky s Novákovou hudbou, kterou bez přípravy živě po celou dobu komentoval. Dovedete si představit, že by se po nedávném úmrtí osobností, jakými byli Viktor Kalabis, Jindřich Feld nebo Petr Eben, postupovalo stejným způsobem? Očadlík to udělal, ačkoliv jako žák Zdeňka Nejedlého nepovažoval Nováka za svého favorita.

Jako každý tvůrčí člověk, byl i Očadlík rozporuplnou osobností s osobitými projevy: když jeden rozhlasový pracovník ohlásil jakousi skladbu a ve vysílání se vzápětí ozvala úplně jiná hudba, čekal zdrceného redaktora na chodbě a zeptal se: „Chcete kárné řízení, nebo facku?“ Samozřejmě to dopadlo ve prospěch nebyrokratického řešení.

Velkou popularitu u posluchačů si později získala Anna Hostomská relacemi zaměřenými hlavně na operní tvorbu. Nenapodobitelným šarmem vynikal Václav Holzknecht, kterého bohatě využívala i televize, studnou vědomostí byli Jiří Berkovec nebo Milan Munclinger. Mohl bych jmenovat mnohé další, třeba vynikající osobnosti z Brna, Ostravy, Olomouce, Plzně, ale nechci dělat historické výpravy.

Věcnost místo patosu

Starší doba se vyznačovala určitým patosem, emocionalitou řečnického projevu. Nejednou se hrálo na národní strunu. Nacionální akcenty přinášely zaručený úspěch, a to nejen za války. Platí to do značné míry dosud.

Novější období nabídlo i odlišný způsob projevu. Mám na mysli například Ilju Hurníka, který není patetický, má smysl pro anglický humor, dovede své projevy vypointovat, nezapře literární talent. Jeho pohled není primárně muzikologický, vychází především ze skladatelského cítění.

Zdeněk MahlerNa „patetickou“ tradici navazuje často Zdeněk Mahler, podává výklad vždy s otevřením obecného problému, nejednou nacionálního, rád hlasově dynamicky akcentuje své názory. Úplně jiným přístupem vynikal Ivan Medek: věcný, odborně dokonalý, někdy až strohý, ale vždy dokázal vzbudit respekt. Kdysi se přenášely v rozhlase pravidelně koncerty České filharmonie. Měl jsem příležitost se v komentování těchto večerů s Ivanem Medkem střídat. Jednou nám nabídli, abychom koncert ohlašovali společně. Nebylo to dobré: jeden respektoval druhého, oba jsme se drželi trochu zpátky a nakonec jsme odvedli neslaný nemastný projev. Ukázalo se, že i na malé ploše vyhrazené slovu při přímém přenosu potřebuje každý svůj vlastní prostor pro osobní způsob uchopení.

Důstojní nástupci „klasiků“

Dnes Český rozhlas disponuje celou řadou vynikajících hudebních moderátorů, publicistů a komentátorů. Obdivuji pořady připravené Bohuslavem Vítkem, Jiřím Hlaváčem a Lukášem Hurníkem. Osobitý přístup nabídnou vždy Rafael Brom, Ivan Ruml, Radek Rejšek, Boris Kobrle, Ivan Štraus a pak řada proslulých žen: Jana Vašatová, Vladimíra Lukařová, Wanda Dobrovská, Stanislava Střelcová. Dále slýcháváme Alenu Daňkovou, Markétu Vejvodovou, starou hudbu uváděla odborně Helena Černá, hluboce koncepční jsou projevy Evy Ociskové a Jaroslava Tůmy. Tyto osobnosti mají odborné hudební zázemí, což je vždy bezpečně k poznání. Platí to podobně o pořadech z Brna a Plzně.

Ani dosud uvedený výčet není konečný. Z rozhlasových přijímačů slyšíme zasvěcená slova Petra Vebera, Jindřicha Bálka, Jitky Novotné, Evy Hazdrové-Kopecké a některých dalších, jejichž dráha se postupně krystalizuje. Pedagogicky koncipované originální koncerty vytvořil a jedinečně moderuje Ilja Šmíd (nejprve to byly večery Pražské komorní filharmonie, pak FOK), z mladších osobitý Petr Kadlec (hlavně v České filharmonii). I tyto dva rozhlas využil. Omlouvám se všem, jejichž jména jsem nestačil zmínit, zvláště externistům a také řadě výborných profesionálních hlasatelů, kteří umějí vytvářet vlídnou atmosféru.

