Krzysztof Penderecki,
hudební skladatel a dirigent

Letošní rok je ve světě tak trochu váš rok...

Ani ne, je to každý rok stejné. Vždyť například loni jsem dirigoval bezmála osmdesát koncertů a letos zhruba pětašedesát... Snažím se dělit čas mezi komponování a dirigování. Je to ale těžké, koncertů je víc a víc, cestování také... A tak i během cest skládám. Musím být vzhůru brzy ráno, abych mohl psát před zkouškou s orchestrem. Po ní už vlastní hudbu psát nelze.

Na čem pracujete?

Napsal jsem nový Koncert pro lesní roh, jeho premiéra byla v Brémách a potom se hrál v Tokiu a Ósace. A pak jsem začal psát Třetí smyčcový kvartet – vlastně jsem ho psal pro sebe, aby byl uveden ve Varšavě na festivalu pořádaném k mým narozeninám. Čtyřdenní přehlídku tak trochu zorganizovala moje žena a světovou premiéru naplánovala na 21. listopadu do programu koncertu Šangajského kvarteta.

Jezdíte stále po světě tolik jako v posledních letech?

Cestuji opravdu mnoho a byl jsem pomalu všude – dva týdny v jižní Americe s litevským orchestrem, potom v Moskvě, na Sibiři v Omsku, kde uspořádali večer z mé hudby, s orchestrem Sinfonia Varsovia jsem byl ve Stockholmu a pak jsme nahrávali mé skladby pro smyčce...

Chystáte prý také novou operu?

Ano, Phaedru, svou pátou. Trochu se opery bojím, protože obecně potřebuje dva roky práce... Ale rád bych ji napsal. Respektive, co bych chtěl ještě raději napsat, to je opera pro děti.

Tak to by ale byla už vaše šestá opera... A máte téma?

Těch by bylo k výběru plno. Možná nějaké hodně známé, třeba jako Louskáček. To je námět, který se mi vždy velice líbil.

A kdy začnete nějakou operu psát?

Kdo ví... Možná tak v roce 2010, protože v nadcházejícím roce bych se rád věnoval komorní hudbě. Čas běží a já mám komorní hudbu moc rád, je asi v hudbě pro mě vůbec tím nejdůležitějším oborem. Zdaleka nejde jen o všechna ta obrovská díla, co jsem napsal. Při komponování komorní hudby je skladatel sám s jedním či dvěma třemi nástroji, pro které píše, a každá nota musí být na správném místě. Navíc je komorní hudba velmi osobní záležitostí...

Takže ji nepíšete na objednávky?

Ale ano. Chci napsat Violoncellovou sonátu, už jsem začal. Píšu ji pro Arto Norase, velkého cellistu a mého přítele. Pak mě také požádala Anne-Sophie Mutterová o skladbu pro housle a kontrabas, bude z toho Duo concertante... Dál bych rád napsal kvintet nebo oktet... Příští rok prostě budu mít volno od velkých projektů. Ale také existují kusy, které jsem nikdy nedopsal, třeba Divertimento pro sólové violoncello... Mělo by asi být devítivěté, ale vět mám dosud jen šest. A tak dále.

A pak začnete psát operu.

A nebo ne. Nevím.

Petr Veber, vedoucí Redakce vážné hudby ČRo 3 – Vltava

Foto archiv

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 18. 11.



  Úpadek
   Jak to vidí Ivan Kraus
 
   Udělej si (skoro) sám

     Pořiďte si
 
   Hold české egyptologii
    Téma