Když se absurdita válčení stala zákonem

Hlava 22 se vyznačuje důrazem na hrůzné situace, z nichž vyrůstají mimoděčné komediální postřehyPo lazaretní komedii MASH uvede v úterý 25. listopadu Česká televize další slavný válečný příběh Hlava 22 z roku 1969. Staví nejen na hrůzně panoptikální realitě jedné letecké základny ve Středozemním moři, ale zejména na rostoucí absurditě zištného počínání tamního velitelského sboru, který i válku využívá ke svému obohacování.

Joseph Heller jako autor předlohy, Buck Henry jako scenárista i Mike Nichols jako režisér akcentovali jak bizarní, dílem bezohledné, dílem pomatené postavy, tak obskurní situace s pověstným vojenským řádem č. 22 – odvolat z leteckých povinností lze jen kvůli „zcvoknutí“, ale tento stav nemůže nahlásit sám postižený, protože jako cvok nemůže rozeznat, že je cvokem.

Protagonistou je kapitán Yossarian (Alan Arkin), jenž se snaží všemi prostředky uniknout z vražedné mašinerie a nějaké vlastenectví jej v nejmenším nezajímá. Příběh se zaměřuje především na jeho často tragikomické zkušenosti – zvláště s podnikavým důstojníkem, který si z armádní výzbroje udělá výnosný obchod, a dokonce neváhá nařídit bombardování vlastních pozic.

Jiným důležitým motivem jsou Yossarianovy traumatizující vzpomínky na zachraňování těžce zraněného nováčka, jehož skutečný stav se odhalí až po několikeré retrospektivě. Návraty tohoto motivu, pokaždé jen drobně posunutého vpřed, se stávají jakýmsi ústředním symbolem vyjadřujícím zhůvěřilost z valné části zbytečných bojů.

Hlava 22 se vyznačuje důrazem na děsivé, hrůzné situace, z nichž vyrůstají mimoděčné komediální, většinou na paradoxech založené postřehy. Výmluvné jsou téměř bezeslovné scénky, s jistou nadsázkou glosující zejména sexuální nutkání.

Stále nadsazenějšímu stylu vyprávění, které ústí v pohádkově zacílenou pointu, odpovídá i herecké pojetí. Plíživě se šířící nadsázka vede až k jakémusi maniakálnímu výrazu, často v podobě ztráty jakýchkoli zábran. Rozmluvy se často točí v neřešitelném kruhu, kdy na pokládané otázky chybí přiměřená odpověď. Časté je groteskní rozumování o údělu prostých lidí drcených tlakem doby, o údělu mocných říší, které si arogantně myslí, že budou věčné.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Úpadek
   Jak to vidí Ivan Kraus
 
   Udělej si (skoro) sám

     Pořiďte si
 
   Hold české egyptologii
    Téma