Diriguje Ferenc Jánošík

Mnozí posluchači nepovažují moderování hudebních pořadů za náročné. Dokonce mají dojem, že například při přímém přenosu komentátor čte z tištěného programu (a v dřívějších dobách se i to stávalo). Dnes je je nutné být dokonale připraven a vycházet z vlastních zdrojů. Na komentátora totiž čekají mnohé zcela nepředvídatelné situace. Komentoval jsem jednou koncert, na němž se jednomu houslistovi třikrát rozladil nástroj, posléze odešel z pódia a vrátil se až za pět minut – i ty bylo nutno vyplnit slovem. Největší zkoušku jsem ale zažil na přímém přenosu koncertu Mezinárodní společnosti pro soudobou hudbu. Uváděly se čtyři skladby, pódium bylo zaplněno desítkami nejroztodivnějších bicích nástrojů. Po první skladbě se pódium přestavovalo deset minut, po druhém díle následovala pětadvacetiminutová přestávka, po třetí skladbě se pódim přestavovalo dalších patnáct minut. Souhrnně to znamenalo nečekaných padesát minut komentáře.

Ivan MedekPamatuji i situace, jejichž účel by měl posluchačům zůstat utajen. Ohlašoval jsem například koncert v Rudolfinu a v režii mě provokovali: „Že nedokážeš v pořadu nic říci o Komenském?“ Tak jsme se vsadili – a já vyhrál. Na programu byla totiž skladba Otmara Máchy, který mimo jiné napsal oratorium věnované právě Komenskému. Ale častěji než úsměvné situace nastanou nepříjemné chvíle: Ivanu Medkovi se stalo, že ohlásil 7. symfonii Ludwiga van Beethovena – a přitom se rozezněla 5. symfonie Osudová. Změnu programu řekli všem s výjimkou moderátora... Živý projev v přímém přenosu nachystá někdy i humorná úskalí, třeba když komentátor splete jméno dirigenta a místo Jánose Ferencika ohlásí Ference Jánošíka, smetanovskou árii Jak tvrdošíjná dívko jsi předělá na Jak šíjno tvrdá dívko jsi. Přeřeků zažil mikrofon nepřeberně.

Cesta k lidským srdcím

Jednou z otázek tohoto oboru je – číst předem připravený text, nebo živě mluvit? Osobně jsem zásadně pro živou mluvu. Čtení je nutné tehdy, když pořad má naprosto přesnou stopáž, ale u přímých přenosů koncertů preferuji „reportování“, jež přiblíží situaci, prostředí, nikoliv jen skladby a interprety.

Jiří HlaváčA tím se dostávám k tomu nejdůležitějšímu: ke kvalitě mluvního projevu a k hodnotě obsahu. Mluvní projev každého z nás prozrazuje mnoho o naší povaze i o duševním stavu. Koktající, uspěchaně breptající řečníci s mnoha „ehm“ nebo „ö“ odrazuje od tématu, byť by bylo sebezajímavější. Klid, kultura výslovnosti i jazykových prostředků jsou nezbytností. Nesnáším moderátory, kteří se snaží přiblížit lidem za každou cenu: „Brahms, to byl takovej koumák, kterýmu to většinou vyšlo…“ „Všichni jsme jenom lidi, i ten Smetana měl svoje slabiny jako každý z nás…“ nebo „Dvořákova Novosvětská, to je světová pecka, nad kterou nejni...“

Otázkou zůstává, zda má komentátor zůstat nezaujatý a kdy si může dovolit být kritický. Většinou se při přímých přenosech vyvarovávám kritizování skladby nebo výkonu interpretů. Jednak slyším hudbu v kabině jen přes sluchátka, a zároveň se domnívám, že mým úkolem je hlavně posluchače zaujmout, usnadnit jim pochopení hudby, nadchnout je. Pochopitelně předem připravovaný rozhlasový pořad se může pojmout kriticky, ale to jsme na půdě jiného žánru nebo jiné formy.

Domnívám se, že komentátor nebo popularizátor má podle možnosti dodat posluchači sílu, naději v lepší svět, víru v určité estetické nebo i etické ideály. Nenásilně prolnout tuto rovinu do odborného hodnocení je nanejvýše důležité. Hudba poskytuje obraz světa, zrcadlí jeho problémy, ale současně nabízí i schody do nebe, víru v životodárné hodnoty.

Jsem rád, že Český rozhlas dává ve svých pořadech dostatečný prostor slovnímu doprovodu hudby. Vážná hudba si sama sice vystačí, ale občas klíč slova otevírá posluchačská srdce.

Jiří Pilka, hudební vědec a popularizátor


  Rozhovor s Dagmar Peckovou                   Jak to vidí Věra Nosková                   Olomoucký herec František Řehák