Číslo 16 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s dirigentem.
Tomášem Netopilem.


 

 

 




 


V náruči dejvický noci

Není žádným tajemstvím, že na „luxusní periferii malého velkoměsta“, jak byla kdysi místními přezvána dejvická Hanspaulka, vyrostla celá řada výrazných muzikantů. Klíčovou postavou stylově značně rozrůzněné hanspaulské scény byl už od počátku sedmdesátých let zpěvák, skladatel, textař a kytarista Ivan Hlas. Přestože stál u zrodu většiny z proslulých tamních kapel (Žízeň, Žlutý pes, Navi Papaya) a jen do převratu vydal tři výborné desky, širší veřejnost ho objevila až s úspěchem Hřebejkova filmu Šakalí léta (1993), pro který napsal písně, jež brzy zlidověly.

Od té doby přichází Hlas poměrně pravidelně s novými, vesměs velmi solidními alby, která zpravidla nabídnou také dvě tři skladby, z nichž si dokáží vybrat i ta nejkonzervativnější rádia. Tvůrce řady hitů pro jiné interprety (Země vzdálená, Karviná) tak zůstává u posluchačů stále zafixován hlavně jako autorský zpěvák, jehož písničky se pohybují vysoko nad průměrem běžné domácí produkce. Jistě ale není třeba zdůrazňovat, že Malagelo, Na kolena, Karlín, „Aranka“ nebo Utek mi pes charakterizují Hlasovo písničkářství pouze značně přibližně.

Pro ty, kteří znají Ivana Hlase jen z hitů omílaných v rádiu, by mohlo být zvláště zajímavé jeho zbrusu nové album Láska jako oliva (vyd. Indies Happy Trail), které svým způsobem odkrývá Hlasovy kořeny. Hudebník se po letech koncertování v kapelách, ať už se jmenovaly Nahlas, Navi Papaya nebo Růžový brejle, vrátil k akustickému hraní a už pátým rokem vystupuje jen v triu s violoncellistou Jaroslavem Nejezchlebou a kytaristou Norbi Kovácsem. Právě v této konstelaci – a za drobného přispění harmonikáře Jiřího Rašovského a vokální výpomoci dvou z pěti Hlasových potomků – vznikla folková deska, jež bezprostředněji než jiné odhaluje přirozenost, s níž Hlas skládá a textuje, přestože třináctka nových songů zajisté nepřináší nic, co bychom od autora a interpreta nečekali.

„V náruči dejvický noci / Všechno se pomíchá / Do hlavy červenej pocit / Muzika do ticha,“ zpívá se v jedné z písní a člověka napadne, že něco podobného už od Ivana Hlase určitě slyšel. Pořád je to ale příjemné poslouchání.

Milan Šefl


  Jak to vidí Ivan Kraus                 Město chrámů, katedrál a létajících mužů                 Jak to slyší Petr Pavlovský