Číslo 41 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Barborou Hrzánovou.


 

 

 


 

 



O pošetilosti

Kritizovat televizní pořad, který nemá jinou ambici než poskytnout nenáročnou zábavu davům diváků pohodlně uvelebených v sobotu večer před obrazovkou, je zjevně pošetilé. Obvyklé zaklínání se vkusem publika má svou váhu i ve veřejnoprávních podmínkách: má-li Česká televize opravdu dbát potřeb každého koncesionáře, nemůže přehlížet ani ty, kteří uvykli nenáročné zábavě. I ona však musí mít svou úroveň, a především musí respektovat elementární imperativ řemeslné profesionality. Jak dopadne pořad, jehož tvůrci na něj „zapomenou“, se mohli diváci přesvědčit druhou zářijovou sobotu, kdy ČT 1 uvedla další pokračování cyklu Trapasy.

Tradice dramatizovaných diváckých historek sahá do normalizačních let. Přitažlivost tehdejších Bakalářů tkvěla v obyčejnosti jednorozměrných banalit ze života, které kontrastovaly s patosem a ideologickou úporností ostatní televizní produkce. Roli alternativy by teoreticky mohly plnit i dnes, kdy zahlédnout v přívalu efektní akce střídané červenoknihovním dryáčnictvím obyčejný život, je stejně vzácné. Problém je, že divácké zkazky je nutné zpracovat do podoby, která alespoň vzdáleně připomíná dramatický tvar. Není náhodou, že na dávných bakalářských historkách spolupracovával řemeslník formátu Jaroslava Dietla. Bez podobného zásahu vznikne v lepším případě natažená ilustrovaná anekdota (Harašení), v horším za vlasy přitažená scénka (Nejlepší přítel), a v nejhorším pak bohapustý blábol bez hlavy a paty (Hotel Pohoda).

Možná, že ale sama Česká televize nebere své Trapasy vážně. Setrvale pokleslá úroveň hraných intermezz budí podezření, že slouží jako pouhá záminka k dalšímu z nekonečné řady sedánek, při nichž populární herci sypou z rukávu „veselé historky ze života a natáčení“. Proč k tomu potřebují podobné alibi, je záhada tím větší, že i samotný užvaněný studiový potlach před diváckou klakou působí dojmem záminky pro něco, co bude konečně mít nějaký smysl...

Název Trapasy přirozeně svádí k poznámce o trapnosti celého cyklu. Přesnější a výstižnější je však konstatovat, že vyrábět podobně hloupou programovou vatu k vycpávání sobotních večerů je pošetilým vyhazováním peněz televizních koncesionářů. Včetně těch nejméně náročných.

Jan Svačina, publicista



  Jak to vidí Ivan Klíma
   Fejeton
 
   Občan Kane

    Dívejte se
 
   Reportáž Pavly Jazairiové
   Téma