Číslo 41 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Barborou Hrzánovou.


 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Petr Pavlovský, kritik

Poděbrady s puncem kvality

Shodou okolností současně s uzávěrkou tohoto čísla Týdeníku Rozhlas musel každý člen poroty kategorie Rok 2008 – rok osmičkových výročí zaslat svých pět tipů na vítěze letošní Prix Bohemia Radio v Poděbradech. Měl jsem tu čest patřit do tohoto kolektivu a vzhledem k tomu, že tento článek vyjde až po poděbradském finále, mohu tu naznačovat – před ním bych nesměl.

Čtyřiadvacet přihlášených zvukových děl zavdalo všem podnět k opravdu hlubokému zamyšlení. První, e-mailové, ale už tajné kolo, ukázalo, že ačkoli kritika nemůže být ve výsledku objektivní (není to věda, ba ani pouhá uměnověda), může být do značné míry intersubjektivní – rozptyl nebyl veliký. Do druhého kola (dva a více tipů) postoupila třetina opusů.

Zadání znělo: „Publicistický pořad věnovaný historickým mezníkům v českých dějinách“ (vzniklý od 1. do 20. června 2008, stopáž do šedesáti minut). Vzhledem k tomu, že v letech 1918 až 1992 jde o dějiny československé, bylo přihlášeno i sedm pořadů Slovenského rozhlasu.

Už kvantitativní tematické rozložení přihlášených děl je zajímavé. Specificky českých dějin se mohl týkat jen rok 1908, který je dosti důležitý, ale málo veřejně reflektovaný. Po letech politických bojů i masových táborů lidu se uskutečnily první všeobecné, rovné a tajné volby do parlamentu (volit mohli ovšem pouze muži od čtyřiadvaceti let). Skutečný začátek praktické demokracie u nás. Tomuto mezníku se ale nikdo nevěnoval.

Rok 1938 byl již zastoupen čtyřikrát, postoupil vltavský pořad Miloše Doležala Má síla je v čekání – vzpomínky dvaadevadesátileté paní, která se toho roku vdala za důstojníka, který záhy zahynul ve druhém domácím odboji. Bohužel, vzpomínky končí prakticky už s koncem války.

Nejvíce děl, celá polovina, se věnovala roku 1948 a sem také směřovala většina postoupivších tipů. Je to přirozené. Komunistický převrat znamenal nejdrastičtější událost z dosavadních národních dějin dvacátého století, pomineme-li války. Důležitější než státní útvar, ve kterém je nám žít, je panující režim. Skončila tzv. Třetí republika (1945–1948) a navrátila se totalita. O něco méně krvavá, ale o to důkladnější, důslednější a delší. Rok 1968 už na tom nic podstatného nezměnil, za normalizace opět ubylo drastiky a přibylo sofistikované propracovanosti, profízlovanosti.

Na rok 1948 tedy cílí kvantitativní i kvalitativní převaha. Přitom už teď lze rozlišit nejméně tři typy pořadů. Dokumentárně publicistické, pamětnické a umělecké, resp. opřené o umělecké dílo. Vynikajícím příkladem toho posledního je titul Únory, pohřby, maškarády Petra Šrámka a Markéty Jahodové (ČRo 3), prezentující na historickém pozadí apkalyptickou básnickou skladbu Vladimíra Vokolka Únor.

Dokument se obrací spíše k rozumu, umění zase k emocím. Oboustranně strhující jsou po mém soudu vzpomínky žijících dětí z katolické rodiny Rosovcových, která byla po únoru 1948 v celostátní „Akci B“ (byty) vystěhována ze dne na den z bratislavského domova doslova do venkovské pastoušky, „zařízené“ na úrovni středověku. Provinění? Žádné, bylo prostě potřeba uvolnit několik tisíc kvalitních městských bytů pro „nové lidi“ – spolehlivé režimní soudruhy. Pořad režisérky Literárně-dramatického centra Slovenského rozhlasu Táni Kusé Čo s deťmi? je především jímavý.

Teď, když tento článek čtete, je už vítěz znám. Fonografických kreací, které postoupily, bylo osm a všechny měly při poděbradském tajném hlasování šanci oprávněnou skutečnou kvalitou.



  Jak to vidí Ivan Klíma
   Fejeton
 
   Občan Kane

    Dívejte se
 
   Reportáž Pavly Jazairiové
   Téma