Lanovkou na koncert aneb Švýcarské hudební léto

Švýcarsko není jen zemí těch nejpřesnějších hodinek na světě, ale také zemí hor a hudebních festivalů. Netroufám si odhadnout, kde všude probíhají, ale jistě se nepořádají jen v kulturních centrech – i v malých městečkách a obcích lidé žijí hudbou. Do většiny festivalových míst se dostanete přesnými vlaky, obdobně dokonalou lodní dopravou, nebo dokonce lanovkou. Jako třeba v Zermattu, walisském horském středisku, kterému na všech pohlednicích i ve skutečnosti vévodí symbol Švýcarska, více než čtyřtisícový Matterhorn.

Většině pohlednic Zermattu vévodí symbol Švýcarska, více než čtyřtisícový MatterhornLetos už počtvrté sem na tři týdny přijeli členové orchestru Berlínských filharmoniků, kteří zde spolu s místními obnovili festival komorní hudby i orchestrální akademii, jak tomu bylo v padesátých a šedesátých letech, kdy zde trávíval léto cellista Pablo Casals. Dnešní zermattská festivalová akademie hostí kolem čtyřiceti mladých hudebníků z celého světa, kteří tu pod vedením předních berlínských filharmoniků a členů proslulého Scharoun Ensemble Berlin utvářejí rozmanitá komorní sdružení, jejichž zkoušky jsou veřejně a volně přístupné. Výsledky pak zaznívají na koncertech, na jejichž programu byla letos zastoupeno i dílo Antonína Dvořáka a Bohuslava Martinů.

S batohem na Mozarta

Martinů Kuchyňská revue a Concertino Erwina Schulhoffa zazněly i v rámci regulérních festivalových koncertů pořádaných po tři zářijové víkendy v pátek a sobotu večer dole v městečku ve farním kostele a v neděli dopoledne 2222 metrů nad mořem v horské kapli na Riffelalp. Právě tam je jedna ze stanic zubačky, vedoucí z centra městečka do ledového království ve výšce přes 3000 metrů, kde má člověk Matterhorn i další nejvyšší hory Švýcarska Dom a Monte Rosa jako na dlani. Však je také oblečení zdejších návštěvníků koncertů poněkud neobvyklé: většina má horské boty, bundy, horské hole a batohy. Ze zkušenosti vědí, že v průběhu dopoledního koncertu klesne mlha a oni vyrazí do hor, které v tu chvíli budou vypadat přesně jako na pohlednici.

Mexicko-americká houslistka Elena Uriosteová si na festivalu v Sionu zahrála i letosNení to ale žádné „turistické obecenstvo“ – v průběhu koncertu napjatě poslouchá, netleská mezi jednotlivými částmi (jako se stává v Praze...) a vyposlechne se stejným zaujetím sonátu Mozarta, Richarda Strausse či Gabriela Faurého, jak jsem byla svědkem při vystoupení mladého kanadského houslisty Coreye Cerovseka a klavíristy Juliena Quentina. Cerovsek hraje na stradivárky po legendárním Christianu Ferrasovi, ale ani ty by samy nehrály nebýt houslistovy muzikality, virtuózní techniky a radosti ze hry, která z něho vyzařuje. Festivalové obecenstvo v Zermattu se lehce vyrovnává i se soudobou hudbou, a tak si festival mohl dovolit svého rezidenčního autora, jímž byl australský skladatel a violista Brett Dean, který byl plných patnáct let hráčem Berlínských filharmoniků.

Jako by se zde zcela přirozeně prolínala hudba s krásnou přírodou. I večerní koncerty ve farním kostele vycházejí milovníkům hor vstříc: začínají až ve 21 hodin, aby se všichni stihli včas vrátit z túry, navečeřet se a vypravit se na koncert – třeba souboru Capriccio Stravagante, který předvedl náročný program z koncertů J. S. Bacha pro tři, dvě a jedno cembalo.

