Číslo 16 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s dirigentem.
Tomášem Netopilem.



 

 

 

 

 

 


 


Když je nabitá bouchačka důvěrnou přítelkyní

Film je vyprávěn se smrtelnou vážností, ale přesto lze za tímto zevnějškem spatřovat prvky parodické nadsázky a bizarní hravostiOd dánských filmařů pravidelně přicházejí zajímavé, ale také provokativní průhledy na dnešní společnost. Často naznačují, že i nejrůznější úchylky patří k nerozlučně k životu – možná jej dokonce obohacují. Snímek Můj miláček ráže 6.65 (úterý 15. dubna, ČT 2, 20.30), modelově vystavěný příběh o svůdnosti zbraní, zasazený do amerických reálií, prozrazuje námětové autorství Larse von Triera. Jistě by se mohl odehrávat na náznakově vytyčené ploše ateliéru, jako tomu bylo v Dogville; avšak režisér Thomas Vinterberg se rozhodl pro zdánlivě realistické kulisy připomínající dnešní podobu dávného westernového městečka.

Film vypráví o tom, jak se v chudé hornické osadě, jíž vévodí jediná hlavní ulice, vzepře samotář Dick (Jamie Bell) pracovnímu předurčení, a rozhodne se vypomáhat v jediné tamní samoobsluze společně se zamlklým, snad až podivínským Steviem (Mark Webber). Už tehdy začíná prosvítat motiv iracionálního ohrožení jakýmisi gangy, jichž se nejprve bojí majitel obchodu a později i stará paní, která se kvůli tomu neodváží navštívit ani dávnou kamarádku v nedalekém domě.

Dicka a Stevieho začnou fascinovat náhodně získané zbraně, které se jim stávají doslova důvěrnými přítelkyněmi: pokoutné nošení jim skutečně zvyšuje sebevědomí. V podzemí uzavřené části dolů si spolu s dalšími přívrženci vybudují střelnici, vymyslí si složitou rituální soustavu, která vymezuje užívání zbraní, zhotoví si svérázné historizující kostýmy, téměř posvátně poslouchají hudbu skupiny Zombies. Jenže stačí náhodný výstřel, aby se na ulicích rozpoutal krvavý masakr, jaký by pravověrné westerny mohly jen závidět.

Film je vyprávěn se smrtelnou vážností, ale přesto lze za tímto zevnějškem spatřovat prvky parodické nadsázky a bizarní hravosti, která ovšem celému dílu propůjčuje tvar provokativní hříčky. Zprvu dokonce předstírá jakýsi sociální akcent, aby však záhy odhalila ledví – vpravdě pubertální zábavu, jíž se tvůrci nezastřeně oddávají. Nadsázku prozrazují i „zevšeobecňující“ průpovídky, předvídající, že už podle typu zbraně lze odhadnout charakter jejího nositele – platí to zejména pro zdánlivě lidumilného šerifa. Ostatně pozici obávaných gangů nakonec zastoupí po zuby ozbrojená policie...

Jan Jaroš, filmový publicista


  Jak to vidí Ivan Kraus                 Město chrámů, katedrál a létajících mužů                 Jak to slyší Petr Pavlovský