Číslo 51 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s kytaristou.
Lubomírem Brabcem.

 

 

 

 

 

 

 



Člověka obohatí pouze to, co daruje jiným

Sbližování lidí různé kultury, náboženského vyznání i zvyků se stává v nynější světové kinematografii důležitým námětovým okruhem. Platí to pro Spojené státy, Německo, Francii – a výjimkou není ani francouzský snímek Můj učitel Ibrahim (v úterý 16. prosince ve 20.30 uvede ČT2). Klade jednoduchou otázku: mohou se spřátelit muslimský stařík a dospívající židovský chlapec?

Ibrahim (Omar Sharif) a Momo (Pierre Boulanger) se pokoušejí vzájemnou příchylností zahánět přízrak samoty i citovou frustraciVe značně idylickém obraze pařížského předměstí je to samozřejmě uskutečnitelné. Píší svobodomyslná šedesátá léta, oba aktéři rozhodně nepatří k nějakému radikálnímu křídlu, navíc jsou připraveni vykročit si vstříc a podat nápomocnou ruku, a v uličce obestavěné dobrosrdečnými nevěstkami jsou – aspoň podle filmu – snad jedinými zástupci odlišných menšin.

Režisér Francois Dupeyron se velice uspokojivě vypořádal s kresbou dobových reálií, zejména bytové interiéry bez jakéhokoli zveličování či karikatury prozrazují chudobnou sociální příslušnost, která přesto na aktéry nijak tíživě nedopadá.

Oba ústřední hrdinové – jak zestárlý Ibrahim (někdejší exotická hvězda Omar Sharif), jenž rád cituje moudra z koránu, tak třináctiletý Mojžíš přezdívaný Momo (debutující Pierre Boulanger) – se pokoušejí vzájemnou příchylností zahánět přízrak samoty i citovou frustraci. Ibrahim je přitom téměř zosobněním laskavosti: Sharif mu vtiskl vyrovnanost charismatického stáří. V každém uvážlivě pronášeném slově postihl oproštění od vášní, aniž by vymazal Ibrahimův smysl pro radosti života a zejména schopnost porozumět jiné generaci i náboženství.

Ibrahimovy rady plynou ztišeně, jako kdyby byly vyslovovány ve zpovědnici, jsou to spíše všeplatné postřehy než vnucovaná přikázání a Ibrahim jimi prokazuje univerzální platnost své posvátné knihy, stávaje se jakýmsi průvodcem po světě hodnot mžitkových i věčných. Právě on Mojžíšovi osvětluje důležitost byť i jen jednostranně pociťované lásky: člověka obohacuje pouze to, co sám daruje – to, co si ponechává, je pro něho navždy ztracené.

Můj učitel Ibrahim je dílo meditativní, spíše laskající než přímo úsměvné. Zřejmě se nezapíše mezi průlomové počiny, avšak jeho apelativní zacílení jistě osloví. Sděluje, že o sbratření se musí přičinit obě strany, a říká to bez zbytečně patetických slov, spíše jakoby mimochodem.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Filantropové
  Jak to vidí Leo Pavlát
 
   Na hraně her a skutečnosti

   Navštivte
 
   Jak se stát hrdinou
  Téma