Několik řad pomníků pod kostelem však připomíná ty, kteří se z výletu nevrátili: od většiny z nich si vybral daň právě Matterhorn, své si však vzaly i další krásné čtyřtisícovky, které zdaleka ne vždy vypadají jako na zmíněné pohlednici.

Nejstarší varhany na světě

V Sionu, centru švýcarského Wallisu, což je území na jihozápadě země zahrnující končiny okolo Rhony směrem na sever i na jih až k italské hranici, už hory člověku tolik na záda nedýchají. Zato jsou, tu kam oko pohlédne, samé vinice, po staletí budované ve strmých stráních, k nimž přivádějí vodu takzvané suonen, stružky, podle nichž se člověk nejlépe dostane do jinak nepřístupných údolí.

V Sionu se už v roce 1964 usadil houslista Tibor Varga a založil tu nejen festival, ale také slavnou a náročnou houslovou soutěž, která se koná každé dva roky – tu loňskou vyhrála mexicko-americká houslistka Elena Uriosteová, která si  na festivalu zahrála také letos. Po Tiboru Vargovi přebral festivalovou štafetu jiný velký mistr houslí, Shlomo Mintz, a na festivalu se představil jako sólista i jako dirigent. Na jednom z koncertů s orchestrem Musikkollegium Winterthur řídil od houslí Blochův Koncert a ve druhé polovině provedl Dvořákovu 7. symfonii. Když jsem se ho ptala, proč právě Sedmou, a ne slavnější Devátou, odpověděl, že má v repertoáru i Šestou a že jsou všechny stejně krásné.

Shlomo Mintz – za rok v Praze!Můžeme se těšit: Shlomo Mintz bude mít totiž recitál na Pražském jaru 2009. Jeho klavírním partnerem bude Petr Jiříkovský, který spolu s kolegy z Tria Martinů vystupoval i ve Verbier, kde se uskutečnily některé festivalové koncerty, podobně jako ve Fully nebo Crans-Montaně. A ani tady nechyběla česká hudba – komorní Martinů, jehož Pět krátkých kusů hrál Shlomo Mintz, a Klarinetovou sonatinu Sabine Meyerová, Dvořákův Klavírní kvintet pak Quatuor Amati s libanonským klavíristou Abdelem Rahmanem El Bacha, vítězem prestižní soutěže Královny Alžběty.

Koncertům v Sionu slouží příjemný sál, některé se odehrávají také v Jezuitském kostele nebo v historické bazilice. Sion má však jeden unikát, za kterým musíte vylézt pěkně vysoko nad město. Je jím zámek Valére z 11. století, kde jsou jako vlaštovčí hnízdo na zdi přilepené nejstarší hrající varhany na světě. Jsou malinké, nádherné a mají pěkný zvuk, a tak se zde každé léto koná varhanní festival.

Jako za Toscaniniho

Ze Sionu není daleko do centrálního Švýcarska a do Lucernu. Tedy vlastně je, ale protože Švýcaři prokopali tunel pod horou Lötschberg, zkrátila se cesta o hodinu. V Lucernu sídlí nejstarší švýcarský hudební festival, jehož počátky jsou spojeny s Arturem Toscaninim a stoupající sláva s jinou dirigentskou legendou, Herbertem von Karajan. Lucernský festival zahrnuje snad všechno: komorní koncerty i sólové recitály renomovaných i mladých umělců (hrálo tu i naše Bennewitzovo kvarteto), klasický orchestrální repertoár i soudobou hudbu včetně tvůrčích objednávek (jedna směřovala i na našeho Ondřeje Adámka), hudbu na ulicích, hudební divadlo i akce pro děti.

Jako za Toscaniniho má přehlídka už několik let svůj vlastní Festivalový orchestr, tvořený stejně jako tehdy předními světovými sólisty a orchestrálními hráči, i Orchestr festivalové akademie, kde s asi sto čtyřiceti mladými hudebníky pracuje především na repertoáru 20. století samotný Pierre Boulez. Především se však Lucern etabloval jako festival světových orchestrů, kde se setkávají a snad i tvoří tradice světové orchestrální hry. Letos tu bylo celkem sedmnáct těles, z toho pět rezidenčních, s několika programy a koncerty – Mahlerův komorní orchestr s Heinzem Holligerem a Danielem Hardingem, Clevelandský orchestr s Franzem Welserem-Möstem, Newyorská filharmonie s Lorinem Maazelem, Vídeňští filharmonikové s Riccardem Muttim a samozřejmě Lucernský festivalový orchestr s Claudiem Abbadem.

