Číslo 16 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s dirigentem.
Tomášem Netopilem.




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Město chrámů, katedrál a létajících mužů

Pavla Jazairiová se v další ze svých mexických reportáží zaměřila na město Mexiko, s dvaceti miliony obyvatel ekonomické centrum střední Ameriky, krásné a zajímavé místo, kde žilo a tvořilo mnoho architektů a umělců.

Aztécký chrám a křesťanská katedrála

Srdcem starého města je náměstí Zócalo s katedrálou, která se tyčí jen kousek od místa, kde stál starý aztécký chrám, srdce aztécké říše.

Z hlediska evropských dějin není vykopaný chrám zase tak starý. Jeho stavba začala teprve roku 1325. Byl několikrát rozšířen, což doprovázely vždy početné oběti. Roku 1487 dostali bohové krev a život dvaceti tisíc lidí.

Nástěnné malby Diega Rivery jsou kolektivním portrétem mexických osobnostíNávštěvník prochází mezi starými kameny a čte si vysvětlivky. Podobně jako v jiných starých chrámech je tu socha Chac moola. Muž ležící na zádech s pokrčenými koleny hledí na příchozího v očekávání obětin. Chac mool je posel bohů, mísa na jeho břiše je určená pro uložení lidských srdcí.

Pyramida! Hora postavená člověkem, která spojovala pozemskou rovinu s nebesy a s podsvětím. Kolem pyramidy se plazili kamenní hadi, uvnitř se uchovávaly obětiny. Byly to nádoby, sošky, kamenné masky, obětní nože, kosti jaguárů, lastury a lebky – zejména obětovaných dětí.

Pod povrchem velké pyramidy objevili archeologové starší struktury. Ukázalo se, že pyramid bylo celkem šest a jedna překrývala druhou.

Po příchodu Španělů měla pyramida ustoupit křesťanské katedrále. Ta se začala stavět roku 1573 ve slohu ryzího španělského baroka.

Zócalo je lemováno honosnými paláci. Na místě jednoho z nich – národního paláce, kde úřaduje mexický prezident – se rozkládalo sídlo císaře Montezumy. Dobyvatel Cortéz ho dal zbořit a na jeho místě postavil pevnost. Zprvu v ní bydlela Cortézova rodina, později španělští místokrálové.

Prezidentský palác má dvě pozoruhodnosti. Nalézá se zde zvon, který roku 1810 ohlásil začátek mexické války za nezávislost, a na jeho zdech vytvořil velký mexický malíř Diego Rivera v rozpětí let 1929 až 1935 jedny ze svých nejpozoruhodnějších „murales“ – nástěnných maleb.

Znala jsem některé Riverovy obrazy, ale pochopila jsem je teprve v Mexiku – to jsou ty barvy a ti lidé! Mezi jinými nástěnými malbami je tu pohled na tržiště někdejšího zaniklého Tenochtichlanu – živý barevný trh, kde se prostí lidé potkávají se vznešenými. Aztékové oblečení do světlých látek přinášejí velké rohože, vesničanky nabízejí ovoce, zeleninu, klasy různobarevné kukuřice. Děti mají přivázané na zádech stejně, jako je nosí dnes. Na trhu ordinuje lékař, stará žena peče placky. Na pozadí bílých květů kaly nabízí své půvaby tetovaná černovlasá krasavice. K prodeji je ještě nádobí, otroci, paže z obětovaného zajatce i aztécká lahůdka - malý vykrmený psík, který se vyčítavě dívá na svého pána. Vzadu vidíme jezerní Tenochtitlán a jeho nádherné chrámy.

Mexiko a průmyslová doba

Bydlíme ve středu města, ve stylovém hotelu z 19. století. Je dobře udržovaný a kupodivu i dost levný. Nejbližší stanice metra je Zócalo. První, co při výstupu z podzemí vidíme, je katedrála. Před ní jako obvykle roztáčí svůj nástroj flašinetář.

Mexičtí flašinetáři jsou vyhlášení. V khaki uniformách postávají před kostelem, před divadlem, na rušném rohu ulice – kdekoliv, kam chodí hodně lidí. Pracují vždy ve dvojici – jeden uvádí nástroj do chodu, druhý vybírá.

