Číslo 16 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s dirigentem.
Tomášem Netopilem.




 

 

 

 

 

 

 


O kultu hvězd

Poslední březnovou sobotu večer se na prvním programu České televize cenily nejlepší divadelní herecké výkony v uplynulém roce a celoživotní přínos činohře, baletu, opeře a muzikálu. Přímý přenos slavnostního setkání divadelníků ve Zlaté kapličce ani letos nijak nevybočil ze zavedené tradice ušlechtilé strnulosti příslušné události i místu. V televizních (i filmových) souvislostech si však divadelní Thálie 2007 přesto pozornost zaslouží.

Obecnou představu o herecké profesi dnes i u nás utváří a živí média. Je to především prostoduchá vize slávy, peněz a společenské prestiže reprezentantů světa barevných fotografií z titulních stran bulvárních listů. Klasický hollywoodský bonmot, že „herecké hvězdy jsou slavné, protože se o nich píše a mluví a mluví a píše se o nich proto, že jsou slavné“, platí do písmene už i v lokálních poměrech tuzemských her na velký šoubyznys. K tržní logice dvojjediného světa zábavy a peněz patří nezpochybnitelné právo soukromých televizních a filmových podnikatelů obsazovat do svých produkcí nejrůznější „celebrity“ (viz bulvární aktualita o údajném angažmá panoptikálního dua Eva a Vašek do jakéhosi nekonečného komerčního seriálového blábolu). Totéž platí o podnikatelské jistotě věčné recyklace několika zavedených hereckých tváří, které plynule přecházejí z role do role téměř ve všech filmech a seriálech. Častokrát do totálního vyčerpání a degeneraci v sebeparodickou šarži.

Nesouhlasit se zaběhanou praxí, či dokonce protestovat proti ní je – řečeno s Járou Cimrmanem – asi tak všechno, co člověk nadělá. Naivní a marné jsou i kritické připomínky, že i domácí herecká tvorba reálně je, a i na plátně i obrazovce může být, daleko rozmanitější a pestřejší. I z tohoto pravidla však teoreticky existuje výjimka. Jiný přístup k hercům by měla v úloze producenta praktikovat Česká televize.

Výtka, že veřejnoprávní televize ráda zapomíná na své poslání alternativy spotřebního mainstreamu, se týká i původní dramatické tvorby. I v jejím případě často vítězí scestná touha porážet komerční „konkurenci“ jejími vlastními zbraněmi. Nadbíhání publiku aktivní účastí v oné hollywoodské hře na kult hereckých hvězd patří do této kategorie. Na nesmyslnosti rozhodnutí obsazovat i v České televizi dokola pouze několik vyvolených herců, nemění nic ani fakt, že například současnou popularitu Ivana Trojana jistí skutečné výsledky jeho herecké práce. O dnes nejpreferovanější veřejnoprávní herecké hvězdě, Miroslavovi Donutilovi, to kdysi platívalo také...

Divadelní Thálie tradičně oceňují i herce, kteří svůj tvůrčí život žijí mimo dosah blesků bulvárních fotografů, ale bohužel i kamer České televize. Jako pobídka změny zaběhané veřejnoprávní praxe by přenos z Národního divadla zafungovat mohl.

Jan Svačina, televizní publicista


  Jak to vidí Ivan Kraus                 Město chrámů, katedrál a létajících mužů                 Jak to slyší Petr Pavlovský