Na některý z koncertů festivalu v Lucernu se můžete vypravit lodí po jezeře Vierwaldstädter SeeTo vše se vejde do Kongresového a kulturního centra na břehu Vierwaldstädter See, takže můžete jet na festivalový koncert i lodí – a třeba zrovna kolem nedalekého Triebschen, kde stojí na kopečku vila Richarda Wagnera a kde celý festival začínal. A kdybyste měli v Lucernu navštívit už jen jedno místo, doporučuji galerii Rosengart – když budete mít štěstí, provede vás osobně paní Angela Rosengartová, kterou mnohokrát maloval Pablo Picasso, jehož obrazy a fotografie umělce při práci jsou zde (vedle děl francouzských impresionistů či Chagala a Modiglianiho) bohatě zastoupeny.

Lucernský festival mívá už několik let své motto. Letos to byl tanec a taneční hudba, za rok to bude ekologie. Dramaturgie sáhne po dílech s přírodní tematikou, jak mi řekl intendant festivalu Michael Haefliger. I ve Švýcarsku totiž tají ledovce. Například slavný Alletschgletscher, se svými třiadvaceti kilometry nejdelší alpský ledovec, sjíždí ročně o sto osmdesát metrů do údolí a zároveň se zdola stahuje nazpět o třicet až pětasedmdesát metrů, takže se už dole nedá přejít. A tak tu letos v červenci uvedli do provozu visutý most dlouhý 124 metry.

Hrají Smetanu a Dvořáka!

Tvář Švýcarska utvářejí nejen hory, ale také jezera. Na břehu toho Ženevského, jehož málem středomořský charakter učaroval například Chaplinovi nebo Stravinskému (po němž je zde pojmenován krásný sál), leží i Montreux a Vevey, kde se už přes šedesát let koná druhý nejstarší švýcarský hudební festival – Septembre musical. I tam se můžete za kulturním zážitkem vypravit lodí – některé koncerty probíhají i na hradě Chillon spojeném s lordem Byronem a vybaveném zcela novou historickou expozicí.

Na festival do Montreux jezdívala za Karla Ančerla pravidelně Česká filharmonie a hostovala tu s dirigentem Zdeňkem Mácalem i letos, a to ve velké konkurenci: před ní tu hrál Orchestr románského Švýcarska s Markem Janowskim, drážďanská Staatskapelle s Fabiem Luisim, symfonikové z Düsseldorfu s Johnem Fiorem, Kremerata Baltica s Gidonem Kremerem, Královský filharmonický orchestr z Londýna s Charlesem Dutoitem; následovaly komorní orchestry z Lausanne, Curychu, Ženevy, vše doplněno předními komorními ansámbly a sólisty, jejichž zdrojem je pro Montreux i spolupráce s festivalovou akademií ve Verbier, podobně jako letos i s festivalem ve francouzském Besanconu, kde se Zdeněk Mácal stal uměleckým ředitelem.

Česká filharmonie uvedla v Auditoriu Stravinski (z jehož teras je vidět nejen jezero s květinami a stromy na břehu, ale třebas i na kameni pózující volavky) první tři básně ze Smetanova cyklu Má vlast a Dvořákovu Osmou. S velikým úspěchem. A skutečně se dobře poslouchá, když si lidé už předem říkají: Dnes to bude stát za to, hrají Smetanu a Dvořáka!

Jana Vašatová, redaktorka ČRo 3 – Vltava



  Jak to vidí Jaroslav Vanča
   Zkraje týdne
 
   Moffom - Zaostřeno na N.Y.

    Navštivte
 
   Festivalové Švýcarsko
   Téma