Číslo 41 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Barborou Hrzánovou.


 

 

 


 

 

 

 

 



Virtuozní herecké výkony na scéně Rokoka

Dvě poslední premiéry v Divadle Rokoko naznačují, že snaha vedení Městských divadel pražských uvádět na svých scénách (druhou je Divadlo ABC) inscenace umělecky kvalitní a zároveň přitažlivé pro široké vrstvy diváků se setkává s úspěchem zvláště tehdy, vychází-li zároveň vstříc i tvůrčím ambicím interpretů.

Michal Dlouhý jako Icharev v Gogolových hráčíchKdyž se Simona Stašová seznámila s monodramatem Willyho Russella Shirley Valentine, požádala brněnského režiséra Zdeňka Kaloče, aby s ní komedii o životní krizi ženy středního věku nastudoval. Vybrala si dobře – text i režiséra. Příběh domácí puťky, o niž její manžel ztratil zájem a která málem odmítne nabídku své kamarádky, aby spolu odjely do Řecka, umožnil interpretce rozvinout bohatou škálu výrazových prostředků při evokaci hrdinčiny proměny.  Již v tom, jak Stašová podává Shirleynino počáteční váhání a její ironizující charakterizaci blízkých osob, tušíme, že jde o ženu, která se svým údělem  spokojena není a kdysi se uměla i radovat. Ve vypointovaných epizodách se pak Shirley před našima očima opět stává onou rozevlátou energickou bytostí, jakou byla ve svém mládí. Jemný anglický humor v temperamentní interpretaci zasáhne i ty, kteří zrovna žádnou životní krizí neprocházejí.

Jestliže Shirley Valentine nese podtitul „one woman show“, pak by Gogolovým Hráčům uváděným na stejném jevišti v režii Petra Svojtky slušelo označení „nine men show“. Všech devět interpretů hrajících v příběhu o napálení falešného hráče předvádí nadprůměrné výkony. Hlavního hrdinu Ichareva pojímá Michal Dlouhý jako umělce hry i života, jako estéta, který se doslova mazlí se sadami poznamenaných karet a při podvádění si nejvíc zakládá na vlastní virtuozitě. Jeho protějšek – kápo místních karbaníků – se zdá být v podání Vasila Fridricha laskavým dobráčkem, poklonkujícím před Isarevovým natřásáním. Posléze se však ukáže, že devótní chování a usměvavá tvář jsou jen mimikry mazaného manipulátora. Řetězec předstírání, ústupků, ataků a smiřování, z nichž se příběh skládá, je gradován režijními nápady a zdařilými gagy. Herecké akce jsou vystavěny s až choreografickou přesností. A navíc dokonale sladěny s hudbou Martina Horáčka, která komedii obohacuje o parodickou dimenzi.

Bronislav Pražan

Foto Divadlo Rokoko



  Jak to vidí Ivan Klíma
   Fejeton
 
   Občan Kane

    Dívejte se
 
   Reportáž Pavly Jazairiové
   Téma