Petr Koudelka, spisovatel a publicista

Touha po ráji

Svoboda po sametové revoluci přinesla jeden zajímavý výdobytek: obnažování. Možnost obnažovat se uchvátila celou společnost, a protože největší šanci s tím vyrukovat mají herci, neexistuje divadlo, kde by se neobnažovali. V jednom filmu jsem viděl Vladimíra Dlouhého, jak se obnažuje v nějaké televizní show. Tříska, Mejzlík a Hadrbolcová zcela nazí, abych uvedl jen pár příkladů z nedávné doby. Co jiného je bulvár s jeho průniky do nejintimnějšího soukromí než obnažování a obnažování se? Škarohlíd by v tom mohl vidět zvrhlost, úpadek, hedonismus, já si myslím, že je to touha po ráji, která se takto projevuje. Chceme být zase jako Adam s Evou, proti nim nám však něco chybí. Jejich duchovní rozměr, druhá, důležitější část jejich existence. Teprve když ji ztratili, protože „chtěli být jako bůh“, lekli se, uviděli svou nahotu, uvědomili si ji a přioděli se fíkovými listy.

To je všechno, co nám přinesl pád komunismu? Svoboda nahoty? Když srovnávám (znovu a znovu, jak jinak?) dobu před a po roce 1989, zjišťuji, že jiné valné rozdíly tu nejsou. Takzvaná totalita byla téměř do důsledku realizovanou odpovědí na Černyševského (nikoliv Leninovu, jak se mylně uvádí) otázku Co dělat? Proměnit člověka, vzdělat ho a zušlechtit by bylo příliš zdlouhavé. A proto to, co si myslí a chce pracující většina, tuto nízkou laťku, přijmout jako normu pro novou společnost. Tak se rozhodlo. Budování, blahobyt, úbytě myšlení. A po sametové revoluci se stalo téměř totéž: to, co chce většina, se stalo normou. Konzumní zabezpečení, vážnost byznysu a peněz, důležitost úspěchu, zbožnění síly a mládí a s tím spojený úpadek kultury a myšlení, duchovní chudoba.

Snad s jedinou výjimkou, s jediným rozdílem – a to je svoboda osobnosti, to jest právo „dělat si, co chci“, které přešlo z ekonomiky (laissez faire) do ostatních oblastí života.

Je překvapením pro všechny, že tato svoboda nepřinesla nic. Nevznikly žádné pozoruhodné myšlenky, žádné náznaky řádu pro společnost, které by se daly použít ke slušnému životu. Kde jsou nové elity, které měly díky svobodě osobnosti zákonitě vzniknout a řídit nás k lepším zítřkům? Nikde je nevidím. Všude jen prospěcháři, kteří omílají donekonečna staré recepty.

Kde jsou radikální myslitelé, kde jsou spravedliví? Neslyším je, nevím o nich.

Pozoruhodná stejnost doby se všude rozprostranila, stejní jsou lidé, jejich nízké cíle a pohnutky k přežívání. Stejně tehdy jako nyní. Uživit rodinu, udělat něco „pro děti“ je zase hlavním smyslem existence. Stejní jsou ti, co nás vedou, stejní jsou obchodníci, stejní umělci, ba i ti baviči jsou stejní.

Není to velké fiasko? A jak je možné, když máme tak nekonečné možnosti, že se z nich nic nezrodilo?

Je to proto, že jsme přikládali příliš velkou váhu slovům. Co je „komunismus“, co je „kapitalismus“? Za těmito zaklínadly se skrývají stejné věci, stejné lidské pohnutky. Nepřesahuje je nic, na čem by se dalo stavět.

Jsme tam, kde jsme byli. Na opravdovou změnu musíme ještě počkat. Všechno máme ještě před sebou. Svým způsobem je to optimistické. Jsme v pozici nevěsty, která na svou svatební noc teprve čeká.ěkteří říkají, že snad jen nějaká katastrofa může lidstvo zachránit. Katastrofa středního rozsahu, říkají jiní.

Když svět přijde o energie (ropa, uhlí), což zdá se brzy nastane, propadneme se do chudoby. Dříve nablýskaný Západ, k němuž patříme, je čím dál ošumělejší. Už teď každé páté dítě u nás vyrůstá v chudobě. Dostaneme se možná až na dno. Odborníci soudí, že s pádem prosperity dojde i na demokracii. Ta hyne, když není co jíst. A čím svítit.

Pak přijdou teprve změny – možná diktatury, možná osvícené monarchie. Na tom ale nezáleží. V tísni a tlaku bídy a chaosu se zrodí něco jiného, možná že i člověk se stane slušnějším a poslušnějším. Získá zase zpátky svou lidskost. Život z hlediska věčnosti (TGM). Těžko říci.

Ale nebude to nic definitivního, jen další vlna v dějinách. Uspořádání společnosti má své limity. Přijde další etapa, kterou nedokážeme předpovědět. (Ostatně nic lepšího, než byla stará řecká polis, nevymyslíme.)

Nad tím vším se jako duha klene naše věčná touha po ráji. I ti, kteří si to nepřipouštějí, touží po ráji. Proč by se jinak ti herci s takovou chutí obnažovali? A modelky, zpěvačky, sportovci, všechny celebrity, jak nám je, naše vzory, denně obnažené představuje bulvár! Chtějí být jako Adam a Eva.

Zajímavé, že komunismus i tento dnes vládnoucí globální kapitalismus nám předpovídaly a předpovídají ráj na zemi. V tom se shodují Marx i Siemens, Lenin i Tesco či Billa. A to je podezřelé! Mám dojem, že tady něco nesedí. Vidím, že všichni, kdo takhle falešně slibují, mají na sobě šaty! Tudy do ráje cesta nevede!

Snad bychom měli vyjít do ulic a svléknout se. V šedesátých letech se s tím už začalo, ale rozhodně ne důsledně. Jen tak, řekněme, do půl těla. Nedotáhli to. Teď je řada na nás. V parlamentu, ve vládě – svléknout. Soud – rozhodně, zrovna tak. Mafie – bez šatů ani zbraně nevytáhnout! Tato všeobecná revoluce zachvátí brzy celý svět.

Ráj. Je to v nás zakódované, je to naše minulost a cosi mi říká, že to bude i naše budoucnost.



  Jak to vidí Jaroslav Vanča
   Zkraje týdne
 
   Moffom - Zaostřeno na N.Y.

    Navštivte
 
   Festivalové Švýcarsko
   Téma