Michaela Pavlátová, výtvarnice, režisérka

Nedávno vám zemřela maminka i babička – mimochodem hrdinka vašeho dokumentu O babičce –, na něž jste byla citově velice vázána. Možná až nezvykle silně...

K babičce jsem měla pevná pouta i proto, že jsme spolu dlouho bydlely v jejím bytě. Po svém rozvodu jsem se k ní nastěhovala a starala se o ni. V rodině to asi pochopili tak, že jsem pořád „jejich“. Rodičovská láska je nekonečná, ale má své dobré i špatné stránky. Je jistě příjemné, že je na světě někdo, kdo vám všechno odpustí, kdo vás má nejvíc rád. A u nás to tak fungovalo: pro rodiče i babičku jsem byla nejbáječnější, skoro nic jsem neudělala špatně.

Martha Issová a Jiří Mádl v nejnovějším hraném filmu Michaely Pavlátové Děti nociJak se autorka animovaných filmů dostane k dokumentární tvorbě?

Když mi Česká televize nabídla, abych pro ni natočila dokument, napadlo mě tohle téma. Nejsem dokumentaristka, vím, že bych tohle povolání dělat nemohla, i když ho obdivuji. Neumím, co dokážou praví dokumentaristé – že se jim lidé svěřují, otvírají své duše. Jsou tu i další problémy: na jednoduchém filmu s babičkou v hlavní roli jsem pocítila, že když někoho ukážete na plátně, vystavíte ho veřejnému soudu. Měla bych taky zábrany použít všechno, co mi připadá důležité nebo lákavé, protože si uvědomuji, že objekt mého zájmu by tím mohl být zneužit.

Přece jste ale nakonec natočila úspěšný dokument.

Ten film se vlastně nedá pokládat za pravý dokument, vždyť babička mi v něm jen převyprávěla, co napsala do svého deníku. Zdálo se mi zajímavé zkonfrontovat obyčejné, až banální příběhy jejího života s převratností doby. Vždyť dvacáté století, které babička prožila skoro celé – umřela, když jí bylo sto jedna let – bylo velice dramatické, plné politických zvratů i technických vynálezů.

Po základce jste si vybrala výtvarnou školu. Ovlivnil vaši volbu někdo z rodiny?

Měli jsme v rodině strýce, původem Rusa, jmenoval se Václav Irmanov. Ano, byl to ten muž, který zpíval ve swingové kapele a hrál ve Vláčilově Holubici. Nádherný člověk zjevem i povahou. Když jsem vycházela ze školy, upozornil rodiče, že docela hezky kreslím a že by mě mohli dát na výtvarnou školu.

Jaká byla vaše cesta k animovanému filmu?

Když jsem se napoprvé nedostala na UMPRUM, pracovala jsem rok na Barrandově jako fázařka a pak jsem se přihlásila do ateliéru animovaného filmu. Ve čtvrtém ročníku se mi stala důležitá věc, která mě dostala k animaci a k filmu vůbec: Jeden japonský animátor pobývající v Praze mi daroval kameru. Objevil pro mne kouzlo autorské tvorby, to, že člověk může být úplně nezávislý a vytvářet příběhy, které si sám vymyslí.

Když jste absolvovala, animovanému filmu se dařilo docela dobře, že?

Režisérka se štábem filmu Děti noci po slavnostní předpremiéře na festivalu v Karlových VarechPodle mne měl do roku 1989 mimořádně příznivou pozici. Byl bohatě dotován státem, nebyla v něm taková cenzura jako v jiných oblastech umění, nehlídali ho tolik. Považoval se za neškodnou zábavu hlavně pro děti, kde se nedá napáchat tolik politické „škody“, i když tam vznikaly občas filmy, které měly politický podtext. A měli jsme také silnou tradici, všude jsme se jí chlubili. Animovaný film díky Švankmajerovi, Pojarovi, Brdečkovi a dalším získával ceny z festivalů. Animace tak vždy dostala na své filmy peníze a člověk měl motivaci pracovat. To je důležité, protože rukodělná výroba animovaného filmu trvá hrozně dlouho, je to trochu nevděčná práce. Po revoluci nastala stejná situace jako téměř všude na světě: každý se musí postarat sám.

Agáta Pilátová

Foto Jarka Šnajberková

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 7. října.

Foto archiv



  Jak to vidí Jaroslav Vanča
   Zkraje týdne
 
   Moffom - Zaostřeno na N.Y.

    Navštivte
 
   Festivalové Švýcarsko
   Téma