Číslo 30 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s básníkem.
Miloslavem Topinkou.




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Rudolf Matys, publicista

Není pesimismus trochu předčasný?

Profesor Fakulty sociálních věd UK Jan Jirák patří jistě k našim nejerudovanějším odborníkům v oboru teorie médií, a nechybí mu navíc, mimo jiné i jako někdejšímu předsedovi Rady České televize, ani praktický vhled do této problematiky. I když jsem si od něj už ledacos přečetl (či spíše právě proto), poslechl jsem si i rozhovor, k němuž ho nedávno pozvala moderátorka Radiožurnálu Lucie Výborná a který se týkal především postavení a perspektiv médií veřejné služby.

Jeho panoramatický pohled na tuhle v mnohém rozeklanou a (leckdy i záměrně) zamlženou scénu byl sice nutně letmý a neúplný, ale i tak dostatečně zneklidněný a zneklidňující. Pozice těchto médií se Jirákovi (a jistě nejen jemu) jeví jako stále slábnoucí a ani jeho pohled do jejich budoucnosti není zrovna utěšený, ne-li rovnou pochmurný. Na tuto situaci bylo podle Jiráka založeno již na počátku devadesátých let, kdy se radikální proměny v této oblasti soustředily především na obnovení demokratické, svobodně pluralitní tváře z totalitních okovů se uvolňujících médií, a poněkud idealisticky přitom „přehlédly“, že v západních médiích začalo již od konce sedmdesátých let jít o něco jiného. Všudypřítomný tlak komerční sféry a reklamy a souběžně i globální zábavné pop kultury postupně zatlačoval do pozadí někdejší postavení celoplošných médií jakožto reprezentativních „národních kulturních institucí“, jejichž autorita byla postavená mj. na kvalitě tvůrčích osobností a byla dána i „solidností chování“, vzdělanostním zázemím, a koneckonců i vědomím jakési odpovědnosti vůči občanu. Cílový adresát, na kterého se začala většina médií orientovat, však již nebyl chápán jako aktivní občan, jako spíš pasivní spotřebitel, a tato bulvarizující konzumentsko-zábavnická tendence, která původně vyvěrala jen z komerčních fór, postihla dokonce i tak „důstojné“ instituce, jakou je třeba BBC.

Nejrůznější praktické důsledky jsou ovšem velmi závažné: v hektickém a zpovrchňujícím tempu mediálního provozu se jen těžko mohou rozvíjet skutečné osobnosti, vytrácí se například rozdíl mezi zprávou a komentářem, do informací ze solidních, nezávislých zdrojů se nekontrolovaně mísí produkty chytrých lobistických skupin a PR agentur, intervenují do nich různé parciální stranicko politické zájmy.

Na tomto pozadí se ovšem může jevit tradiční model veřejnoprávních médií jako zpochybnitelný (nejčastější známé námitky: tato média jsou drahá, je v nich zaměstnáno moc lidí, a někdy taky „proč vůbec máme platit za služby, které jsme si „neobjednali“?). Jirák moc optimistický pohled do budoucna nenabízí. Ve svém rozhovoru se o Českém rozhlasu adresně zmínil jen okrajově, ale přece jen: za jednu z jeho možných šancí pro budoucnost považuje to, že se promění v jakousi ryze kulturní instituci, v cosi na způsob Národního divadla či Národní galerie. Jako člověku, který spojil půlku svého života právě s kulturní stanicí Vltava, by mě taková perspektiva měla sice těšit, ale nic takového: to by byla, myslím, velmi povážlivá redukce smyslu a poslání této bytostně „širokospektrální“ a vnitřně tolik diferencované instituce. Velice si Jana Jiráka vážím a s mnoha jeho diagnózami současného stavu nemůžu než souhlasit, zdaleka ne však s jeho až příliš jednoznačně truchlivými prognózami.

Jakékoli vývojové procesy, jakékoli změny, i ty nejdivočejší, se přece odehrávají v dynamických a navzájem podmíněných interakcích mezi „novým“ a „tradičním“ – a výsledek těchto interakcí není nikdy přímočarý, tedy ani bílý, ani černý. Důležité však je, aby tu ono „tradiční“, libo-li „stabilní“, vůbec bylo, třeba jako pozadí, jako rastr... Aby se tedy přepečlivě vážilo, co je možné jakožto zbytné opustit, a co je naopak nenahraditelné a po provedení příslušného „revolučního“ chirurgického zákroku už osudově nevratné. Myslím, že je v Českém rozhlasu stále hodně lidí, kteří si to uvědomují a cítí to jako osobně zavazující odpovědnost – a hlavně v tomhle nerezignování vidím naději pro budoucnost.

Ta odpovědnost je nejspíš trojí: odpovědnost vůči médiu a instituci samé, odpovědnost vůči „svému oboru“ a konečně odpovědnost vůči posluchači. A víme my právě dnes skutečně a bezpečně, jaký bude, za pět, za deset let? Tolik suverénních prognóz, včetně těch pesimistických, přece málem každou chvíli selhává!


  Jak to vidí Věra Nosková                           Outsider v Pakulu                             Krize, na které jsme pozapomněli