Flašinety se do Mexika dovážely z Berlina v 19. století, ještě předtím, než vypukla mexická revoluce. Přiváželi je italští přistěhovalci, jimž flašinet zajišťoval živobytí hlavně v době karnevalu. Postupně si Mexičané na tento nástroj zvykli. Flašinet byl velmi oblíbený zejména v době takzvané porfiriády, za vlády diktátora Porfiria Diaze (1876–1910).

Diaz vládl Mexiku tvrdou rukou. Zbídačil rolníky a vydíral dělníky. Za jeho vlády se půdy i dalšího bohatství mexické země zmocnila elitní menšina, ale v zemi byl mír. Pod Diazovým vedením vkročilo Mexiko do průmyslové doby. Byl zaveden telegraf, telefon, hlavní město s pobřežím spojila železnice.

Navzdory tomu měli Mexičané porfiriády dost. Revoluce, která vypukla roku 1910, přerostla v občanskou válku. Ta trvala deset let, přinesla hlad a nemoce. Prosperita se vracela pomalu, ale v čtyřicátých letech minulého století už žilo v městě Mexiku více než půldruhého milionu obyvatel. Počet staveb převyšujících 120 metrů zařadil město mezi přední světové metropole.

Architekti a muralisté

Jedním ze špičkových architektů byl Luis Barragán (1902–1988). Cestoval po Evropě, učil se u otce moderní architektury Le Corbusiera. Nechal se inspirovat světlem, barvami a tvary krajiny. Slavná je jeho skupina vysokých barevných věžovitých soch na okružním bulváru Camacho. Jeho vlastní dům, pozoruhodný svou jednoduchostí a zároveň propojením vnějšího a vnitřního prostoru, byl zařazen na seznam dědictví UNESCO.

Povrch budovy mexické ústřední knihovny pokrývá obrovská mozaikaDalším známým architektem byl Juan O‘Gorman, syn irského malíře a Mexičanky. Také jeho ovlivnil Le Corbusier a funkcionalismus. V tomto stylu postavil dům malíři Diegu Riverovi. O‘Gorman stavěl a maloval. Kdo navštívil moderní areál Mexické univerzity, zná obrovskou mozaiku, která pokrývá celý povrch budovy Mexické ústřední knihovny. Hlavním námětem je aztécká civilizace a dobytí Mexika.

Juan O‘Gorman patří mezi mexické muralisty, autory velkých nástěnných maleb. Nejznámější z nich je pravděpodobně Diego Rivera.

Diego Rivera a Frida Kahlo – velká móda v Mexiku! Jejich portréty i karikatury najdete všude, na upomínkových předmětech i na igelitových taškách. Probírá se jejich soukromý život – krásná, nadaná, ale nemocná Frida a o mnoho starší mohutný Rivera –, jejich rušné nevázané soužití, jejich talent i sláva. Mexičané jsou na tuto dvojici velmi hrdí.

Diego Rivera se hlásil k levici, jeho díla jsou realistická a sociálně a politicky zabarvená – z mého pohledu velmi pozoruhodná. Návštěvník je může zhlédnout například v prezidentském paláci nebo také v bývalém krásném starém klášteře, kde dnes sídlí ministerstvo školství. Rivera maloval lidi při práci, aztécké i mexické hrdiny, revoluci, občanskou válku, ale také slavnosti. Na velké nástěnné malbě v muzeu, které nese jeho jméno, jsme si prohlíželi kolektivní portrét mexických osobností počínaje Cortézem a jeho družkou Marinou až po politiky dvacátého století.

Komunista Rivera prožil rušný život plný zvratů. V třicátých letech navštívil Moskvu, ale pro své antisovětské aktivity byl odtud vyhoštěn. Roku 1933 v New Yorku vytvořil pro Rockefellerovo Centrum fresku, která byla následně zničena, protože z ní Rivera odmítl odstranit portrét Lenina.

Několik obrazů Riverovy životní družky Fridy Kahlo lze spatřit ve vzdálené periferní galerii, ale v muzeu moderního umění zastoupena není.

