Jiřina Šiklová, socioložka

O čem také vypovídá šílení kolem Kundery

Nebojte se, nebudu zde rozebírat případ spisovatele Milana Kundery, jen připomenu, co mne v souvislosti s touto kauzou potěšilo: moji spoluobčané vyznávají morální principy v daleko větší míře, než jsem předpokládala. Nemám auto, jezdím vlakem nebo autobusem, a tak chtě nechtě poslouchám rozhovory lidí kolem sebe. Kupodivu až neuvěřitelně často teď lidé mluví o morálce, pravdě a zodpovědnosti za svoje činy. Planě nemoralizují, ale najednou si představují, jak by ve složité situaci jednali oni sami. Interesting, řekli by Američané.

Žijeme prý v postmoderní době, v níž již není místo pro víru v utopie či ideologie, ale ani pro hledání objektivní pravdy. Všechno je zrelativizováno. Tradiční morální hodnoty společnosti jsou prý směšné, případně je jejich existence zcela popírána. Postmoderní člověk se prý nemusí hlásit k nějakému etickému kánonu a může se rozhodovat jen a jen dle sebe sama. Každý má právo být zcela apolitický a sledovat jen své osobní zájmy a nikdo nemá právo ho za to odsuzovat. Věřit nějakým ideálům je prý v postmoderní době směšné. Tak se to alespoň donedávna říkalo, tak se lidé tvářili.

Do toho přišel týdeník Respekt s osmapadesát let starým hlášením nějakého policajta, ve kterém se objevilo jméno slavného spisovatele Milana Kundery. A postmoderní stylizace lidí – dokonce i těch velmi mladých – se rázem proměnila. Ve vlaku, v autobuse, na školních chodbách si vzájemně klademe otázky, na něž můžeme hledat odpovědi jen tehdy, když uznáváme principy tradiční, „zastaralé“ morálky. Najednou se diskutuje o tom, zda ten či onen jednal z vlastního přesvědčení, anebo ze zbabělosti, kladou se otázky, kdo je obětí a kdo se provinil. Pokud bychom se tvářili, že nevíme, co je to hřích, nikdy bychom si takové otázky nedávali.

Nehodlám nikoho soudit, nikdo mne před podobné dilema nepostavil. Navíc nejsem soudce. A kdybych mohla minulost zrušit a vymazat z našich životů, a tím zbavit viny, výčitek i sebeobviňování všechny žijící i mrtvé, hned bych to udělala. Jenže to nejde, a tak se snažím i na této kauze najít něco dobrého. Jde to těžko, ale jde to. Jak už tu bylo zmíněno – zdá se mi po té kunderovské diskusi, že lidé nejsou amorální ani tak cyničtí, jak jsem si myslela. Přes všechnu snahu být „in“ a pseudomódní stylizaci jsou pro ně morální soudy přece jen důležité. Určitě alespoň podvědomě vědí, co je to čest, pravda a odvaha. A to je nesmírně důležité – alespoň vím, co můžu od bližního svého očekávat.



  Úpadek
   Jak to vidí Ivan Kraus
 
   Udělej si (skoro) sám

     Pořiďte si
 
   Hold české egyptologii
    Téma