Kam vedlo podnikání v časech neblahých

Hrabalův román Obsluhoval jsem anglického krále přitahoval početné filmaře a provázely jej mnohé rozepře, než konečně uspěl Jiří Menzel. Natočil divácky vděčnou podívanou (jinak by se televize Nova na financování stěží podílela), která mnohavrstevnou předlohu přece jen zužuje na sled většinou anekdotických epizod. Film uvede v sobotu 18. října Nova v televizní premiéře.

Menzel se na osudy svého podnikavého hrdiny, jenž se od pikolíka vyšvihne až na hoteliéra, aby vzápětí opět spadl na samé dno, dívá s nostalgickým zalíbením, se zdůrazněním proteplených, jakoby vybledlých barev. Jenže se zbytečně přiklání k estrádní nadsázce, jak dokládají prvky laciné karikatury (jak v kresbě hotelového personálu, tak u hostů), nepříliš vynalézavě provázené sebezpytným hrdinovým komentářem. Veškeré události předválečné, válečné i poválečné se totiž odvíjejí jako Mladého Dítěte ztvárnil bulharský herec Ivan Barnevpásmo retrospektiv, prokládané osudy již zmoudřelého, zestárlého hrdiny, jenž pro propuštění z vězení začíná v lesních samotách novou existenci.

Hrabalův román i Menzelův snímek shodně zkoumají touhu bezvýznamného človíčka za každou cenu se prosadit – Jan Dítě je v zásadě bezpáteřná bytost, nevnímající širší aspekty svého počínání, ochotná spolupracovat s kýmkoli, jen aby dosáhla svého. Menzel toto zjištění však otupuje a změkčuje, vnáší jakousi dětinskou prostoduchost s ospravedlňujícími tendencemi, neboť hrdina není schopen domýšlet důsledky svého zištného jednání ani vnímat jejich mravní spornost.

Na úsměvné i ostudné Dítětovy poklesky se Menzel dívá jedinou optikou – nahlíží je jako neškodně zábavné. Dokonce čím větší závažnost, tím výraznější groteskní posun. Nejpatrněji to dokládají zmatky při dokládání proněmecké příchylnosti nejprve na ulici i v restauraci, později při ověřování arijského původu či při svatební noci s doprovodem dominujícího Hitlerova obrazu. Tomuto zacílení odpovídá i herecké ztvárnění.

Mladého Dítěte ztvárnil bulharský herec Ivan Barnev jako zprvu jelimánkovitého, ale záhy přizpůsobivého naivu, u něhož převažuje hlavně údiv, okamžitě následovaný odhodláním dosáhnout svého. Zestárlého hrdiny se ujal Oldřich Kaiser se znalejším vykolíkováním osobnostních rysů, již zklidnělejších a vyrovnanějších – zaujmou zejména hravě uličnické oči. Roztouženou německou dívku, která hlavního hrdinu okouzlila navzdory tomu, že bezelstně podléhala nacistickému smýšlení, si zahrála Julia Jenstchová.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Jak to vidí Jaroslav Vanča
   Zkraje týdne
 
   Moffom - Zaostřeno na N.Y.

    Navštivte
 
   Festivalové Švýcarsko
   Téma