Největší poklady mexické země

Pokud jde o umění a kulturu, je mexická metropole nevyčerpatelná. Jen muzeí jsem napočítala dvě desítky. Muzeum města Mexika, muzeum výtvarného umění, muzeum revoluce, Modrý dům, ve kterém bydleli Diego Rivera a Frida Kahlo, i muzeum jejich přítele Lva Trockého, který byl v Mexiku zavražděn. V hradu na hoře Chapultepec – Hoře lučních kobylek – dříve přebývali mexičtí prezidenti a dnes nabízí expozici mexických dějin.

Jedno muzeum by nikdo, kdo Mexiko navšívil, neměl opomenout. Je to Národní antropologické muzeum a patří mezi nejlepší svého druhu na světě. Autorem objektu postaveného roku 1960 je mexický architekt Pedro Ramírez Vázquez. Dlouhý podélný dvůr ozdobený velkou fontánou ve tvaru slunečníku je ze tří stran obklopen jednopatrovou halou. Přízemí patří prehispánským kulturám – Aztékům, Toltékům a Mayům, nálezům u Mexického zálivu, vykopávkám z Teotihuacánu, prvního mocného státu v Americe, i nálezům z Monte Albánu, které dokumentují civilizace národů Zapotéků a Mixteků. Na prohlídku muzea nestačí ani celý den, tolik je tu úžasných exponátů: keramika, nádobí, nástroje, sochy, také makety nebo repliky některých pozoruhodností – mayských hrobů a nástěnných maleb. Z aztéckých artefaktů čerpal inspiraci i Diego Rivera.

První patro muzea je věnováno současným mexickým kulturám. Tady jsou lidové kroje, předměty, které lidé dodnes užívají, dokumentace slavností. Je to barevné, zajímavé, fascinující!

Muzeum antropologie leží na kraji lesa Chapultepec, velkého lesoparku, kam se obyvatelé metropole chodí nadýchat čerstvého vzduchu. Kdysi zde nalézali útočiště aztéčtí kočovníci, později zde bydlela aztécká šlechta.

Voladores, létající muži

Voladores se k potěše návštěvníků spouštějí ze stožáru několikrát za den. Pak vybírají peníze a lidé jsou štědří. Vzpomínají na svou starou vznešenou minulostNa kraji lesa, před vstupem do muzea, je vztyčen třicetimetrový stožár a kolem něj obchází pět mužů v kroji. Červené kalhoty, černé vysoké boty, rudé pláštěnky, bílé košile, čelenky ozdobené květy a stuhami. Jsou to voladores, létající muži národa Totonaků.

Obcházejí kolem stožáru a hrají na flétnu. Pak lezou jeden po druhém nahoru a sejdou se na malé plošince na vrcholu stožáru. Tam jsou navinuty čtyři silné provazy. Čtyři muži si uvážou provaz kolem těla. Pátý je bude roztáčet.

Muži se spustili do prázdna – pomalu v letu hlavou dolů klesají k zemi. Stuhy vlají ve větru. Muž na plošince hraje na flétnu. Hudba skončí, když se jeho druhové dotknou pevné země. Je to prastarý obřad a správně se má konat pouze jednou za padesát dva let. Každý z létajících mužů by se při něm měl dvaapadesátkrát otočit.

Čísto 52 je důležité. V předkolumbovském Mexiku existovaly dva kalendáře. Jeden odpovídal solárnímu roku s 365 dny, druhý roku rituálnímu, který měl dnů jen 260. Jednou za padesát dva let se v jednom dni kalendáře shodly. V ten den se ze stožáru spouštěli voladores. Na obřad se uchystali se vší důsledností – postili se, zachovávali cudnost. Než vystoupili na stožár, omluvili se stromu, z kterého byl zhotoven. A pak se spustili dolů, z každé světové strany jeden. Na zem s sebou přinášeli slunce a děšť, největší poklady mexické země.

Pavla Jazairiová, publicistka a spisovatelka

Snímky Jiří Hůla

Článek vznikl na základě reportážního pásma Pavly Jazairiové Město Mexiko: Cesta prostorem a časem, které uvedla Víkendová příloha stanice Vltava.


  Jak to vidí Ivan Kraus                 Město chrámů, katedrál a létajících mužů                 Jak to slyší Petr Pavlovský