Číslo 30 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s básníkem.
Miloslavem Topinkou.




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




Petr Koudelka, spisovatel a publicista

Všechno, co potřebuješ, je empatie

All you need is empatie... přetvořil jsem si staré beatlesovské heslo All you need is love, protože jsem byl svědkem toho, že si ho používá v reklamě každý, komu se jen zachce. Nedávno jedna voňavkářská firma.

Jistěže vím, co je to empatie, jinak bych o tom nepsal. Když Egon Bondy hledal řešení pro tuto společnost, a o ničem jiném ani nemá cenu psát či přemýšlet, není-liž pravda?, když tedy hledal řešení, říkával často s potutelným úsměvem: Bez násilí to nepůjde!

A já na to: Bez empatie to nepůjde. Empatie je vcítění. Spousta lidí se dokáže vcítit do toho druhého, ale já překonávám všechny. Vcítím se do člověka tak, že rázem převezmu všechny jeho náhledy a názory, jeho potřeby a starosti, problémy a zábrany, také obsesi a agresi, prostě vcítím se tak, že je mi to až trapné.

No a právě vcítění neboli empatie je nástrojem k řešení absurdit této společnosti. Když vidím kolem sebe všechnu tu nenávist a zlobu, kterou se častují vedoucí síly státu a jejich mediální slouhové, nevím o jiné možnosti k nápravě, než aby se vcítili do toho druhého, kterého chtějí zničit. A když vidím kolem sebe tu strašlivou a zvětšující se propast nerovnosti mezi těmi, kteří se mají dobře, a těmi, kteří se čím dál víc dobře nemají, nevím o jiné možnosti, než aby se vcítili navzájem jeden do druhého.

Ti bohatí se ale nevciťují. Právě naopak. Jsou slepí a hluší. Jinak by totiž nechtěl ministr peníze od chudáků za každou návštěvu lékaře. Ale k tomu se ještě dostaneme. A my? Dokážeme se vcítit do jejich potřeby vlastnit konta, firmy a řetězce? (Všimněte si, že já se počítám ke straně chudáků. Ne podle relativistické úvahy, kterou použil Jan Neruda ve svém slavném fejetonu Máj 1890, kde napsal: Dělník nás počítá mezi pány, ale pán dobře mezi dělníky – ale podle základního zákona: stát je tak dobrý, jak dobře se chová ke svým nejslabším občanům. Ne „spravedlivě“, ani „milosrdně“, ale dobře.)

Když jsem začal se vciťováním, hned jsem narazil na bezdomovce. To nebyl problém. Brzy jsem se hrabal v kontejneru a cítil jsem tu směsici omamného vzduchu svobody a zápachu špíny. Mimochodem je příslovečné, že bezdomovec a jenom bezdomovec je už tím posledním v moderní společnosti, kdo je jakžtakž svobodný. Svoboda je když… se mohu rozhodovat! A bezdomovec je poslední, kdo se ještě může rozhodovat, protože není spoután do řetězce spotřeby, nakupování, hypoték, směnek, poplatků u lékaře (k tomu se ještě dostaneme), poplatků v bance, dovolených u moře, není pod tlakem kariéry, obchodování, zisku, nezbytnosti vlastnit a množit, nemučí ho opojení mocí a chtivost peněz. Svoboda, kterou jsme vybojovali v něžné revoluci, je leda pro bezdomovce.

Vcítil jsem se pak rychle do někoho jiného, abych zaplašil ten odér. Něco voňavějšího. Byla to prodavačka. Asi jak jsem použil slovo „řetězec“, zabloudil jsem vzápětí do jednoho z obchodních řetězců. A zůstaňme u tohoto laciného přirovnání: ocitl jsem se rovnou v řetězech. Víte o tom, že prodavačka v řetězci nemá ani čas odskočit si na toaletu, jak by chtěla, že žije z mizerného platu někdy nějakých sedm tisíc měsíčně, že její zaměstnavatel ji dusí a drží u krku a ona nemůže jinam, protože nesežene práci? Ještě že se neumím vciťovat do minulosti, protože by mě zajímalo, jak odlišný je její životní pocit od pocitu středověkého nevolníka. Život prodavačky je otroctví. Naše doba je tak úžasná, technologie jsou na vzestupu a vydělávají lidstvu obrovské peníze. Ale kdo z nich má užitek?

Sen o rovnosti, který už několikrát ztroskotal, byl nahrazen „americkým snem“ o úspěchu. Je to zajisté podvod. Máte sice možnost se vyšvihnout, když budete patřit mezi takzvaně schopné (nerozvádím raději, co to slovo obsahuje), ale statisticky vzato máte jen pramalou naději. To ovšem nevadí spoustě lidí, aby tomu dál věřili a chodili k volbám a dávali tomuto podvodu s lidskou pošetilostí hlasy. Já, říká prodavačka, jsem s hazardem a sázením už skončila.

Z deprese mě může dostat už jen to, když se vcítím se do vysoce postaveného manažera nebo rovnou do předsedy vlády. Nevím, kdo z nich to byl, ani ve které právě zemi, ale ten pocit stál za to. Jednoznačné přesvědčení, že mám pravdu a musím ji prosadit, i kdyby to mělo být násilím. Ale pozor, říkal mi nějaký hlas, to by se mohlo už skoro podobat fašismu! – Vážně? – Jistě, pane premiére! Mafiánský gang nadnárodních kapitalistů směřuje k fašismu. Místo koncentráků máme slumy, špinavá předměstí a lodě pro bezdomovce. Místo rasismu a antisemitismu máme nenávist k „neschopným“ a „málo schopným“. Chceme se jich zbavit, ale potřebujeme je, aby nakupovali. To potlačování lidskosti a sociálního cítění, to máme v nepsaném programu. Boj s nemocnými (k tomu se už nedostaneme) a sociálně slabými! Násilí proti nim. A násilí, i když v rukavičkách, a psychické násilí k tomu, to už jsou prvky fašismu. – Vážně? – Jistě, pane premiére.

Vcítil jsem se a nepochyboval jsem, že to myslím dobře. Nařídil jsem, aby ještě více novinářů psalo, že mám pravdu.

To nařízení se dostalo také ke mně. A tak jsem pochopil, že příště musím psát už něco veselejšího. Ale jedině díky empatii.


  Jak to vidí Věra Nosková                           Outsider v Pakulu                             Krize, na které jsme pozapomněli